Bab 26★

3K 316 57
                                    

SUDAH  masuk  dua  hari  dia  kehilangan  Nuh.  Namun,  masih  belum  ada  apa  -  apa  perkembangan  lagi.

Selamat  ke,  Nuh?

Nuh…

Pintu  bilik  Reiss  dikuak.

“Abang  Reiss.  Esok  hari  lahir  Abang  Reiss!”  Ujar  Raina  dengan  girang  sebaik  saja  dia  masuk  ke  dalam  bilik  abangnya.

“Boleh  tak  Abang  Reiss  request  pada  daddy  untuk  sambut  birthday  dengan  mummy?  Kami  rindu  sangat  dengan  masakan  mummy”.  Pinta  Rina  perlahan. 

“Abang  boleh  cuba.  Tapi,  tak  tahu  boleh  atau  tak”.  Tukas  Reiss.

Daddy  mereka  nampaknya  anti  dengan  mummy  sementelah  mummynya  berkahwin  dengan  kawan  baik  daddynya.  Namun,  Nuh  tertanya  -  tanya  sendiri  kenapa  daddy  tak  mahu  memilih  untuk  berbaik  dengan  mummy  sedangkan  mummy  sentiass  cuba  untuk  berbaik.

Adakah  sukar  untuk  berbaik  dengan  bekas  isteri  sendiri.

“Abang  Reiss  ada  dengar  apa  -  apa  berita  tentang  Nuh?”  Soal  Raina  dengan  nada  perlahan.

“Belum”.

“Rina  tak  boleh  tidur  sebab  fikirkan  Nuh.  Takutlah  kalau  apa  -  apa  jadi  pada  Nuh”. 

“Nuh  kan   pandai”.  Pujuk  Raina.

Rina  mengangguk  perlahan.

Reiss  menghela  nafas.

“Kalau  Nuh  balik  awal  boleh  kita  pujuk  daddy  pergi  celebrate  birthday  dengan  family  Nuh.  Alang  -  alang  kita  boleh  celebrate  dengan  mummy  sekali”.  Cadang  Raina  dengan  teruja.

“Daddy  nak  ke?”  Soal  Rina.

“Kita  cubalah  dulu…”  Tutur  Raina.

“Abang  akan  cuba  pujuk  ibu  untuk  hari  esok”.  Tukas  Reiss  apabila  melihat  adik  -  adiknya  yang  nampak  berharap.

“Betul  ke?  Terima  kasih,  Abang  Reiss!”  Ucap  Rina  dan  Raina  serentak.

Reiss  tersenyum.

★★★

NUH  memakai  bajunya.

Dia  memandang  ke  arah  Lily  yang  sedang  menyisir  rambut  sambil  duduk  di  luar  balkoni.  Lama  juga  gadis  itu  termenung  membuatkan  Nuh  juga  keluar  menuju  ke  arah  balkoni  untuk  menemani  Lily.

“Kenapa  Lily  banyak  parut?”

“Ibu  kan  pukul  Lily  sebab  dia  sayang  Lily”.  Balas  Lily  dengan  naif  membuatkan  Nuh  meraup  wajahnya.

“Pukul  bukan  kasih  sayang,  Lily.  Ya,  pukul  akan  jadi  sayang  kalau  dia  pukul  sebab  Lily  buat  salah. Tapi,  kalau  dia  pukul  walaupun  Lily  tak  buat  sebarang  kesalahan  itu  dah  dikira  sebagai  deraan”.

“De-deraan?”  Lily  terkebil  -  kebil.

“Deraan  tu  adalah  seksaan  fizikal.  Nuh  perasan  belakang  Lily  tu  ada  kesan  parut  yang  panjang”.

“N-Nuh  nampak.  Nuh  janganlah  tengok  itu…”

“Kenapa  parut  tu?”  Soal  Nuh.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now