Bab 10★

3.1K 307 65
                                    

HARI  yang  ditunggu  telah  pun  tiba  akhirnya. 

Kali  ini,  sesungguhnya  Raifa  telah  bertekad  untuk  memakai  purdah  yang  melindungi  wajahnya  dari  pandangan  lelaki.  Niatnya,  dia  hendak  menjauhkan  diri  dari  maksiat.  Dia  tahu  jika  Zayyan  mengetahui  tentang  hal  perkahwinan  ini  taklah  mustahil  untuk  Zayyan  cuba  memikat  kembali  dirinya.

Malahan,  Zayyan  mungkin  jatuh  cinta  padanya  kerana  wajah.  Ada  baiknya  jika  ini  hanya  boleh  dilihat  oleh  lelaki  mahramnya  saja.

Kelmarin,  Afif  ada  memberitahunya  untuk  berhijrah  sementelah  mereka  sah  menjadi  suami  isteri.

Raifa  tahu  Afif  menyedari  banyak  dosa  yang  dilakukan.  Jadi,  Raifa  bersetuju  untuk  berubah  juga  bersama  -  sama  Afif  memandangkan  kisah  lalunya  bersama  -  sama  Zayyan  juga  banyak  dosa  dan  zina-

Pintu  bilik  diketuk.

Raifa  menoleh  memandang ke  arah  dedaun  pintu.

Luna  menekup  bibir.

Terkejut!

“Kak  Raifa.  Ca-cantik…”

“Betul.  Kali  ini  memang  cantik”.  Sokong  Puan  Widya  apabila  melihat  anak  perempuannya  itu  menutup  aurat  begini.

Padanlah  awal  -  awal  Raifa  bertatih  memakai  tudung.

Anaknya  tak  pernah  langsung  memakai  tudung  sepanjang  menjadi  isteri  Zayyan  kerana  Zayyan  tak  izinkan.

“Raifa  nak  berubah…”

“Luna  sentiasa  menyokong  Kak  Raifa  untuk  berubah.  Ya  Allah,  cantiknya  Kak  Raifa.  Putihlah  mata  Abang  Zayyan  sebab  dah  ceraikan  perempuan  secantik  Kak  Raifa”.  Ujar  Luna  sambil  menggenggam  tangan  kakaknya  itu.

“Entahlah.  Kak  Raifa  tak  sebaik  isteri  dia  yang  sekarang…”  Gumam  Raifa  perlahan.

“Apa  pula?  Kamu  jauh  lebih  baik  jika  kamu  berniat  nak  berubah,  Raifa.  Sekarang  apa  kata  kamu  tumpukan  saja  sepenuhnya  perhatian  pada  Afif  dan  Nuh.  Anak  -  anak  kamu  yang  tiga  orang  lagi  tu  belakang  kira  sebab  mereka  dibawah  jagaan  bekas  suami  kamu”. 

“Baik,  ummi…”

“Dah,  jomlah”.  Gamit  Luna  seraya  menarik  tangan  kakaknya  mengikuti  langkahnya.  Namun,  Raifa  segan  sebaik  saja  dia  keluar  dari  rumah  pandangan  mata  abang  dan  adik  -  adiknya  tertumpu  ke  arahnya.

“Cantiknya…”  Puji  Affan.

“Raifa.  Nak  mengurat!”  Celah  Afwan  dengan  nada  nakal.

“Kak  Raifa.  Aqhar  nak  minta  nombor”.  Sakat  Aqhar  pula.

Bak!

Kepala  Afwan  dan  Aqhar  diluku   oleh  kedua  -  dua  isteri  mereka  membuatkan  Raifa  ketawa  kecil.

“Ha,  barulah  cantik  anak  walid  senyum.  Janganlah  buat  muka  takut  macam  itu.  Raifa  sepatutnya  menayangkan  muka  teruja  sebab  hari  ni  hari  bahagia  Raifa.   Walid  harap  peekahwinan  ini  akan  menjadi  satu  - satunya  perkahwinan  yang  kekal”.

“InsyaAllah,  walid”.

“Nash  ada  dengan  pengantin  lelaki  kan?”  Soal  Puan  Widya  pada  Luna.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now