Bab 42

190 37 0
                                    

"Bos yakin ke nak tembak dia?"

"Kau fikir aku main-main ke benda macam ni?"

"Tapi bos, bini dia ada sekali tu"

"Kau nampak muka aku ni? Ada aku kisah?" Lelaki memakai topi yang digelar bos sudah mula mengayunkan pistol ke hadapan. "Tapi bos, peluru dalam tu ada satu je" Lelaki yang memanggil 'bos' itu segera menegur.

"Aku hanya perlukan satu peluru untuk tembak dia sampai mamp--" Lelaki memakai topi itu segera berpaling ke belakang tatkala Afif melalui jalan tersebut bersama isterinya itu.

"Peluang! Now, korang pergi menyorok!" Bos tersebut mengarahkan anak buahnya supaya bersembunyi. Mereka berlari ke arah semak-samun.

"Sayang, harini sayang nak makan apa-apa tak? Abang belanja okay?" Afif menyiku lengan milik Arliana.

"Alaaa asyik abang je belanja. Bagilah sayang belanja pula" Arliana menarik muncung. Suka sangat manjakan dia dengan harta dunia!

"Tak kan abang nak suruh awak belanja pula. Aish cannot cannot! Jom makan aiskrim! Lia nak aiskrim apa?" Afif memegang tangan Arliana dengan eratnya.

"Vanilla! Aduh, abang!" Akibat jalan terlalu laju, kaki Arliana terseliuh. Sapa suruh pakai kasut tumit tinggi!

"Alahai sayang ni. Cuainya!" Afif menepuk dahi. Padahal silap dia juga sebab terkinja-kinja membawa Arliana. Macam kanak-kanak Ribena!

"Saya duduk kat kerusi tu kejap la. Abang pergi beli aiskrim eh?" Arliana menunjuk ke arah bangku yang tidak jauh dari situ. Afif hanya mengangguk, lagipun kedai jual aiskrim dekat depan tu je!

"Bos, sekarang!" Seseorang yang bersembunyi di sebalik van usang mengisyaratkan tangan kepada tuannya.

"Afif!" Suara tersebut membuatkan Afif berpusing mencari-cari ke arah empunya suara itu. Tak jumpa siapa-siapa pun?

Afif berpaling ke hadapan. "Oh mak kau tergolek!" Afif terkejut apabila seseorang memakai topeng di hadapannya.

Kejap, bila masa Afif melatah?

"Perompak!" Afif berundur ke belakang. Time-time macam ni lah otak gagal berfungsi. Apa jenis seni mempertahankan diri semua sudah dilupakan.

"Did you miss me?" Orang tersebut semakin mendekat. Afif mengundur ke belakang hingga berhenti akibat terdapat kereta di belakangnya.

'Mati aku!' Getus Afif dalam hati. Dia berdoa banyak-banyak supaya Allah selamatkannya daripada malapetaka ini.

"Eh, siapa dengan Afif tu?" Arliana Qailani terpandang suaminya bersama... "Eh macam perompak je!" Arliana Qailani segera mencari sesuatu di dalam beg tangannya.

Pistol dicapai. Arliana Qailani berlari ke arah Afif.

"Ada kata-kata terakhir sebelum kau masuk kubur?" Lelaki yang digelar bos itu mula mengangkat pistol. Betul-betul tepat mengenai muka Afif.

Picu ditarik olehnya. Satu-satunya peluru harapan mula dilepaskan. Berdekah-dekah ketawa bos tersebut.

Arliana Qailani pantas menolak Afif sehingga mereka berdua jatuh. Bos tersebut sempat mencarut.

"Tak guna! Kau sapa ha perempuan?!" Bos tersebut menghalakan pistol ke arah Arliana Qailani.

Peluru tadi terkena salah satu cermin kereta yang berada di situ. Jalan pula lengang kangkung sebab laluan tersebut agak tersorok dari orang awam.

Arliana Qailani ✔️Where stories live. Discover now