Bab 43★

3.4K 290 65
                                    

REISS  menompang  dagu  memandang  Nuh  yang  nampak  serba  tak  kena  semasa  jam  berdetik.  Malahan,  Lily  pula  yang  nampak  teruja  membaca  buku  cerita.

Reiss  melorek  senyuman  senget.

“Kenapa  kau  nampak  teruja  sangat,  Lily?”  Soal  Reiss.

“Hari  ni  Lily  nak  keluar  bermain  dengan  Putera  dan  yang  lain!”  Balas  Lily  dengan  penuh  semangat.

“Putera?  Putera  raja  ke?”

“Tak.  Hairi  Putera.  Orang  panggil  dia,  Putera”.  Cerita  Lily.

Reiss  mengerling  Nuh  yang  sedang  menulis.

“Hm.  Putera.  Lily,  puteri  dia  la  kan?”

Pak!

Soalan  Reiss  membuatkan  pensil  yang  dipegang  Nuh  patah.  Reiss  memandang  Nuh  yang  mengetap  bibir.

“Lily,  tolong  asahkan  pensil  ni  untuk  Nuh”.  Pinta  Nuh  lembut.

“Okey”.  Akur  Lily.

“Hm.  Kau  jealous”. 

“Mana  ada!” 

“Jagalah  Lily  tu.  Polos  dia  tu  lain.  Nanti  dia  ajak  Putera  mandi  dengan  dia  tahulah  kau…”  Sakat  Reiss.

“Tak  mungkin!  Nuh  takkan  izinkan”.

Loceng  rumah  berbunyi.

Nuh  bangkit  menuju  ke  arah  dedaun  pintu.

Nuh  nampak  Putera  sedang  menunggu  di  depan  pintu  pagar  sebaik  saja  dia  membuka  dedaun  pintu.

Nuh  melangkah  keluar  dari  rumah  mendekati  Putera.

“Putera  kan?”

“Ah,  ya.  Kau  sepupu  Lily”.  Sapa  Putera   dengan  senyuman.

“Jangan  tayang  muka  baik  depan  aku”.

“Kenapa?”

“Aku  tak  suka  kau”.  Rungut  Nuh  jujur.

“Kau  tak  suka  aku?  Kenapa?”  Soal  Putera  ingin  tahu.

“Kau  boleh  balik?  Hari  ni  Lily  takkan  keluar  main.  Lily  tak-”.  Pipi  Nuh  ditarik  kasar  dari  sisinya.

Nuh  memandang  Reiss  yang  membuka  pintu  pagar.

“Kau  jangan  belajar  menipu  sebab  kau  cemburu”.  Tegur  Reiss.

Putera  terkebil  -  kebil.

“Nuh  tak  cemburu!”

“Puteraaaaaaaa!”  Tiba  -  tiba  saja  Lily  keluar  dari  rumah  lalu  dia  berlari  menuju  ke  arah  Putera.  Tubuh  Putera  dipeluk  dengan  begitu  erat.

“Lily?”

“Keluar  dengan  Putera!  Jom  kita  main,  Putera!”  Tangan  Putera  ditarik  mesra  oleh  Lily.

Putera  terpinga   -  pinga  ditarik  keluar  dari  pekarangan  rumah.

Muka  Nuh  masam.

“Kenapa  dia  tarik  acah  putera  tu?!”  Soal  Nuh  bengang.

“Kau  tak  nak  main  dengan  dia  kan?  Lily  dah  jumpa  kawan  baru  memanglah  dia  pulaukan  kau”.  Ujar  Reiss.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now