Bab 23★

2.8K 292 23
                                    

TAK  senang  hati  Raifa  apabila  dia  memikirkan  keberadaan  Nuh.  Sudahlah  Afif  masih  belum  pulang  dari  mencari  anak  lelaki  mereka  itu.  Mujurlah  Afif  meminta  bantuan  Affan  dan  Afwan  untuk  membantu.

Raifa  resah.

Entah  ke  mana  kakak  iparnya  membawa  Nuh  pergi?

Adakah  Nuh  baik  -  baik  saja?  Sungguh,  Raifa  tak  mempu  hendak  membayangkan  jika  ada  sesuatu  yang  buruk  terjadi  pada  Nuh.

Pintu  rumah  mereka  dikuak.

Raifa  memandang  kepulangan  Afif  yang  nampak  kecewa.

“Ma-mana  anak  kita?”  Soal  Raifa  walaupun  dia  tahu  jawapan  Afif  bakal  mengundang  rasa  kecewanya.

“Abang  dah  tak  dapat  cari  dia”.

Raifa  rasa  lemah.

“Tapi,  abang  ada  pasang  GPS  pada  kereta  dia.  Jadi,  kita  akan  dapat  lokasi  dia.  InsyaAllah,  sayang  jangan  risau  kita  tetap  akan  dapatkan  semula  Nuh”.  Pujuk  Afif  sambil  melabuhkan  punggung  di  sebelah  isterinya.

“Kita  kena  cari  anak  kita  cepat,  abang.  Saya  betul  -  betul  risaukan  keadaan  dia”.  Tutur  Raifa  perlahan.

Dia  tak  nak  Nuh  dipulangkan  pada  dia  dalam  keadaan  jasad  tak  bernyawa.

Sungguh,  jika  itu  berlaku  Raifa  tentu  akan  menjadi  gila  begitu  saja.

Afif  menarik  kepala  isterinya  pada  dadanya  lalu  rambut  isterinya  itu  diusap  dengan  penuh  kasih  sayang.

“InsyaAllah,  sayang.  Semuanya  akan  baik  -  baik  saja.  Abang  percaya  Nuh  pun  akan  berusaha  sehabis  daya  untuk  pulang  semula  ke  sini.  Sayang  percayakan  anak  kita  tau.  Abang  pun  akan  usaha  cari  Nuh  secepat  yang  mungkin”. 

Raifa  mengangguk  perlahan.

Dia  akan  cuba  bersabar  menunggu  anaknya  itu  untuk  kembali  pulang  pada  pangkuannya.

★★★

AFRA  menayangkan  sengihan  lebar  sebaik  saja  dia  selesai  menambat  Nuh  di  dalam  sebuah  bilik  yang  cukup  usang.  Nuh  mengerutkan  dahi  memandang  Afra  yang  sememangnya  nampak  menyeramkan.

“Mulai  hari  ini,  Nuh  akan  tinggal  dengan  Afra  dan  Lily”.  Ujar  Afra  dengan  nada  girang.

Lily?

“Lily  akan  jaga  Nuh  dengan  baik  sementara  Afra  pergi  bekerja!”  Ujar  Afra  dengan  girang.

Sahih  perempuan  ini  gila.

“Afra  pergi  dulu,  Nuh”.  Pamit  Afra  lantas  dia  bangkit  meninggalkan  Nuh  sendirian  di  dalam  bilik.

Nuh  memandang  kedua  -  dua  tangannya  yang  sedang  ditambat.

Bagaimana  pula  dia  hendak  bergerak  jika  dia  ditambat  tak  ubah  seperti  patung  mainan  di  dalam  sebuah  bilik  yang  usang?!

Nuh  cuba  meronta  namun  tiada  apa  yang  boleh  dilakukan  kerana  dia  ditambat  dengan  gari  besi.  Bukan  tali…

Nuh  memandang  ke  arah  pintu  yang  mula  dikuak.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now