Bab 7★

3.1K 318 67
                                    

MUJURLAH  pasir  mainan  yang  digunakan  Luna  sewaktu  kecil  masih  ada  lagi.  Maka,  boleh  Raifa  membiarkan  anak  -  anaknya  bermain  di  dalam  pasir  bersih  itu. 

Nuh  nampak  girang  sekali  ketika  bermain  bersama  -  sama  kakaknya  namun  Reiss  pula  enggan  untuk  menyertai  Nuh  dan  yang  lain.  Raifa  mendekati  anak  lelakinya  itu  lalu  rambut  anaknya  diusap.

“Kenapa  Reiss  tak  mahu  main  dengan  yang  lain?  Reiss  bukan  suka  main  pasir  ke?  Dulu  masa  ibu  Reiss  bawa  Reiss  keluar  mesti  Reiss  suka  main  pasir.  Takkan  Reiss  tak  suka  main  pasir  dah  sekarang?”  Soal  Raifa  dengan  lembut.

Reiss  enggan  memandangnya.

“Mummy  sebenarnya  tak  kisah  Reiss  bencikan  mummy.  Tapi,  apa  yang  mummy  kisah  ialah  Reiss  tak  sepatutnya  membenci  adik  -  adik  Reiss  tau”.

“Abang  Reiss”.  Raifa  dan  Reiss  memandang  Nuh  yang  mengukirkan  senyuman  manis.

“Abang  Reiss  jomlah  bermain  dengan  Nuh”.

Reiss  merentap  tangannya  dari  terus  disentuh  Nuh.

Nuh  tetap  aje  menarik  tangan  abangnya  itu  supaya  abangnya  mengikutinya  menuju  ke  arah  kotak  pasir.  Raifa  melorekkan  senyuman  apabila  dia  melihat  Reiss  yang  terpaksa  mengikuti  langkah  Nuh.

“Abang  Reiss  ambil  mainan  ni.  Kita  main  sama  -  sama”.  Ujar  Nuh  penuh  girang.

Reiss  mencebik.

“Papa  Nuh  kata  sebab  utama  kita  tak  dapat  kawan  ialah  kita  tak  nak  cuba  bergaul.  Abang  Reiss  pun  kena  cuba  bergaul  supaya  Abang  Reiss  dapat  kawan.  Bila  kita  suka  bergaul  dan  menyenangkan  hati  orang  mesti  semua  orang  nak  berkawan  dengan  kita.  Contoh,  Kak  Raina  dan  Kak  Rina”.  Ujar  Nuh.

Reiss  diam. 

Reiss  hanya  memasukkan  pasir  ke  dalam  bekas  lalu  dia  terbalikkan  bekas  itu.

“Kak  Raina  dan  Kak  Rina  suka  Abang  Reiss?”  Selamba  saja  Nuh  menyoal  kedua  -  dua  kakaknya  itu.

Raina  dan  Rina  memandang  Reiss.

Reiss  mulai  nampak  kurang  senang  dengan  soalan  adiknya  itu  lekas  saja  dia  bangun  menuju   ke  arah  tandas.

Raifa  memandang  Nuh  sambil  dia  mencekak  pinggang.

Nuh  tersenyum.

“Raina  okey  je  dengan  Abang  Reiss  tapi  dia  suka  buat  tak  tahu  je  bila  Raina  cuba  nak  bercakap  dengan  dia”.  Tutur  Raina.

“Rina  pun  suka  Abang  Reiss.  Tapi,  dia  lagi  rapat  dengan  anak  ibu.  Apa  boleh  buat?  Kami  berkawan  dua  beradik  aje.  Tapi,  daddy  suka  marah  kami  cakap  kami  tak  nak  kawan  dengan  Abang  Reiss”.  Cerita  Rina.

“Nampaknya,  Abang  Reiss  sendiri  yang  tak  nak  tahu  pandangan  adik  -  adik  dia  terhadap  dia.  Kemudian,  dia  pilih  untuk  memencilkan  diri.  Jadi,  mama  jangan  risau.  Nuh  akan  pergi  memujuk  Abang  Reiss”.

“Tak  payahlah.  Nanti  dia  buat  apa  -  apa  pada  Nuh  macam  mana?”  Larang  Raifa.

“Nuh  duduklah  sini  dengan  kami.  Kita  main  sama  -  sama”.  Pujuk  Raina.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now