Bab 29★

3.1K 307 43
                                    

AJLAA  memerhatikan  Raifa  yang  sedang  membasuh  tangan.

“Maafkan  saya  sebab  salah  faham  dengan  Kak  Raifa.  Saya  tak  tahu  Kak  Raifa  ada  masalah  dengan  abang.  Saya  hanya  fikirkan  tentang   Reiss.  Sa-saya  takut  Kak  Raifa  apa  -  apakan  Reiss.  Itu  saja…”  Tukas  Ajlaa  penuh  rasa  serba  salah.

“Tak  apa”.

“Maafkan  saya”.

“Tak   apa,  Ajlaa.  Perkara  dah  lepas  pun.  Lagipun,  saya  dah  kahwin  dengan  Afif  jadi  tak  ada  apa  -  apa  lagi  yang  awak  nak  risaukan.  Saya  percaya  kalau  awak  tak  pikat  Zayyan  tentu  saja  saya  takkan  ada  di  tempat  sekarang.  Jadi,  terima  kasih  sebab  bantu  saya  melepaskan  diri”.  Balas  Raifa  dengan  tenang.

“Apa  yang  Kak  Raifa  buat  untuk  terus  menghadap  perangai  abang?  Saya  tahu  dia  baik.  Saya  cuma  tak  suka  cara  dia  layan  Kak  Raifa  dan  Abang  Afif.  Saya  tak  suka  cara  abang  gelarkan  Nuh  begitu…”

“Entahlah,  Ajlaa.  Saya  pun  tak  tahu  macam  mana  saya  boleh  bertahan.  Saya   hanya  kuat  sebab  anak  -  anak.  Jika  bukan  sebab  mereka  memang  dah  lama  saya  minta   cerai.  Tapi,  itulah.  Sampai  meroyan  saya  bertahan...”  Raifa  tergelak  kecil.

Lucu  betul.

“Saya  minta  maaf  sebab  kedegilan  abang.  Sa-saya  janji  saya  akan  cuba  usaha  untuk  memujuk  abang  izinkan  Kak  Raifa  dan  Abang  Afif  bawa  anak  -  anak  ke  majlis  hari  lahir.  Saya  akan  cuba  yang  terbaik…”

“Tak  apa,  Ajlaa.  Saya  tak  naklah  apa  yang  saya  buat  nanti  akan  membebankan  awak.  Saya  tak  nak  sebab  saya  dan  anak   -  anak  pula  awak  bergaduh  dengan  Zayyan.  Dia  tu  keras  kepala.  Jika  dia  tak  mahu  saya  tak  boleh  nak  buat  apa  -  apa.  Ini,  bagi  hadiah  pada  anak  -  anak  saya  nanti.  Kata  saya  bagi  pada  mereka”.  Raifa  berikan  sebungkus  beg  pada  Ajlaa.

“Maaf...”

“Tak  payah  minta  maaf.  Kirimkan  salam  saya  pada  anak  -  anak  awak.  Mereka  semua  comel”.  Puji  Raifa.

“Sa-saya  harap  Kak  Raifa  juga  cepat  dapat  anak…”

“InsyaAllah  tak  lama  lagi.  Jomlah,  saya  tolong”.  Pelawa  Raifa.

Ajlaa  membiarkan  Raifa  mengangkat  dulang  yang  terisi   cawan  menuju  ke  arah  depan.

Ajlaa  memerhatikan  Raifa.

Apa  yang  dia  dah  buat  selama  ni.  Percaturannya  hanya  untuk  menjaga  Reiss  dah  memusnahkan  mahligai  Raifa.  Namun,  dia  tak  tahu  apa  yang  membelengu  wanita  itu  sehingga  wanita  itu  bertindak  gila.

Namun,  setelah  dia  tahu  perasaan  serba  salah  menggunung  di  dalam  diri.

Ajlaa  akui  itu  khilafnya.

★★★

“COMELNYA  Lily”.  Puji  Raina.

“Ey,  comel!  Comel!”  Puji  Rina  juga.

Lily  terkebil  -  kebil  apabila  pipinya  tak  habis  -  habis  dicubit  -  cubit  Raina  dan  Rina  itu.

“Kau  jumpa  budak  tu  di  mana?”

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now