Bab 13★

3.1K 318 119
                                    

APA  bezanya  dia   dengan  Afif  sampaikan  Raifa  sanggup  memilih  Afif  berbanding  berbaik  dengan  dia?  Takkanlah  bekas  isterinya  itu  tidak  bertindak  mengikut  perasaan  anak  -  anak?

Zayyan  tak  sangka  Raifa  sangat  -  sangat  mementingkan  diri!

“Abang  dah  balik”.  Sapa  Ajlaa  dengan  lembut  sebaik  saja  dia  melihat  seraut  wajah  kacak  suaminya  itu.

Namun,  Zayyan  hanya  melangkah  masuk  ke  dalam  rumah  tanpa  menghiraukan  dirinya.

Ajlaa  terkebil  -  kebil.

“Abang”.  Sapa  Ajlaa  lagi  lalu  dia  memeluk  erat  tubuh  Zayyan  dari  belakang.

“Jangan  mengada  -  ngada  boleh?  Rimaslah!” Ujar  Zayyan  seraya  menolak  kasar  isterinya  itu  menjauhinya. 

Ajlaa  memandang  keliru  seraut  wajah  suaminya.

“Abang  rimas  dengan  saya?  Saya  ada  buat  abang  marah  ke?  Maafkan saya  kalau  saya  buat  salah  pada  abang”.  Ujar  Ajlaa  sambil  mencapai  tangan  kanan  Zayyan  untuk  menyalam  suaminya  itu.

Zayyan  terus  saja  menarik  tangannya  dari  terus  dicium  Ajlaa.

Ajlaa  memandang  suaminya.

“Kenapa  abang  tarik?”

“Abang  rimas  tahu  tak?  Tak  payahlah  nak  mengada  -  ngada  dengan  abang”.  Marah  Zayyan  lantas  dia  berlalu  pergi  meninggalkan  Ajlaa  bersendirian  di  ruang  tamu  apabila  dia  melihat  seraut  wajah  isterinya  itu  berubah.

Ajlaa  memerhatikan  suaminya  yang  menjauh.

Dia  ada  buat  salah  pada  Zayyan  ke?

Ajlaa  mengemam  bibir.

Selalu  jika  Zayyan  merajuk  dia  pasti  aje  akan  membancuh  kopi  untuk  suaminya  itu  sambil  mengurut  bahu  Zayyan.

Jadi,  Ajlaa  membuka  langkah  menuju  ke  arah  dapur  lalu  dia  membancuh  air  untuk  Zayyan.  Seusai  itu,  dia  membawa  air  itu  menuju  ke  arah  bilik.  Ajlaa  nampak  suaminya  sedang  termenung  sendiri  di  atas  katil.

“Abang.  Ini  saya  ada  buat  kan  air  untuk  abang”.   Ujar  Ajlaa  sambil  mendekati  suaminya.

“Saya  buat  untuk  minta  maaf  pada  abang.  Saya  tak  tahu  kenapa  abang  marah  tapi  saya  nak  minta  maaf.  Saya  nak  abang  redha  dengan  apa  yang  saya  buat.  Saya  tak  nak  hari  saya  tak  berkat…”  Tokok  Ajlaa  lagi.

Prang!

Ajlaa  terkedu  apabila  air  yang  dibawanya  itu  ditepis  Zayyan  dengan  begitu  kasar.

Air  itu  tertumpah  mengenai  kawasan  perut  dan  lengannya.

“Ma-maaf.  Aj-Ajlaa  akan  bersihkan  sekarang”.  Tutur  Ajlaa  dengan  cemas  sambil  mengutip  serpihan  cawan  itu.  Lantas,  Ajlaa  menuju  keluar  dari  bilik  untuk  membawa  kain  membersihkan  air  kopi  hangat  bancuhannya  itu.

“Kenapa  abang  kahwin  dengan  awak?”

“Sebab  abang  nak  saya  jaga  Reiss…”

“Abang  tak  cintakan  awak.  Abang  menyesal  sebab  kahwin  dengan  awak”.  Tutur  Zayyan  dengan  nada  dingin.

Ajlaa  berhenti  mengelap  buat  seketika  namun  dia  menyambung  kembali  membersihkan  air  yang  mengotori  lantai  bilik.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now