Bab 42★

3.3K 308 46
                                    

“SAYANG!”  Zayyan  menghalang  Ajlaa  dari  pergi  meninggalkan  dirinya.

“Please,  jangan  pergi.  Abang  minta  maaf  atas  apa  yang  abang  dah  buat  pada  Nuh.  Sayang  jangan  pergi  tinggalkan  abang.  Abang  memang  cintakan  sayang  sangat  -  sangat”.

“Saya  minta  naaf,  abang.  Apa  yang  abang  dah  buat…”

“Abang  janji  abang  takkan  buat  dah!  Abang  akan  insaf.  Abang  janji!  Tolonglah  jangan  tinggalkan  abang”.  Rayu  Zayyan  bersama  -  sama  esakkan.

Hati  Ajlaa  tak  mampu  hendak  menolak.

“Abang…”

“Abang  cintakan  sayang.  Abang  minta  maaf  sebab  dah  buat  sayang  kecewa.  Abang  janji  abang  akan  berbaik  dengan  Afif  dan  Raifa.  Abang  akan  minta  maaf  pada  Nuh.  Jadi,  tolonglah  jangan  tinggalkan  abang”.

Ajlaa  mengetap  bibir.

“Ibu  janganlah  bergaduh  dengan  daddy”.  Tegur  Luth  perlahan.

“Ibu  kesiankan  daddy.  Daddy  dah  menyesal”.  Tokok  Yousuf  perlahan. 

“Ibu…”  Tangan  Ajlaa  digenggam  Hud.

Kenapa  Zayyan  pandai  ambil  hati  anak  -  anak  mereka?  Ajlaa  menghela  nafas  perlahan.

“Saya  maafkan.  Tapi,  abang  kena  minta  maaf  pada  Nuh.  Abang  kena  berbaik  dengan  Abang  Afif  dan  Kak  Raifa.  Baru  saya  akan  maafkan  abang  dengan  sepenuhnya”.  Tutur  Ajlaa  dengan  tegas.

Zayyan  mengangguk  dengan  pantas.

“Abang  janji  apa  aje  janji  sayang  jangan  tinggalkan  abang”. 

“Saya  takkan  tinggalkan  abang”.  Pujuk  Ajlaa  dengan  lembut.

“Terima  kasih,  sayang”.

“Berbaik  dengan  Kak  Raifa  dan  Abang  Afif.  Minta  maaf  pada  Nuh”.  Pesan  Ajlaa  lagi.

“Boleh  abang  jumpa  dengan  Reiss  dan  Rina?”

“Boleh.  Tapi,  abang  tak  boleh  paksa  mereka  ikut   abang  balik.  Faham,  abang?”  Soal  Ajlaa  sambil  menatap  wajah  suaminya  yang  nampak  tertekan  semenjak  dia  meminta  cerai.

“Janji!”

★★★

LILY  dah  masuk  ke  dalam  rumah  setelah  kawan  -  kawan  gadis  itu  pulang.  Jadi,  Nuh  meletakkan  bantal  mini  di  atas  riba  Lily  lalu  dia  merebahkan  kepala  di  atas  riba  gadis  itu  membuatkan  Lily  terkejut.

Reiss  bersiul  nakal.

“Nampaknya  Nuh  dah  menyerah  diri”.  Tegur  Reiss  sinis.

“Nuh  bukan  menyerah  diri.  Nuh  cuma  rasa  sakit  kepala  je.  Jadi,  boleh  Lily  biarkan  Nuh  berehat”.  Pinta  Nuh  dengan  lembut.

“Okey…” 

Telefon  bimbit  Lily  berdering.

Lily  nak  turun  tapi  Nuh  ambilkan  telefon  itu.

“Nuh.  Lily  nak  jawab…”

“Tak  payahlah  bangun.  Duduk  je  kat  sini”.   Bidas  Nuh.

Lily  menjawab  telefon.

“Waalaikumusalam,  Putera.  Keluar  main  esok?  Boleh!  Jumpa  esok”.  Panggilan  dimatikan  membuatkan  Nuh  mengambil  telefon  Lily  lalu  diletakkan  di  atas  meja.  Nuh  memeluk  tubuh  memandang  wajah  Lily.

 “Kenapa  Nuh  buat  muka?”  Soal  Lily  keliru.

“Tak  payahlah  keluar  main  esok.  Kita  main  masak  -  masak  dalam  rumah”.  Cadang  Nuh.

“Tak  naklah.  Lily  nak  main  dengan  mereka.  Nuh  bolehlah  meluangkan  masa  dengan  Abang  Reiss  dan  Kak  Rina  tanpa  gangguan  dari  Lily”.  Balas  Lily  dengan  lembut  membuatkan  Nuh  menjuih  bibir.

Kenapa?

“Lily,  boleh  temankan  Kak  Rina  mandi?  Kita  boleh  berbual”.  Pinta  Rina.

“Okey,  Kak  Rina”.

“Lilyyyyyyyyyyyy!”  Nuh  mula  merengek  tak  puas  hati  tatkala  Lily  mula  bangun  mengikuti  langkah  kakaknya.  Nuh  menyembamkan  wajahnya  pada  bantal  mini  itu  sambil  kaki  dihentak  geram  pada  kusyen  sofa.

“Kesian.  Aku  kata  dah  pada  kau”. 

“Sampai  hati  Lily  buat  macam  ni  pada  Nuh.  Fine!  Nuh  nak  merajuk!”  Ujar  Nuh  lantas  Nuh  melangkah  turun  dari  sofa  lalu  dia  berlalu  masuk  ke  dalam  biliknya.

Reiss  menghela  nafas  memerhatikan  Nuh  yang  menjauh.

Nuh…

Kau  memang   tak  pandai  nak  tunjuk  reaksi  pada  Lily  kan?  Suka  betul  menipu  diri  sendiri.

★★★

“AUNTY!”  Afra  menguntum  senyum  melihat  anak  angkatnya  masuk  ke  dalam  rumah  yang  didiaminya  kini.  Oleh  sebab  pihak  polis  mencarinya  maka  dia  terpaksa  menyembunyikan  diri  sebelum  perancangannya  untuk  mendapatkan  Lily  berjaya.

“Saya  dah  ikut  kawan  -  kawan.  Tak  lama  lagi,  saya  akan  asingkan  Lily  dari  yang  lain  supaya  dia  boleh  ikut  aunty”.   Balas  budak  lelaki  itu  penuh  semangat.

“Baguslah”.

Aunty  boleh  percayakan  saya.  Saya  akan  dapatkan  Lily  secepat  yang  mungkin”.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now