Flashback-

2.9K 277 29
                                    

AFIF  menghela  nafas.

Kenapa  semua  kawan  -  kawannya  terlalu  sibuk  sehingga  meninggalkan  dia  sendiri?  Membosankan.

Afif  yang  sedang  mengeluarkan  minuman  namun  tanpa  sengaja  dia  tertolak  seorang  gadis  membuatkan  gadis  itu  terjatuh.

"So-sorry..."  Ucap  Afif  serba  salah.

"Apa  yang  kau  buat?  Kau  pun  nak  kacau  kawan  aku  juga  ke?"  Kasar  nada  seorang  gadis  membuatkan  Afif  mengangkat  wajah  memandang  gadis  yang  sedang  mencekak  pinggang.

Cantik-

"Tengok  apa?!"

"T-ta-tak  tengok  apa  -  apa.  Maaf  sebab  tak  sengaja  terlanggar  kawan  kau.  Aku  tak  perasan  sebab  dia  kecil  sangat".  Ucap  Afif  serba  salah.

"Kau  tahu  kan  kenapa  mata  tu  ada  kat  muka  bukan  kat  lutut?  Lain  kali  pandang  kiri  kanan  dulu  sebelum  main  pusing  je.  Bo-doh!"

"Raifa.  Tak  baiklah  cakap  orang  macam  tu".

"Dia  langgar  kau,  Aynaa.  Mata  letak  atas  lutut".  Raifa  menjeling  Afif  lantas  dia  membantu  Aynaa  bangun.  Kedua  -  dua  gadis  itu  melangkah  pergi  meninggalkan  Afif.

Afif  memerhatikan  Raifa  yang  kian  menjauh.

Ca-cantiknya...

Afif  memandang  kaki  gadis  itu.

Ge-gebu...

Astaghfirullah,  Afif.

Tak  baik.

Ingat  abah.  Ingat  ibu.

Tapi,  Raifa...

Afif  melorek  senyum.










★★★






BERKERUT  dahi  dua  lelaki  apabila  melihat  kawan  mereka  yang  sedang  termenung.

"Afif..."  Tegur  lelaki  itu.

"Woi!"  Bahu  Afif  dipukul  secara  mengejut.

"R-Raifa..."

"Ha?"  Soal  kedua  lelaki  itu  serentak.

"Ak-aku  jumpa  budak  sekolah  lain  masa  aku  singgah  mart  tadi.  Di-dia  cantik  sangat.  Nama  dia,  Raifa..."  Adu  Afif.

"Oh,  kau  jatuh  cinta.  Patutlah  pegang  buku  nota  terbalik".  Tegur  lelaki  itu.

"Te-terbalik?"  Afif  membetulkan  semula  bukunya.

"Kau  tahu  ke  budak  tu  sekolah  mana?"  Soal  Rayyan  penuh  minat.

"Entahlah.  Aku  tak  tahu  tapi  aku  tahu  dia  cantik.  Aku  tak  pandai  nak  bercinta  pun.  T-tapi,  aku  nak  ajak  dia  jadi  awek  aku  nanti".  Gumam  Afif.

"Apa   salahnya  kan?  Kau  tak  cuba  lamar,  kau  tak  tahu".  Tukas  Zayyan.

Afif  menyembamkan  wajah  pada  meja.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now