Bab 40★

3.7K 319 31
                                    

“KAK  Raina!”  Rina  menjerit  apabila  dia  terjaga  dari  lena. 

Rina  memandang  Nuh  yang  terkebil  -  kebil  memandangnya.  Nuh  duduk  di  atas  katil  supaya  dia  dapat  berada  dekat  dengan  dengan  kakaknya.

“Kenapa  pipi  Nuh  lebam?”

“Nuh  terjatuh  waktu  nak  jumpa  Kak  Rina.  Kak  Rina  dah  okey  lepas  berehat?”  Soal  Nuh  dengan  nada  yang  prihatin.

“Okey.  Tapi,  Kak  Rina  nak  ikut  Kak  Raina.  Kenapa  kami  berdua  terpisah  sedangkan  Kak  Rina  tak  sanggup  nak  berpisah  dengan  dia.  Kenapa  Kak  Raina  tinggalkan  Kak  Rina  sendiri?  Kak  Rina  tak  boleh…”

Nuh  menekup  lembut  pipi  Rina  lalu  dahi  kakaknya  itu  dicium.

Rina  terkedu.

“Sekarang,  Kak  Rina  rasa  Kak  Rina  boleh  hidup  atau  tak?”  Soal  Nuh  dengan  lembut.

“Kenapa  Nuh…”

“Nuh  faham  perasaan  Kak  Rina.  Kak  Rina  kembar  dengan  Kak  Raina.  Bila  Kak  Raina  pergi  mesti  Kak  Rina  akan  sunyi.  Nuh  minta  maaf  sebab  Nuh  tak  dapat  lindungi  Kak  Raina.  Tapi,  Nuh  janji  Nuh  akan  lindungi  Abang  Reiss  dan  Kak  Raina.  Nuh  akan  minta  papa  lompat  kelas  untuk  Nuh.  Nuh  akan  sekelas  dengan  Kak  Rina”.

“Tapi,  pergi  sekolah  tanpa  Kak  Raina  rasa  lain”.

“Jadi,  Kak  Rina  kena  biasakan.  Kak  Rina  nak  tahu?  Sekali  pun  Kak  Rina  tak  boleh  nak  mendakap  tubuh  Kak  Raina  tapi  Nuh  tahu  Kak  Raina  sentiasa  ada  di  dalam  dada  kita”.  Ujar  Nuh  dengan  lembut.

“Kenapa  Nuh  baik  sangat?”

“Kita  kena  buat  baik  sebab  kebaikan  akan  membantu  kita  nanti.  Itu  sebabnya  Kak  Raina  berusaha  nak  membantu  adik  Kak  Raina.  Tapi,  apa  boleh  buat  jika  ajalnya  tercatat  di  situ?

“Nuh…”

“Kak  Rina  jangan  risau.  Nuh  akan  jaga  Kak  Rina”.  Pujuk  Nuh.

Rina  terus  saja  memeluk  erat  tubuh  Nuh  apabila  mendengar  Nuh  kata  begitu.  Air  mata  Rina  gugur.

Dia  rindu  pada  Raina.

★★★

 

LILY  terjaga  dari  lena.

Mana  pula  si  Nuh  ni  pergi?

Lily  melangkah  keluar  dari  bilik  mencari  Nuh.  Pintu  bilik  Nuh  yang  terkuak  sedikit  dijenguknya.

Nampaknya,  Reiss  sedang  makan  sambil  berbual  dengan  ibu  bapanya. 

Lily  membuka  langkah  menuju  ke  arah  bilik  papa  dan  mama  Nuh  pula.  Nampaknya,  Nuh  sedang  berbual  dengan  Rina  sambil  ketawa.

“Nanti  kita  sekolah”.

“Lily  nak  sekolah  juga”.  Pinta  Lily  dengan  lembut  apabila  dia  mendengar  Nuh  kata  begitu.

Nuh  memandang  Lily  yang  melangkah  masuk  ke  dalam  bilik.

“Lily  tak  boleh  pergi  ke  sekolah”.

“T-tapi…  Lily  nak  ikut  Nuh”.

“Lily  boleh  berhenti  ikut  Nuh?  Ada  benda  yang  Lily  tak  boleh  ikut.  Lily  kena  belajar  sendiri.  Takkan  semua  perkara  Lily  nak  melekat  dengan  Nuh?”  Soal  Nuh  dengan  garang.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now