Bab 15★

3.1K 298 62
                                    

AJLAA  melangkah  masuk  ke  dalam  bilik.

Zayyan  sedang  menyiapkan  kerja  dari  syarikatnya  membuatkan  Ajlaa  memanjat  katil  lalu  dia  duduk  bersebelahan  suaminya  itu.  Zayyan  masih  tidak  juga  memandangnya  sehinggakan  Ajlaa  tertanya  -  tanya  sendiri  adakah  silapnya?

“Saya  minta  maaf  sebab  buat  abang  marah”.

Zayyan  meneruskan  kerja  tanpa  menghiraukan  isterinya.

Ajlaa  mengetap  bibir.

“Abang.  Saya  tak  tahu  kenapa  abang  marah  saya.  Tapi,  saya  tahu  abang  pergi  majlis  perkahwinan  Kak  Raifa  hari  ni.  Kenapa  abang  menyerang  Kak  Raifa?  Tak  baiklah”.  Tegur  Ajlaa  dengan  lembut.

“Kau  tanya  siapa?  Ralph?”

“Sa-saya  nak  tahu  sebab  abang  tiba  -  tiba  je  marah  pada  saya.  Maafkan  saya,  abang”. 

“Aku  tak  sukalah  perempuan  yang  menyibuk  hal  aku”.

“Saya  minta  maaf.  Saya  janji  saya  takkan  buat  apa  yang  abang  tak  suka”.  Balas  Ajlaa  perlahan.

Zayyan  membuat  muka.

“Ab-abang.  Hari  esok  hari  lahir  anak  kita.  Boleh…”

“Pergi  tidur  boleh  tak?!  Abang.  Abang.  Rimaslah!”  Jerkahan  Zayyan  menyentakkan  Ajlaa.

“Ba-baik,  abang.  Saya  minta  maaf”.  Akur  Ajlaa  seraya  merebahkan  tubuh  di  atas  katil.

“Maafkan  saya,  abang…”  Gumam  Ajlaa  perlahan.

Dia  memandang  Zayyan  yang  fokus  membuat  kerja  tanpa  memandangnya.  Ajlaa  terus  saja  menarik  selimut  melitupi  seraut  wajahnya.

Tubir  mata  yang  menghangat  terus  saja  mengalirkan  air  mata.

Hati  terluka  apabila  dijerkah  lelaki  yang  dia  cinta  begitu.

★★★

AKHIRNYA

Hampir  seharian  mereka  keluar  berjalan  -  jalan  di  luar  dapat  juga  mereka  pulang  ke  rumah.  Selesai  saja  mandi  bersama  -  sama  papanya,  Nuh  merehatkan  tubuh  di  atas  sofa.

Papa  dan  mamanya  sedang  mengemas  barang.

Telefon  bimbit  Nuh  tiba  -  tiba  saja  berdering.

Berkerut  dahi  Nuh  apabila  dia  melihat  nombor  yang  tidak  dikenali.  Ikon  merah  terus  saja  ditekan.

Bahaya.

Namun,  nombor  itu  masih  lagi  mendail  nombornya.

Ikon  merah  juga  ditekan.

Sekali  lagi,  nombor  itu  mendail  nombornya  membuatkan   Nuh  menekan  ikon  hijau  lalu-

“Maaf,  nombor  yang  anda  dail  tiada  di  dalam  talian.  Sila  hubungi  pada  lain  kali.  Terima  kasih”. 

Tut!

Nuh  matikan  panggilan.

Nuh  menyandarkan  tubuh  di  atas  sofa. 

Rasa  seronok  untuk  pulang  ke  rumah  kerana  kali  ini  mamanya  ada  sekali  bersama  -  samanya.  Seumur  hidupnya  tak  pernah  lagilah  dia  dapat  merasa  tidur  dengan  mamanya.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now