Bab 3★

3.5K 322 58
                                    

TARIKH  pernikahan  dan  perkahwinan  ditetapkan  dengan  mudah  memandangkan  Afif  juga  tidak  punya  keluarga  lain.  Lelaki  itu  juga  hidup  sebatang  kara  jadi  lebih  mudah  untuk  Encik  Raf  berunding  dengan  Afif.

“Sayang…”  Raifa  memandang  Afif.

“Hmm?”

“Saya  kena  balik  ke  rumah  dulu  tau.  Saya  tahu  Nuh  dah  lama  nak  tidur  dengan  mama  dia  jadi  saya  akan  tinggalkan  anak  kita  dengan  sayanng.  Boleh  sayang  jaga  Nuh  dengan  baik?”  Soal  Afif  dengan  lembut.

“Boleh”.

“Saya  tahu  sayang  saya  boleh  menjaga  Nuh  dengan  baik.  Saya  saja  aje  bertanya”.  Tutur  Afif  seraya  mengusap  lembut  pipi  Raifa.

“Awak  takkan  pergi  tinggalkan  saya?”

“Saya  nak  pergi  mana  lagi  kau  saya  dah  jumpa  insan  yang  dah  lama  saya  idamkan?  Apa  pun  saya  minta  maaf  sebab  saya  buat  awak  terpaksa  dera  Reiss.  Saya  tak  ada  niat  nak  suruh  anak  -  anak  awak  bencikan  awak.  Saya  hanya  nak  awak  bercerai  dengan  Zayyan  secepat  yang  mungkin  sebab  saya  dah  tak  sanggup  tengok  awak  menderita”.  Ujar  Afif  telus.

Raifa  menguntumkan  senyuman.

“Saya  faham”.

“Baguslah.  Saya  balik  dulu  tau.  Jaga  Nuh.  Satu  lagi,  anak  kita  dah  tahu  semuanya  tentang  kita.  Awak  tak  perlu  menipu  bila  dia  tanya  tentang  kita.  Awak  beritahu  aje  cerita  yang  sebenarnya”.

“Tak  apa  ke?”  Soal  Raifa  resah.

“Nuh  itu  matang.  Dia  faham.  Assalamualaikum,  sayang.  Jumpa  nanti”.  Pamit  Afif  lantas  dia  membuka  langkah  meninggalkan  pekarangan  rumah  Encik  Raf.  Raifa  hanya  memerhatikan  kelibat  Afif  yang  sudah  semakin  menjauh.

Betul  ke  pilihan  dia  untuk  beekahwin  dengan  Afif?

Diceraikan  Zayyan  dua  bulan  yang  lalu  memberikan  kesan  emosi  yang  mendalam  di  dalam  diri  Raifa.

“Mama!” 

Raifa  memandang  ke  arah  Nuh  yang  keluar  dari  rumah  lalu Nuh  datang  mendekati  Raifa.

“Nubban  pinjamkan  baju  untuk  Nuh.  Hensem  tak?”  Soal  Nuh  bersama  -  sama  sengihan  yang  cukup  manis.

“Mestilah  anak  mama  ni  hensem”.  Puji  Raifa  dengan  lembut  sambil  mengusap  lembut  rambut  anak  lelakinya  itu.

“Mama.  Nuh  dah  mandi  tadi.  Mama  dah  mandi?”

“Dah…”

“Mama.  Nuh  nak  masuk  bilik  dengan  mama  sebab  Nuh  dah  lama  teringin  nak  tengok  bilik  mama.  Boleh  tak  kalau  kita  masuk  bilik  mama  sekarang?  Nuh  teruja  sangat!”  Ujar  Nuh  dengan  jujur.

“Boleh”,  Raifa  membiarkan  Nuh  menggenggam  tangannya  lalu  dia  membawa  Nuh  menuju  ke  arah  biliknya.

Pintu  bilik  dikuak.

“Bilik  mama…”  Tutur  Raifa  dengan  nada  perlahan.

Bilik  yang  banyak  kenangan  silam.

“Yey,  bilik  yang  cantik!”  Nuh  melangkah  masuk  ke  dalam  bilik.  Raifa  juga  melangkah  masuk  ke  dalam  bilik  lalu  dedaun  pintu  ditutupnya  dengan  perlahan  sebelum  dia  menuju  ke  arah  katil.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now