Bab 9★

2.9K 302 56
                                    

“DAH  balik  pun.  Selamat  pulang,  Raina  dan  Rina.  Seronok  tak  jumpa  mummy?”  Soal  Ajlaa  dengan  lembut  sambil  menatap   wajah  anak  -  anak  tirinya  itu.

“Ibu.  Daddy  bagi  Raina  dan  Rina  jumpa  sejam  je”.

“Kami  mana  puas  jumpa  dengan  mummy  sejam  saja”.  Adu  Rina  pula.

Reiss  melangkah  masuk  ke  dalam  rumah  terus  saja  dia  menarik  adik  -  adiknya  itu  mengikutinya.

Ajlaa  memerhatikan  Reiss  lalu  dia  memandang  suaminya  yang  baru  melangkah  masuk  ke  dalam  rumah.

“Abang…”

“Abang  bukan  tak  nak  bagi  perempuan  tu  jumpa  anak  lama  -  lama.  Abang  nak  menjaga  anak  -  anak  tapi  dia  sendiri  yang  tolak  untuk  abang  temani  anak  -  anak.  Dia  nak  masa  dengan  anak  -  anak  sendiri”.  Tukas  Zayyan.

“Jadi,  abang  sepatutnya  bagi  ruang  untuk  dia.  Abang  tak  bolehlah  buat  macam  itu.  Tak  baik”.  Tegur  Ajlaa.

“Sejam  tak  cukup  ke?”

“Abang  bayangkan.  Abang  boleh  jumpa  anak  abang  sejam  saja.  Abang  rasa  cukup  ke?  Dahlah  lama  dia  tak  jumpa  anak  -  anak  dia.  Apa  salahnya  kalau  abang  bagi  lebih  masa  sikit?”  Soal  Ajlaa  dengan  lembut.

“Abang  risau  kalau  dia  pukul  anak  -  anak”.

“Tapi,  sejam  abang  tinggalkan  mereka  Kak  Raifa  tak  ada  pukul  pun  anak  -  anak  kan?  Tak  baiklah  abang  asingkan  anak  -  anak  dari  dia.  Nanti  abang  bagi  masa  lama  sikit  untuk  Kak  Raifa”.  Pesan  Ajlaa.

“Reiss  tak  nak  jumpa  Raifa”.

“Kenapa  pula?  Reiss  yang  paling  teruja  nak  berjumpa  dengan  Kak  Raifa  hari  ni.  Takkanlah  Reiss  tiba  -  tiba  je  ubah  fikiran?”  Soal  Ajlaa  denhan  nada  yang  cukup  hairan.

“Abang  pun  tak  tahu.  Abang  nampak  Reiss  macam  tak  suka  je.  Memang  patutlah  Reiss  marah  pada  mummy  dia  kan?  Mummy  dia  bukannya  pandai  jaga  anak  pun.  Tahu  mendera  anak  aje”.  Sinis  Zayyan.

“Abang.  Tak  baik  kutuk  Kak  Raifa  macam  itu”. 

Zayyan  menarik  Ajlaa  mendekatinya  lalu  bibir  isterinya  itu  dicium  sekilas.

“Mana  abang  nak  cari  isteri  macam  sayang?  Baik  dan  bertimbang  rasa.  Tak  ada  ibu  tiri  yang  baik  macam  sayang.  Abang  tengok  sayang  uruskan  anak  -  anak  dengan  elok  aje”.  Puji  Zayyan.

“Anak  -  anak  yang  baik.  Mereka  dengar  saja  cakap  saya”.  Balas  Ajlaa.

“Anak  -  anak  kita  ada  tiga  orang.  Tambah  dengan  Reiss,  anak  lelaki  kita  empat  orang.  Abang  ada  dua  princess.  Perangai  pun  kurang  ajar  sama  macam  mummy  dia  orang”. 

“Tak  lah.  Mereka  berdua  baik  je.  Abang  tak  boleh  cakap  mereka  kurang  ajar  tau.  Kata  -  kata  tu  satu  doa  kan?”  Soal  Ajlaa  sambil  mengusap  pipi  Zayyan.

Zayyan  memeluk  tubuh  Ajlaa.

“Bila  hati  abang  panas  je  tengok  Raifa  terus  aje  hati  abang  ni  sejuk  pandang  sayang.  Terima  kasih  sebab  jadi  isteri  abang”. 

“Sama  -  sama  kasih,  abang”.  Balas  Ajlaa.

“Anak  -  anak  buat  apa?”  Soal  Zayyan  lagi.

Dia  menutup  dedaun  pintu  lalu  dia  melangkah  masuk  ke  dalam  rumah  bersama  -  sama  isterinya  itu.

“Anak  -  anak  tengah  melukis.  Dia  orang  bangun  -  bangun  aje  dah  cari  Reiss.  Suka  betul  dia  orang  bermain  dengan  Reiss”.

“Reiss  abang  yang  baik”.  Puji  Zayyan.

Ajlaa  tersenyum.

Ya,  Reiss  memang  sangat  -  sangat  baik.

“Saya  pergi  menjenguk  anak  -  anak  sekejap.  Abang  nak  makan?” 

“Nanti  abang  makan.  Abang  nak  pergi  bercakap  dengan  kembar  tu  sekejap.  Dia  orang  melampau  betul  lepas  jumpa  dengan  mama  dia  orang”.  Omel  Zayyan  tak  puas  hati.

Didikan  Raifa  memang  teruk!

“Abang  bercakap  saja.  Jangan  naik  tangan  pada  anak  -  anak”.  Pesan  Ajlaa  lagi.

Risau  pula  bila  melihat  muka  bengang  suaminya.

“Ya,  abang  tahulah”.  Pipi  Ajlaa  dicium  sekilas  lalu  dia  melangkah  mencari  dua  anak  gadisnya  itu.

★★★

“APA  main  tarik  -  tarik  ni?  Lepaslah!”  Bentak  Raina  lalu  dia  menolak  kasar  tangan  abangnya  dari  terus  menariknya.

Rina  juga  menolak  kasar  tangan  abangnya  itu.

“Abang  Reiss  tak  apalah.  Anak  -  anak  ibu  semuanya  lelaki.  Abang  Reiss  pula  rapat  sangat  dengan  mereka.  Abang  Reiss  tak  pernah  hiraukan  kami  berdua  pun!”  Bentak  Raina.

“Entah!  Abang  Reiss  dari  dulu  suka  abaikan  kamj  berdua”.

Reiss  menghela  nafas.

Inilah  sebab  dia  tak  suka  dengan  Nuh.

Boleh  pula  budak  hingusan  itu  menghasut  adik  -  adiknya  dengan  perkara  bukan  -  bukan.

“Abang  Reiss  tak  nak  jumpa  mummy  tak  apa.  Kami  berdua  nak  jumpa  mummy  sebab  kami  rindu  mummy”.  Tutur  Raina.

“Mummy  aje  yang  faham  perasaan  kami  berdua”.

“Kenapa  gedik  sangat  ni?”  Suara  garau  yang  menegur  membuatkan  pandangan  Reiss,  Raina  dan  Rina  teralih  pada  Zayyan  yang  melangkah  masuk  ke  dalam  bilik  kembar  itu.

“Kenapa  nak  salahkan  abang  kamu  pula?!”  Jerkah  Zayyan.

Kedua  -  dua  kembar  itu  mula  teresak.

“Lepas  ni  jangan  berangan  lagi  nak  jumpa  mummy.  Perempuan  tak  guna  tu  dah  pengaruh  kamu  berdua  dengan  perangai  tak  elok  dia!” 

“Tapi,  kami  rindu  mummy”.  Adu  Raina.

“Rindu.  Rindu.  Rindu  bukannya  boleh  bawa  mati  pun!  Daddy  tak  bagi  kamu  berjumpa  dengan  dia  sebab  daddy  risau  dia  akan  sakitkan  kamu  berdua”.  Ujar  Zayyan  sambil  menatap  wajah  anak  -  anak  gadisnya  itu.

“Rina  nak  jumpa  mummy…”

“Raina  nak   jumpa  mummy  juga.  Ka-kami  rindu  mummy…”  Lirih  Raina.

“Tak  payah  nak  mengada  -  ngada  sangat.  Nanti  daddy  cari  waktu  daddy  lapang.  Kita  sekeluarga  boleh  bercuti  sama  -  sama”.

“Benci!  Raina  benci  daddy!”. Jerit  Raina  geram.

Reiss  menarik  daddynya  keluar  dari  bilik  adik  -  adiknya  sebelum  daddynya  itu  naik  hantu.

Rina  menutup  pintu  bilik.

“Mummy.  Kak  Raina  nak  mummy…”

“Rina  pun  nak  mummy  juga.  Daddy  jahat…”  Tubuh  kakak  kembarnya  itu  dipeluk  erat  lalu  mereka  berdua  menggogoi  lirih.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now