Bab 31★

3K 306 18
                                    

ABANG  Reiss  akan  datang?”  Soal  Nuh  sambil  berdiri  disebelah  mamanya.  Raifa  dan  Lily  sedang  menghidangkan  menu  untuk  tetamu  yang  hadir. 

“Mama  minta  maaf,  Nuh.  Mama  tak  tak  tahulah  Reiss  datang  atau  tak  memandangkan  ayah  si  Reiss  tu  tak  sukakan  mama.  Tapi,  tak  salah  jika  Nuh  berharap  yang  Reiss  akan  datang.  Reiss  tu  nampak  saja  tak  peduli  tapi  dia  sebenarnya  prihatin  pada  orang  yang  dia  sayang”.  Pujuk  Raifa.

Nuh   mengemam  bibir.

“Nuh  mesti  percaya  Abang  Reiss  akan  datang.  Kan?”  Pujuk  Lily  apabila  dia  melihat  wajah  lelaki  itu  nampak  sedih.

Nuh  mengangguk  perlahan.

Lily  terus  saja  menguntum  senyuman  manis.

“Mama.  Nuh  nak  pinjam  telefon”.  Pinta  Nuh  dengan  lembut  lalu  langkah  dibuka  menuju  ke  arah  telefon  mamanya  berada.

Raifa  hanya   tersenyum  saja  memerhatikan  anak  lelakinya.

Assalamualaikum,  Kak  RaifaReiss  dah  lari  dari  rumahSaya  rasa  dia  tak  tahu  lokasi  rumah  Kak  Raifa  ada  di  manaAbang  tak  nak  pujuk  Reiss  balikJadiboleh  Kak  Raifa  minta  Abang  Afif  cari  ReissSaya  risauMaafkan  sayaKak  Raifa  -  Ajlaa.

Air  muka  Nuh  berubah  tatkala  dia  membaca  mesej  yang  dihantar  oleh  ibu  tiri  Reiss  itu.

Telefon  mamanya  ditinggalkan  di  tempat  tadi  lalu  Nuh  mendapatkan  papanya  yang  sedang  menyusun  meja  dan  kerusi.

“Papa!”

Afif  memandang  seraut  wajah  cemas  Nuh.

“Kenapa  ni?”

“Papa.  Abang  Reiss  dah  lari  rumah.  Ayah  dia  tak  nak  pujuk  dia  balik.  Nuh  rasa  dia  nak  datang  ke  rumah  ni  tapi  dia  tak  tahu  jalan  untuk  ke  sini.  Papa  jomlah  cari  Abang  Reiss.  Mama  akan  sedih  kalau  apa  -  apa  terjadi  pada  Abang  Reiss”.  Rayu  Nuh.

Sungguh,  dia  juga  akan  menangis  jika  sesuatu  berlaku  pada  abangnya.

“Sayang,  abang  bawa  Nuh  pergi  keluar  sekejap.  Sayang  duduk  dengan  Lily  tau!”  Pesan  Afif.

“Okey,  abang.  Bawa  kereta  hati  -  hati”.

“Jom,  Nuh”.  Gamit  Afif  seraya  mendapatkan  kunci  keretanya  lalu  Nuh  mengikuti  papanya  keluar  dari  rumah.

“Kenapa  Nuh  dan  pak  su  nampak  cemas,  mak  su?”  Soal  Lily  polos.

“Entahlah.  Kek  yang  pak  su  tempah  tak  sampai  lagi  kut”.  Balas  Raifa  dengan  tenang.

“Mak  su.  Kenapa  mak  su  tutup  muka  kalau  keluar?  Kenapa  mak  su  tak  tutup  muka  dalam  rumah?  Mak  su  malu  ke?”  Soal  Lily  lagi.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now