Bab 23

209 46 5
                                    

"Aku kat mana ni?" Arliana membuka matanya. Terlihat jelas tiga orang memakai pakaian daripada pelepah pisang dan kelapa. Mereka berdiri betul-betul di hadapan dirinya.

"S-sapa k-korang?" Arliana Qailani tergagap-gagap berkata sambil menyeretkan dirinya ke belakang. Sudahlah dia duduk di atas pasir. Dari mana dia datang ni?

"Saseset tes sabetet? (Who are you?)" Salah seorang daripada mereka bertanya. Dalam tiga orang itu, dia seperti seorang ayah.

"Apa pakcik cakap ni? Saya tak faham" Arliana segera berdiri. Punggungnya ditepuk-tepuk seketika. Tekaknya terasa kering.

"Pakcik ada air? Air?" Arliana membuat isyarat ibu jari terarah kepada mulut. Mulutnya terbuka sedikit seolah-olah seperti meminum air.

"Saset satebet se! (Dia pencuri ni!)" Budak perempuan kecil lingkungan 10 tahun berkata. Arliana memandang pelik ke arah wajah mereka.

"Sasaset set set sateset! Darbi! (Kita kena buat sesuatu!)" Panggil seorang lagi. Dia memakai cengkerang di rambut. Arliana memegang kepalanya yang terasa berat.

"Nak air...nak air" Arliana pengsan di situ.

"Ya Allah, sapa ni?" Darbi Qhalim muncul setelah beberapa minit.

"Saset satebet! (Dia pencuri!)" Budak perempuan itu berkata. Darbi Qhalim menggeleng.

"Saset set satebet! Saset sasat sat (Dia bukan pencuri! Dia kawan saya)" Darbi Qhalim berkata. Yang lain hanya mengundur ke belakang. Darbi Qhalim menepuk-nepuk pipi Arliana Qailani.

Dia kenal perempuan ni, satu sekolah dengannya 3 tahun dahulu!

"Sese saset ke sesetsat (Bawa dia ke tempat tinggal)" Darbi mengarahkan ketiga-tiga orang itu. Mereka bekerjasama membawa Arliana Qailani ke rumah mereka.

"Air apa ni?" Arliana membuka matanya. Terkedu seketika melihat pakaian mereka. 'Eh, tadi bukan mimpi ke?' getus hati Arliana.

"Lia? Awak okay?" Darbi Qhalim bertanya. Arliana membuat muka terkejut.

"Darbi! Lama tak nampak. Awak sihat?" Sungguh, sudah 3 tahun mereka tidak berjumpa. Darbi Qhalim hanya mengangguk kecil.

"Darbi, saseset saset? (Siapa dia?)" Seorang budak perempuan kecil bertanya. Darbi Qhalim membisikkan sesuatu sebelum budak tersebut mengangguk sambil menepuk tangan.

"Awak lapar? Mari ikut saya pergi kampung" Darbi Qhalim menarik lengan Arliana. Nasib berlapik! Walaupun dia duduk macam kat zaman batu, tapi batas pergaulan tetap kena jaga!

"Darbi, kenapa awak pakai baju macam ni? Saya kat mana?" Arliana membuat muka pelik. Sudahlah sekeliling ada hutan je. Macam mana diorang boleh hidup?

"Awak berada di pulau kami. Pulau ni sebenarnya 16 jam dari Malaysia. Macam mana awak boleh datang sini?" Darbi Qhalim memandang hairan ke arah Arliana Qailani. Arliana hanya menggaru kepalanya sambil tersengih.

"Saya...saya tak ingat. Awak kenapa pakai baju pelik ni?" Sekali lagi Arliana Qailani bertanya. Darbi Qhalim menghulurkan air kepada Arliana.

"Saya pakai baju tradisi pulau ini. Awak minum la air ni dulu, saya nak ambil baju awak kejap" Darbi ingin pergi, namun namanya disebut oleh Arliana.

"Ye?"

"Awak nak bagi saya baju tradisi awak ke? Takpelah. Saya pakai baju ni je"

"Eh, bukan. Saya nak ambil baju kurung kat pondok. Jangan risau, awak tak payah pakai baju macam ni" Darbi tersenyum ke arah Arliana Qailani.

Arliana Qailani ✔️Where stories live. Discover now