Bab 6★

3K 312 76
                                    

TIBA  saja  di  rumah  keluarga  Raifa  terus  saja  kembar  itu  meloloskan  diri  keluar  dari  kereta  untuk  masuk  ke  dalam  rumah  di  mana  mummy  mereka  berada.  Geram  saja  Zayyan  rasa  apabila  melihat  perangai  dua  anak  gadisnya  itu.

“Reiss.  Tolong  tengokkan  Raina  dan  Rina  tau.  Nanti,  cukup  satu  jam  daddy  datang  ambil  Reiss  dan  adik  -  adik.  Boleh?”  Soal  Zayyan  sambil  mengusap  lembut  rambut  anak  lelakinya  itu.

Reiss  mengangguk.

“Jaga  diri”.  Reiss  terus  saja  meloloskan  diri  keluar  dari  kereta.

Zayyan  hanya  memerhatikan  anak  lelakinya  itu  masuk  ke  dalam  rumah  bekas  mentuanya  lantas  kereta  dipandu  pergi  dari  situ.

Reiss  melangkah  masuk  ke  dalam  rumah  nampaknya  adik  -  adiknya  sedang  memeluk  erat  tubuh  mummynya.  Sepasang  mata  Reiss  memandang  ke  arah  seorang  budak  lelaki  yang  muda  berbandingnya.

“Abang  Reiss!”

Abang  Reiss?

Kening  Reiss  bertaut  sambil  memerhatikan  budak  lelaki  itu  menggenggam  erat  tangannya. 

“Seronoknya  jumpa  Abang  Reiss!  Tak  sangka  tengok  depan  -  depan  Abang  Reiss  hensem  juga.  Nama  Nuh,  Nuh  Aqwa.  Nuh  tak  sangka  Nuh  ada  abang  dan  kakak.  Tapi,  jauh  lebih  seronok  ada  abang  dan  kakak  berbanding  jadi  anak  tunggal  kan?  Abang   Reiss  panggil  aje  Nuh!”

Reiss  mengerut  dahi.

Adik?  Abang?

“Abang  Reiss  anak  mama  kan?  Nuh  pun  anak  mama  juga.  Mama  yang  lahirkan  Nuh  tapi  papa  yang  bagi  nama  pada  Nuh  tau”.

Reiss  terus  saja  merentap  kasar  tangannya  dari  terus  dipegang  Nuh.

Anak  mummy?

“Betul  ke  apa  yang  Nuh  kata,  mummy?  Dia  anak  yang  mummy  lahirkan  juga?”  Soal  Raina  ingin  tahu.

“Kami  ada  adik?”

“Ya.  Nuh  tu  anak  yang  mummy  lahirkan.  Nuh  bukan  dari  daddy  tapi  dia  dari  lelaki  lain.  Tapi,  dia  tetap  adik  Reiss,  Raina  dan  Rina  juga”.  Ujar  Raifa  dengan  nada  yang  lembut.

“Yey,  Nuh  ada  kakak  -  kakak  yang  cantik  juga!”  Puji  Nuh  girang.

“Ey,  comel!”  Raina  ketawa  kecil.

Rina  juga  tersenyum.

Raifa  memandang  Reiss  yang  nampak  marah.  Terus  saja  Raifa  bangun  lalu  dia  mendekati  Reiss  yang  sedang  berdiri  kaku  di  tempatnya.  Raifa  mahu  menyentuh  lembut  rambut  Reiss  malang  sekali  apabila  anak  lelakinya  itu  menepis  kasar  tangannya.

“Reiss.  Mummy  minta  maaf  sangat  -  sangat  selama  mummy  mendera  Reiss.  Mummy  pun  sebenarnya  tak  sampai  hati  nak  pukul  Reiss  tapi  mummy  terpaksa  sebab  waktu  tu  ayah  Nuh  ugut  mummy  untuk  bocorkan  rahsia  tentang  Nuh.  Lagipun,  mummy  memang  nak  daddy  ceraikan  mummy  sebab  mummy  memang  rasa  nak  gila  aje.  Tapi,  tak  sangka  akhirnya  dia  madukan  mummy  juga.  Kenapa  lepas  enam  tahun  baru  nak  lepaskan  mummy?  Daddy  risau  agaknya  mummy  pukul  ibu  Reiss…”  Raifa  mencuit  hidung  Reiss.

Raifa  melorekkan  senyuman.

“Mummy  tak  marah  Reiss  tau.  Adil  untuk  mummy  kan?  Mummy  dera  Reiss  jadi  Reiss  mencari  ibu  yang  baru.   Tak  apa.  Mummy  faham  semua  yang  berlaku  ada  hikmahnya.  Mummy  sedar  mummy  tak  baik  macam  daddy.  Mummy  tak  melayan  Reiss  manja  macam  apa  yang  ibu  Reiss  buat.  Tapi,  mummy  bersyukur  sebab  mummy  lahirkan  Reiss.  Mummy  bertuah  mummy  dapat  Reiss  sebagai  anak.  Mestilah  mummy  bertuah  sebab  mummy  dapat  Raina  dan  Rina  sekali.  Reiss,  Raina  dan  Rina  ialah  harta  yang  berharga  untuk  mummy.  Nuh  pun  berharga.  Nampaknya,  mummy  akan  tumpukan  perhatian  pada  Nuh  selepas  ini  sebab  Reiss,  Raina  dan  Rina  dah  ada  ibu”.  Ujar  Raifa.

“Tapi,  mummy  masih  sayangkan  kami  kan?”  Soal  Raina  perlahan.

“Mummy  takkan  buang  kami  kan?  Ibu  tak  pernah  sama  macam  mummy…”  Rungut  Rina.

“Ya.  Ibu  memanglah  baik.  Tapi,  layanan  ibu  berbeza  macam  layanan  mummy…”  Tutur  Raina.

Rina  mengangguk.

“Kak  Raina  dan  Kak  Rina.  Bukan  ke  kalau  ibu  tu  dah  sama  aje  macam  mama?  Kak  Raina  dan  Kak  Rina  kena  cuba  terima  ibu  sebab  ibu  kan  dah  kahwin  dengan  ayah  Kak  Raina  dan  Kak  Rina”.  Tegur  Nuh.

“Pandai  anak  mama”.

Nuh  tersenyum.

“Bukan  Kak  Raina  dan  Kak  Rina  yang  nak.  Abang  Reiss  yang  beria  sangat  suruh  daddy  kahwin  dengan  ibu”.  Rungut  Raina.

“Dia  rapat  dengan  daddy  dan  ibu  tak  apa  lah.  Kita  berdua  duduk  dalam  rumah  tu  macam  orang  asing.  Bila  kita  nak  pergi  pada  mummy  mula  marah  macam  -  macam”.  Tokok  Rina.  Sakit  hati!

Reiss  diam.

“Berdasarkan  apa  yang  mama  kata  mesti  Abang  Reiss  bertindak  untuk  suruh  ayah  Abang  Reiss  kahwin   lain  sebab  Abang  Reiss  nak  kasih  sayang  mama  kan?  Abang  Reiss  pernah  tegur  ayah  Abang  Reiss  tak  bila  ayah  Abang  Reiss  buat  mama  tertekan?  Nuh  rasa  Abang  Reiss  pun  tak  kisah  tentang  mama  kan?”

Reiss  hentak  kaki.

Muka  Reiss  mula  berubah  marah.

“Nuh  tak  nak  bergaduh  dengan  Abang  Reiss.  Nuh  tahu  sesuatu  tentang  Abang  Reiss  tapi  tak  apa.  Nuh  diamkan  saja  sebab  mesti  Abang  Reiss  juga  ada  alasan  yang  tersendirikan?”

Reiss  mengetap  rahang.

Terus  saja  Raina  dan  Rina  menarik  Nuh  menjauh  dari  abang  mereka.  Risau  pula  jika  Reiss  mula  berkasar  dengan  Nuh  memandangkan  Nuh  juga  lelaki.

Raifa  mengemam  bibir.

“Mummy  hanya  ada  satu  jam  saja  untuk  meluangkan  masa  dengan  Reiss  dan  Nuh.  Jadi,  boleh  Reiss  jangan  bergaduh  dengan  Nuh?  Nuh  pun  adik  Reiss  juga”.  Pujuk  Raifa.

Reiss  menolak  kasar  tangan  Raifa  dari  terus  menyentuhnya.

“Mummy  ada  masak  makanan.  Jom  kita  makan  dulu  lepas  tu  kita  makn  sama  -  sama”.  Gamit  Raifa  supaya  Reiss  mengikuti  langkahnya.

“Nuh,  jomlah!”  Gamit  Raina.

“Cepatlah,  Nuh”.  Rina  juga  menarik  tangan  Nuh.

Nuh  ketawa  kecil.

“Okey,  okey.  Nuh  ikutlah  ni”.  Balas  Nuh  sambil  mengikuti  langkah  kedua  -  dua  kakaknya  itu.

Reiss  berdecit.

Benci.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now