Bab 41★

3.4K 330 30
                                    

PELIKNYA.

“Mama  cari  apa?”  Soal  Nuh  tatkala  dia  melihat  mamanya  seakan  -  akan  mencari  sesuatu.  Malahan,  papanya  juga  begitu.  Nampak  gusar  mencari  sesuatu?

“Cincin  kahwin  hilang  ke?”  Soal  Nuh.

“Taklah. Mama  cari  Lily.  Lily  tak  ada  pun  itu  yang  mama  pelik”.  Balas  Raifa  sambil  memandang  Nuh.

“Papa  dah  cari  kat  semua  bilik  di tingkat  atas.  Lily  memang  tak  ada  di  situ.  Nuh  tahu  Lily  ada  di  mana?  Kita  nak  makan  sekarang.  Tiba  -  tiba  pula  Lily  tak  ada.  Lily  tak  pernah  buat  perangai”.  Omel  Afif.

Oh,  tak!

“Abang  Reiss  ada  dengan  Kak  Rina  tau.  Nuh  keluar  cari  Lily”.

“Papa  temankan?”

“Papa  temankan  mama.  Mama  kan  mengandung”.  Balas  Nuh  pantas  lalu  dia  berlari  keluar  dari  rumah.

“Nuh  yang  buat  Lily  keluar  kan?”  Soal  Afif.

“Saya  rasa  betul  dah  tu”. 

“Nuh…  abang  rasa  nak  tergelak.  Nuh  tak  pandai  nak  layan  perempuan  yang  dia  suka  dengan  baik  kalau  sayang  nak  tahulah”.   Tukas  Afif.

“Haih.  Kesiannya  bakal  menantu  kita”.  Gumam  Raifa.

“Jom  kita  pergi  tengok  Rina”.

Raifa  mengikuti  langkah  suaminya  menuju  ke  arah  bilik  yang  disediakan  untuk  Rina.  Nampaknya,  Rina  sedang  berbual  dengan  Reiss.

“Rina  tahu  Reiss  tak  bisu?”  Soal  Raifa  terkejut.

“Mummy?  Ya,  Rina  dan  Kak  Raina  tahu”.  Akui  Rina.

“Rina  dah  okey  ke?”  Soal  Afif  sambil  mendekati  Rina  yang  tersenyum  padanya.

“Rina  okey.  Terima  kasih,  papa.  Tapi,  Rina  tak  nak  jumpa  pakar  psikologi.  Rina  tak  suka.  Rina  takut”.  Gumam  Rina  perlahan.  Tahu  saja  pengalaman  ngeri  mummynya  membuatkan  Rina  bertambah  takut.

Raifa  tersenyum.

“Okey,  kita  buat  pertukaran.  Papa  dan  mama  takkan  bawa  Rina  jumpa  pakar  psikologi.  Gantinya,  Rina  kena  cerita  aktiviti  harian  Rina  pada  mama.  Itu  tugasan  rutin  Rina”.

“Rina  kena  cerita  pada  mummy?”

“Mama,  sayang”.  Tegur  Raifa.

“Mama…”

Reiss  memandang  mamanya  penuh  minat.

“Reiss  nak  buat  juga!  Reiss  nak  bagitahu  mama  aktiviti  harian  Reiss  di  sekolah!”  Tawar  Reiss  tanpa  dipinta.

“Boleh  aje,  sayang”.  Balas  Raifa.

“Mama  mengandung  ke?  Abang  Reiss  kata  mama  mengandung”.  Tutur  Rina  pada  Raifa.

“Ya,  mama  mengandung”.

“Boleh  mama  bagi  nama  baby  perempuan  tu  nama  yang  dekat  dengan  Kak  Raina?  Rina  rindu  Kak  Raina…”

“Mama  tahu.  Mama  tahu”. 

“Kak  Raina  tak  bagi  Rina  pergi  selamatkan  Yousuf.  Kak  Raina  tak  pernah  marah  Rina  tapi  hari  tu  dia  tak  bagi  Rina  sentuh  dahi  dia.  Rina  sepatutnya  jaga  Kak  Raina  sebab  Kak  Raina  yang  jaga  Rina…”

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now