Bab 30★

3.1K 311 31
                                    

APA  gunanya   hari  lahir  andai  kata  hadiah  yang  istimewa  tiada  bersama  -  samanya?  Apa  yang  dia  mahukan  sepanjang  menyambut  hari  lahir  ialah  masa  bersama  -  sama  keluarga  yang  lengkap.  Namun,  ini  keluarga  yang  berpisah  membuatkan  hati  Reiss  menjadi  gusar.

Selamat  hari  lahir,  Riess.  Mummy  minta  maaf  sebab  dah  banyak  buat  salah  pada  Reiss.  Mummy  mengaku  silap  mummy  sebab  mummy  menyakiti  Reiss.  Mummy  nak  sambut  hari  lahir  Reiss  tapi  tak  boleh.  Jadi,  ini  hadiah  dari  mummy  untuk  Reiss.  I  love  you,  Riess  Wildan  -  Mummy.

Reiss  membuka  hadiah  yang  diberikan  oleh  mummynya  melalui  ibu  tirinya. 

Air  mata  terus  saja  menitis  sebaik  saja  dia  melihat  gambar  miliknya  dan  juga  Raina  dan  Rina  yang  masih  kecil  sudah  dibingkaikan  dengan  kemas.  Reiss  melihat  belakang  bingkai  itu.

Mummy  sentiasa  sayang  anak  mummy.  Mummy  minta  maaf  sebab  mumny  bukan  sempurna  untuk  Reiss  -  Mummy.

Sungguh!

Kini,  Reiss  mula  dihambat  dengan  perasaan  serba  salah  sementelah  dia  membaca  apa  yang  dicoretkan  oleh  mummynya.  Dia  meminta  daddy  berkahwin  dengan  ibu  kerana  dia  benar  -  benar  teringin  untuk  merasai  kasih  sayang  seorang  ibu.  Namun,  dia  tak  sangka  apa  yang  dia  lakukan  telah  menghancurkan  perasaan  mummynya.

“Maafkan  Reiss…”  Gumam  Reiss  lirih.

Reiss  menyimpan  hadiah  itu  lalu  dia  membuka  langkah  keluar  dari  biliknya.  Tak  kira  apa  jua  jawapan  daddy  dia  tetap  juga  akan  berdegil  untuk  bertemu  dengan  mummy.  Dia  nak  sambut  hari  lahir  dengan  mummy!

“Reiss.  Kenapa  tak  bersiap  lagi?”  Soal  Zayyan  tatkala  melihat  anak  lelakinya  itu  mendekatinya.

Reiss  menunjukkan  tabletnya  pada  si  daddy.

Daddy.  Reiss  nak  sambut  hari  lahir  dengan  mummy.  Reiss  tak  nak  marah  mummy  dah.  Mummy  baik.  Reiss  yang  tak  faham  perasaan  mummy…

“Apa  yang  Reiss  merepek  ni?  Daddy  takkan  izinkan  Reiss  pergi  bertemu  dengan  perempuan  tu.  Takkan  nak  tunggu  dia  pukul  Reiss  lagi  baru  Reiss  nak  sedar?!”  Marah  Zayyan.

Reiss  nak  jumpa  mumny!

“Jangan  berdegil  boleh  tak  Reiss  Wildan?!  Daddy  kata  pergi  bersiap  sebab  kita  akan  sambut  hari  lahir  Reiss  lebih   mewah  berbanding  keluarga  tu!”  Jerkahan  Zayyan  membuatkan  Reiss  membaling  tabletnya  ke  atas  lantai.

Reiss  menghentak  kaki.

“Reiss!” 

“Ya  Allah  kenapa  abang  jerkah  Reiss  macam  ni?  Cakaplah  elok  -  elok.  Takutlah  anak  -  anak  kita”.  Tegur  Ajlaa  dengan  lembut.

“Sayang  tengok  Reiss  ni.  Perangai  kurang  ajar  sama  aje  macam  mummy  dia!  Tak  boleh  ke  Reiss  ikut  cakap  daddy?  Pergi  bersiap  sebab  kita  nak  sambut  hari  lahir  Reiss”. 

Reiss  menolak  ibunya.

Reiss  mahu  berlari  keluar  dari  rumah  tapi  Zayyan  menarik  kasar  lengan  Reiss  masuk  ke  dalam  bilik.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now