Bab 14★

3K 307 56
                                    

“MAMA.  Nuh  nak  duduk  bawah  pokok  sekejap  boleh?  Nuh  nak  buat  something”.  Pinta  Nuh  semasa  melihat  mama  dan  papanya  sedang  berbual.

“Hati  -  hati,  Nuh”.  Tegur  Raifa.

Nuh  membuka  langkah  menuju  ke  arah  sebuah  pokok  lalu  dia  melabuhkan  punggung  di  bawah  pokok  itu.  Nombor  abangnya  di  dail.  Nuh  memerhatikan  sekeliling  sementara  menunggu  panggilannya  bersambut.

Sepasang  matanya  memerhatikan  papa   dan  mamanya.

Nuh  melorek  senyuman.

“Apa  lagi?”

“Abang  Reiss  marah  -  marah  kenapa?  Tak  suka  Nuh  telefon  ke?”  Soal  Nuh  dengan  perlahan.

“Abang  Reiss.  Hari  ni  Nuh  keluar  dengan  papa  dan  mama  tau.  Ini  kali  pertama  Nuh  dapat  merasa  keluar  dengan  mama  tau.  Mama  berkelah  dengan  papa  dan  Nuh  tepi  tasik.  Nanti  kita  pergi  sama  -  sama  nak?”  Soal  Nuh  ceria.

“Tak  nak”.  Panggilan  dimatikan.

Nuh  memuncungkan  bibir.

Hmm,  bagaimana  dia  mahu  mengambil  hati  abangnya  itu  agak  -  agaknya?  Jelas  sekali  abangnya  itu  tak  suka  dia  kerana  dia  rapat  dengan  mama.  Tapi,  takkanlah  dia  perlu  menyerahkan  mama? 

Dia  tak  sanggup.

Sembilan  tahun  dia  tak  dapat  merasa  bagaimana  kasih  sayang  mamanya  kini  bila  sudah  dia  dapatkan  mustahil  untuk  dia  lepaskan  begitu  saja.

“Nuh…”

Nuh  memandang  mamanya  yang  melangkah  mendekatinya  lalu  mamanya  itu  melabuhkan  punggung  disebelahnya.

“Papa  mana?”

“Papa  berbual  dengan  Abang  Hadee.  Kenapa  Nuh  duduk  di  sini  sendirian?  Nuh  bosan  ke?”  Soal  Raifa  dengan  lembut.

“Mana  ada  Nuh  bosan.  Nuh  main  game  tadi.  Mama  seronok  tak  jadi  mama  Nuh?  Mama  sayang  Nuh?”  Soal  Nuh  perlahan.

“Mestilah  mama  seronok.  Mama  sayang  Nuh  sangat  -  sangat”.

“Wa-walaupun  Nuh  anak  yang  tak  sah  taraf?”  Soalan  itu  membuatkan  hati  Raifa  menjadi  sebu.

“Mama  sayang  Nuh.  Sah  atau  tak  Nuh  tetap  anak  yang  lahir  dari  rahim  mama.  Mama  yang  mengandung  dan  melahirkan  Nuh.  Mama  tak  pernah  menyesal  langsung”.  Tutur  Raifa  dengan  bersungguh.

“Ta-tapi,  Abang  Reiss  tak  suka  Nuh.  Nuh  minta  maaf  kalau  Nuh  dah  buat  mama  terasing  dengan  Abang  Reiss  dan  kakak  -  kakak  Nuh.  Nuh  rasa  serba  salah  sebab  Nuh  dah  susahkan  mama…”  Nuh  teresak.

“Apa  Nuh  cakap  ni?  Bila  masa  Nuh  susahkan  mama?  Nuh  tak  pernah  susahkan  mama  langsung.  Mama  bersyukur  sebab  dapat  Nuh”.  Pujuk  Raifa  gelisah  dia  apabila  melihat  anak  lelakinya  menangis.

“Kenapa  ni?”

“Nuh  menangis.  Nuh  fikir  saya  tak  susah  sebab  dia”.  Kata  Raifa  pada  Afif  membuatkan  Afif  melutut  di  depan  anaknya  itu.

“Nuh…”

“Ma-maaf  sebab  Nuh  lahir.  N-Nuh  buat  mama  susah.  Pa-papa  pun  kena  tanggung  Nuh…”  Nuh  tersedu  sedan.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now