Bab 22★

3K 321 65
                                    

TUBUH  direbahkan  di  atas  katil  sebaik  saja  dia  tiba  di  rumah.  Entah  mengapa  hati  terasa  sebu  sementelah  dia  tahu  bahawa  Nuh  telah  pun  hilang.  Perasaannya  terasa  sayu  kerana  Nuh  takkan  lagi  menghantar  mesej  padanya.

Pintu  biliknya  diketuk.

Reiss  memandang  ke  arah  adik  -  adiknya  yang  melangkah  masuk  ke  dalam  bilik  sambil  membawa  lima  keping  biskut  oreo  bersama  -  sama  segelas  susu.

Reiss  terus  membetulkan  postur  tubuhnya.

Raina  meletakkan  sepinggan  biskut  itu  di  atas  meja.  Rina  juga  meletakkan  segelas  susu  disebelah  pinggan  biskut  oreo  itu.

Reiss  memandang  adik  -  adiknya  menunggu  bicara  kembar  itu.

“Kami  tahu  dah  tentang  Nuh  hilang”.  Tutur  Raina.

“Kami  dengar  daddy  bercakap  dengan  ibu  tentang  Nuh.  Jadi,  Abang  Reiss  risaukan  keadaan  Nuh?”  Soal  Rina  pula.

Reiss  mengetap  bibir.

“Kami  minta  maaf  sebab  selama  kita  tinggal  sama  -  sama  dengan  mummy  dan  daddy  tu  kami  selalu  buli  Abang  Reiss”.  Ucap  Raina  berhati  -  hati.

“Kami  buli  Abang  Reiss  bukan  sebab  kami  dengki  atau  benci.  Kami  tak  suka  Abang  Reiss  buat  mummy  menangis.  Daddy  pun  tak  pernah  cuba  rapat  dengan  kami  sama  macam  mana  dia  rapat  dengan  Abang  Reiss.  Kami  teringin  juga  nak  dapat  kasih  sayang  ayah…” 

Reiss  menatap  kembar  itu.

“Abang  Reiss  tolong  jaga  hati  mummy  juga  nanti…”

“Betul.  Abang  Reiss  tu  anak  yang  mummy  sayang.  Mummy  suka  bercerita  tentang  Abang  Reiss  pada  kami.  Kami  sayang  Abang  Reiss”.  Kata  Rina.

Reiss  tetap  diam.

Air  mata  Raina  menitis.

“Kemapa  Raina  menangis?”  Soal  Raina  bersama  -  sama  ketawa  kecil.

“Rina  pun  tak  tahu.  Tapi,  bila  ingat  balik  masa  mummy  jadi  mummy  kita  dulu.  Kita  tak  pernah  rasa  terasing.  Kan,  Kak  Raina?”  Soal  Rina  pada  kakak  kembarnya.

Raina  mengangguk.

“Tak  apa,  Rina.  Kita  menumpang  sekejap  aje…”  Balas  Raina  dengan  pujukkan.

Rina  menitiskan  air  mata.

Reiss  keliru.

“Abang  Reiss  nak  tahu  sesuatu?  Mummy  bagitahu  kami  dia  tak  pernah  ada  niat  pun  nak  buat  Abang  Reiss  bisu.  Tapi,  daddy  suka  tuduh  mummy  kejam  sebab  mummy  dah  buat  Abang  Reiss  tak  boleh  bercakap”.  Tokok  Raina  lagi.

“Mummy  takkan  tergamak  nak  buat  anak  yang  dia  lahir  tu  bisu.  Daddy  aje  yang  tak  faham  sebab  daddy  tak  pernah  ambil  tahu  tentang  mummy.  Kesian  mummy…”  Rungut  Rina.

Reiss  menghela  nafas.

Dia  menaip  sesuatu  pada  tabletnya.  Lalu  ditunjukkan  pada  adik  -  adiknya  itu.

Abang  Reiss  nak  bagitahu  sesuatu.  Tapi,  jangan  bagitahu  sesiapa  walaupun  ibu,  mummy  dan  daddy.

“Kami  janji.  Kami  takkan  bagitahu   sesiapa  pun”.  Tekad  Raina.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now