Bab 28★

2.9K 304 57
                                    

ZAYYAN  memandang  pasangan  di  depannya.

Sepasang  matanya  memandang  Afif  yang  menggenggam  erat  tangan  Raifa  membuatkan  Zayyan  berdecit.

Acah  bahagia.  Bodoh.

“Aku  ingatkan  anak  kau  orang  yang  hilang  tu  dah  mati.  Tak  sangka  pula  nyawa  dia  panjang”.  Sinis  Zayyan.

Afif  hendak  menyerang  namun  Raifa  menggenggam  tangan  suaminya  sebagai  tanda  melarang.  Maka,  Afif  terpaksa  menahan  rasa  sakit  hati  apabila  dia  menatap  seraut  wajah  Zayyan.

“Ya,  nyawa  dia  panjang  pun  disebabkan  dia  cerdik.  Bayangkan,  Zayyan.  Budak  yang  berusia  sembilan  tahun  boleh  survive  dalam  keadaan  genting.  Malahan, dia  boleh  menyelamatkan  budak  perempuan  tu.  Sepupu  dia  sendiri.  Apa  pendapat  kau?  Baguskan  didikan  Afif”.  Ujar  Raifa  dengan  lembut.

“Kenapa  nak  bangga  ada  anak  haram?  Buang  masa”.  Sinis  Zayyan.

“Anak  kau  halal  sangat  ke?”  Soal  Afif  tak  puas  hati.

“Boleh  dikira  halal.  Sekurang  -  kurangnya,  anak  aku  berbinkan  aku.  Malahan,  pakej  aku  dapat  mak  dia  sekali.  Anak  kau?  Tak  boleh  langsung  nak  berbinkan  kau,  Afif.  Mesti  dia  rasa  rendah  diri  kan  sebab  jadi  anak  luar  nikah?  Hmmm,  susahlah  kalau  kau  gilakan  sangat  isteri  kawan  baik  sendiri  sampai  sanggup  nak  rogol  dia.  Nasib  baiklah  kau  jaga  anak  sendiri  kan”.

“Sekurang  -  kurangnya  aku  bagi  anak  aku  menyusu  juga  dengan  isteri  kau.  Aku  bawa  Raifa  dan  anak  -  anak  kau  keluar  waktu  kau  sibuk  bawa  Reiss  dengan  kau  pergi  bekerja.  Kau  nak  rosak  pergilah  rosak  sendiri.  Tak  payahlah  nak  didik  Reiss  rosak  macam  kau”.  Tegas  Afif.

Zayyan  memandang  Raifa.

“Seronok  ke  curang  selama  ni,  sayang?”  Soal  Zayyan  pada  bekas  isterinya  itu.

“Aku  tak  tahu  apa  yang  kau  nak  kata  atau  fikirkan.  Apa  yang  aku  tahu  aku  tak  pernah  cuba  untuk  mencurangi  kau  sekali  pun  kau  selalu  abaikan  aku  dan  anak  perempuan  kita  di  belakang.  Aku   dah  mengadu  dan  merayu  pada  kau  yang  aku  tak  nak  jumpa  Afif.  Aku  tak  gila.  Kau  yang  percaya  Afif  melebihi  aku. Kau  punca  aku  gila  kau  tahu  tak?”

“Oh.  Kalau  aku  tak  buat  macam  tu  kau  takkan  gila  dah  kan?”

“Apa  yang  kau  cakapkan  ni?”

“Cerai  dengan  Afif.  Jadi  isteri  aku  semula.  Kali  ni,  aku  akan  izinkan  kau  pakai  tudung  atau  apa  aje  yang  kau  nak  pakai.  Aku  akan  bagi  kau  perhatian  melebihi  Ajlaa.  Tak  nak?”  Soal  Zayyan.

“Kau  merepek  apa  ni?  Aku  tak  pernah  terfikir  nak  bercerai  dengan  Afif.  Aku  dah  cintakan  dia”.

“Jadi,  betulkan  kau  curang.  Kau  tak  nak  mengaku”.  Zayyan  memandang  Raifa.

“Kau  jangan  berani  nak  kelirukan  isteri  aku.  Aku  yang  buat  dia  terpaksa  mencurangi  kau  sebab  dia  kena  susukan  Nuh.  Lebih  pada  itu  dia  tak  pernah  buat.  Kau  tak  tahu  betapa  kerapnya  dia  menangis  sebab  kau   abaikan  dia.  Kau  boleh  gelar  diri  kau  suami  sedangkan  kau  letak  isteri  dan  anak  -  anak  kau  di  belakang?  Kau  tak  tahu  malu  ke  kalau  kau  gelarkan  diri  kau  sebagai  ayah  sedangkan  kau  bukan  betul  -  betul  jalankan  tanggungjawab”.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now