Prolog★

9.4K 372 117
                                    

NIKAH  dengan  janda  pun  tetap  juga  dia  berdebar  kerana  dia  bakal  memperisterikan  perempuan  paling  sempurna  di  matanya  mahu  pun  di  hatinya. 

Nafas  ditarik  dalam  lalu  dihembus  perlahan.

Bertenang,  Afif  Michael  semuanya  akan  okey.

“Papa?”  Afif  menoleh  memandang  ke  arah  anak  lelakinya  yang  melangkah  masuk  ke  dalam  biliknya.  Pasti  saja  anak  lelakinya  itu  berasa  pelik  apabila  melihatnya  masih  belum  keluar  dari  bilik.

“Papa  takut?”

“Nuh  nampak  ke?”

Nuh  mengangguk.

“Papa  tak  takut.  Pa-papa  berdebar  je  nak  jadi  suami  mama  bukan  senang  tapi  papa  sanggup  buat  macam  -  macam  demi  mama.  Papa  takkan  sia  -  sia  peluang  macam  itu  aje.  Cumanya,  papa  risaulah.  Boleh  ke  papa  lafaz  akad  dengan  lancar?”  Gumam  Afif  sendiri.

“Papa.  You  cam  do  it,  papa.  Nuh  percayakan  papa”.  Pujuk  Nuh  dengan  penuh  semangat.

“Betul?”  Soal  Afif  semula.

“Betul!”

“Jom,  kita  pergi.  Papa  tiba  -  tiba  rasa  dah  bersedia  lepas  papa  dengar  Nuh  cakap  macam  itu”.  Ujar  Afif.

Nuh  menarik  tangan  papanya  dengan  girang.

Cita  -  citanya  untuk  memiliki  keluarga  sempurna  dari  dulu  akan  tercapai!

Mereka  berdua  melangkah  masuk  ke  dalam  pekarangan  masjid  membuatkan  nafas  Afif  rasa  sesak  melihat  Raifa  sedang  berbual  dengan  adiknya,  Luna.  Bakal  isterinya  yang  nampak  berseri  -  seri  itu  menggalaukan  hati  Afif. 

“Papa,  yakinlah”.  Pujuk  Nuh  lagi.

Afif  menghela  nafas  perlahan.

Ya,  dia  perlu  yakin  kerana  Raifa  juga  yakin  dengan  keputusan  yang   telah  diambil  ini.  Sudah  sekian  lama  dia  menanggung  dosa.  Kini,  dia  mahu  membetulkan  semula  semua  kesilapan  yang  dia  dah  lakukan.

Dia  mahu  berhijrah  menjadi  lebih  baik.

Maka,  Raifa  dan  Nuh  juga  akan  dididik  dengan   cara  yang  begitu  rupa.

Afif  melabuhkan  duduk.

“Pengantin  lelaki  berdebar  ke?”  Sakat  Encik  Raf  bersama  -  sama  sengihan  senget.

Afwan  ketawa  kecil  manakala  Affan  tersenyum  nipis.

“Berdebar  sikit.  Sekarang,  dah  sedia”.  Ujar  Afif  dengan  penuh  yakin  sekali  lalu  dia   membetulkan  postur  duduknya.

Nuh  lekas  saja  menuju  ke  arah  Raifa.

Raifa  mengusap  lembut  rambut  Nuh.

“Afif  Michael  bin  Rizman”

“Ya  saya”.

“Aku  nikahkan  dikau  dengan  anak  perempuanku,  Raifa  Wardina  binti  Alfan  Rafisqi  dengan  mas  kahwinnya  80  ringgit  tunai”.

“Aku  terima  nikahnya,  Raifa  Wardina  binti  Alfan  Rafisqi  dengan  mas  kahwinnya  80  ringgit  tunai”.  Ucap  Afif  dengan  yakin  dan  lancar.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now