Bab 32★

3K 307 40
                                    

KENAPA  Reiss  tak  ikut  saja  daddy  bercuti?  Dia  nak  sambut  hari  lahir  Reiss  juga”.  Tegur  Raifa  dengan  lembut.

Reiss  memalingkan  wajah.

“Maaf  sebab  buat  Reiss  kemalangan  dan  bisu.  Mummy  memang  ibu  yang  teruk.  Mummy  tak  pelik  pun  Reiss  gantikan  mummy  dengan  perempuan  yang  lebih  layak.  Mummy  tak  pernah  sempurna  untuk  Reiss”,  Bicara  lirih  si  mama  membuatkan  Reiss  terkedu.

Ta-takkan  dia  hendak  bercakap?

Apa  yang  mummy  akan  fikirkan  nanti?

“Tak  guna  pun  simpan  rahsia  lama  -  lama,  Reiss.  Di  depan  Reiss  hu  wanita  yang  dah  melahirkan  Reiss.  Dia  berhak  tahu  perkara  yang  sebenar.  Sampai  bila  Reiss  nak  tipu  dia?”  Tegur  Afif.

Reiss  menatap  ayah  tirinya  itu.

“Apa  yang  Reiss  dah  tipu?  Apa  yang  abang  cakap  ni?”  Soal  Raifa  keliru.

Afif  mengukirkan  senyuman.

“Apa  kata  sayang  tanya  sendiri  pada  Reiss.  Abang  akan  beli  kek  satu  lagi  dan  menu  tambahan  memandangkan  kita  ada  dua  birthday  boy”.  Pamit  Afif  lantas  dia  meninggalkan  dua  beranak  itu  bersendirian.

“Reiss.  Apa  yang  Reiss  dah  tipu  mummy?”  Soal  Raifa  dengan  lembut.

“So-Sorry…” 

Raifa  terkedu.

“Re-Reiss  minta  maaf  sebab  menipu  yang  Reiss  dah  bisu.  Re-Reiss  tipu  semua  orang  yang  kenal  Reiss.  Rei-Reiss  buat  sebab  Reiss  nak  mummy  rasa  serba  salah.  Re-Reiss  nak  mummy  sayang  Reiss  seorang  je.  Waktu  daddy  ajak  Reiss  jumpa  mummy  tu  Reiss  nak  bagitahu  yang  Reiss  tak  bisu.  T-tapi,  Nuh.  Kenapa  Reiss  kena  ada  adik  lelaki  lain?!  Kenapa  Reiss  kena  kongsi  mummy?!  Reiss  nak  mummy  seorang  je.  Reiss  nak  mummy  sayang  Reiss…”  Reiss  teresak.

“Reiss…”  Tubuh  anak  lelakinya  itu  dipeluk  erat  membuatkan  Reiss  terkelu.

“Mu-mummy  t-tak  marah   Reiss  sebab  menipu?”

“Tak.  Mummy  bersyukur  yang  Reiss  tak  bisu.  Mummy  rasa  tak  nak  hidup.  Lama  mummy  fikir  mummy  nak  bawa  Reiss buat  pembedahan  kotak  suara.  Tapi,  mummy  lega  yang  anak  mummy  rupa  -  rupanya  normal  saja  macam  yang  lain.  Anak  mummy  yang  baik”.  Puji  Raifa  sebaik  saja  meleraikan  pelukan.

“Re-Reiss  tak  baik.  Reiss  jahat!  Re-Reiss  dah  pisahkan  mummy  dan  dadddy…”  Reiss  menangis.

“Taklah.  Mummy  bersyukur  sebab  Reiss  buat  macam  itu.  Mummy  dapat  bersama  -  sama  dengan  papa  dan  Nuh.  Maafkan  mummy  sebab  tak  usaha  nak  rebut  Reiss  dan  adik  -  adik  dari  daddy.  Mummy  tak  nak  mental  Reiss,  Raina  dan  Rina  terganggu  dengan  perebutan  pula  sedangkan  mental  anak  -  anak  mummy  dah  terganggu  disebabkan  penceraian.  Mummy  pilih  nak  jaga  Nuh  sebab  mummy  nak  ganti  semula  masa  yang  mummy  tak  ada  dengan  dia,  Reiss.  Mummy  bukan  tak  sayang  Reiss.  Mummy  sayang,  sangat”. 

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now