Bab 33★

3K 323 23
                                    

“AKU  tak  pernah  rasa  teruja  nak  sambut  hari  lahir”.

Nuh  memandang  abangnya  yang  sedang  berdiri  dihadapan  cermin  sambil  membetulkan  baju.

“Tak  pernah?”

“Selama  aku  sambut  hari  lahir  aku  selalu  sambut  di  luar  saja  dengan  daddy.  Sambut  dengan  mama  dan  adik  -  adik  langsung  tak  pernah.  Jadi,  lepas  daddy  kahwin  dengan  ibu  mereka  tetap  sambut  hari  lahir  untuk  aku  dan  aku  tetap  tak  ada  perasaan  teruja.  Aku  tak  tahu  apa  yang  aku  nak…”  Gumam  Reiss  perlahan.

Bahu  Reiss  disentuh.

Reiss  memandang  Nuh  yang  tersenyum  padanya.

“Tak  apa.  Nuh  tahu  kenapa  Abang  Reiss  tak  happy.  Apa  yang  Abang  Reiss  mahukan  ialah  mama.  Mama  yang  Abang  Reiss  nak  dari  dulu  kan?”  Soal  Nuh  dengan  lembut.

Reiss  tertunduk.

“Tak  apa,  Abang  Reiss.  Nuh  suka  je  berkongsi  dengan  Abang  Reiss.  Mama  Nuh  pun  mama  Abang  Reiss  juga.  Tapi,  bila  Kak  Raina  dan  Kak  Rina  balik  ke  sini  Nuh  harap  bolehlah  Abang  Reiss  pujuk  mereka  datang  ke  sini”.

“Aku  tak  tahu  tapi  aku  akan  cuba”.

“Bagus!  Inilah  Abang  Reiss  yang  Nuh  sayangggg”.  Ujar  Nuh   seraya  dia  menarik  tangan  Reiss  keluar  dari  biliknya.

Reiss  terpaksa  juga  mengikuti  langkah  Nuh  meskipun  dia  keliru  dengan  arah  yang  mahu  dibawa  adiknya  itu.

“Nuh  janganlah  heret  Reiss  macam  tu”.  Tegur  Raifa  dengan  lembut.

“Mama  cantik!  Abang  Reiss  kan?”  Soal  Nuh  sambil  memandang  wajah  Reiss  yang  bertukar  rona.

“Mama  cantik”.  Akui  Reiss.

Raifa  ketawa  kecil.

“Terima  kasih.  Reiss  dan  Nuh  pun  handsome  sangat.  Jomlah.  Tetamu  dah  tunggu  birthday  boys”.  Gamit  Raifa  seraya  menarik  tangan  kedua  -  dua  anak  lelakinya  itu  dengan  lembut.

Nuh  tersenyum  pada  Reiss.

Reiss  segan.

Tapi,  apa  yang  dia  mahukan…

Reiss  menggenggam  erat  tangan  Raifa  membuatkan  wanita  itu  membalas  genggaman  tangan  anak  lelakinya.

Reiss  tersenyum  nipis.

Ya,  Nuh  betul. 

Apa  yang  dia  mahukan  selama  ini  ialah  mama.

★★★

MAJLIS  hari  lahir  yang  disambut  dengan  penuh  riang  dan  meriah  membuatkan  Reiss  sudah  terlena  berbantalkan  ribaan  mamanya.  Raifa  tersenyum  lembut  sambil  dia  mengusap  rambut  Reiss  dengan  penuh  kasih.

“Anak  mama  yang  baik”.  Puji  Raifa.

“Penatnya  dia”.  Tegur  Afif.

“Hm.  Pertama  kali  saya  tengok  dia  senyum  sampai  macam  tu  sekali.  Kali  ini  memang  hari  yang  bahagia  untuk  Reiss  dan  Nuh”.  Gumam  Raifa.

“Nuh  seronok  bila  tengok  Abang  Reiss  seronok,  mama!”  Balas  Nuh  penuh  semangat.

“Abang  rasa  bukan  Reiss  seorang  je  yang  penat.  Lily  pun  penat  juga”.  Kata  Afif  tatkala  dia  melihat  kepala  Lily  yang  elok  terlentok  pada  bahu  Nuh.  Disebabkan  Nuh  risau  Lily  terjaga  anak  terunanya  itu  keras  saja  seperti  patung  untuk  menampung  tubuh  Lily.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now