Bab 18★

3K 302 30
                                    

Assalamualaikum,  Abang  Reiss. Boleh  ajak  kakak  -  kakak  datang  ke  sini  untuk  bermain  dengan  Nuh?  Mama  tunggu  Abang  Reiss  datang.  Pujuk  ayah  Abang  Reiss  untuk  bawa  Abang  Reiss  ke  sini  tau!  -  Nuh.

Tak  boleh,  Nuh.  Daddy  aku  nak  sambut  hari  lahir  adik  aku.  Kau  mainlah  sendiri  -  Abang  Reiss.

Senyuman  Nuh  mati  apabila  dia  membaca  mesej  yang  dihantar  oleh  abangnya  itu.  Nampaknya,  abangnya  sibuk  dengan  urusan  adik  beradik  sedangkan  dia  pula  tiada  sesiapa  untuk  bermain.

Nuh  menjenguk  mencari  mama  dan  papanya.

Hilang  lagi.

Nuh  mengeluh  bosan.

Papa.  Nuh  nak  bermain  di  luar.  Nanti  Nuh  baliklah.  Sorry  Nuh  tak  bagitahu  sebab  Nuh  tak  nak  kacau  papa  dan  mama  -  Nuh.

Seusai  itu,  Nuh  membuka  langkah  menuju  keluar  dari  rumah.

Salah  tak  kalau  nanti  dia  minta  mamanya  memberikan  dia  adik?  Tiba  -  tiba  saja  Nuh  rasa  cemburu  kerana  abangnya  mempunyai  adik  sedangkan  dia  hanya  sendiri  sepanjang  dia  membesar.  Jika  dia  ada  adik  bolehlah  dia  bermain  bersama  -  sama  adiknya  itu. 

Langkah  Nuh  mati  tatkala  seseorang  berdiri  di  depannya.

“Nuh?”  Nuh  memandang  wanita  elegen  yang  merenungnya  penuh  rasa  teruja.  Bertaut  kening  Nuh  apabila  wanita  itu  mendekatinya.

Tak  pernah  tengok  budak  lelaki?

“Mak  cik  ni  kakak  kepada  ayah  Nuh.  Kakak  kandung  dia.  Jadi,  mak  cik  ini  ibu  saudara  Nuh.  Dulu,  mak  cik  selalu  datang  untuk  bertemu  Nuh.  Nuh  ingat  mak  cik  tak?”  Soal  wanita  itu  penuh  rasa  teruja.

“Tak…” 

“Ini  mesti  sebab  ayah  Nuh  tak  mahu  cerita  tentang  mak  cik.  Dia  dari  dulu  tak  suka  mak  cik.  Walhal,  mak  cik  ini  kakak  kandung  dia.  Mentang  -  mentanglah  ibu  bapa  kami  meninggal  dunia.  Terus  saja  dia  putuskan  hubungan  dengan  mak  cik”.  Rungut  wanita  itu.

“Nuh  nak  pergi  dulu”.

“Nantilah,  Nuh”.

“Saya  tak  pasti  sama  ada  mak  cik  ni  betul  atau  tak  kakak  papa.  Boleh  jadi,  mak  cik  menipu”.

“Nama  papa  Nuh,  Afif  Michael  bin  Rizman.  Nama  mak  cik,  Afra  Michaela  binti  Rizman”.  Terang  wanita  itu.

“Semua  orang  pun  tahu  nama  penuh  papa.  Boleh  jadi,  mak  cik  saja  cipta  nama  macam  tu”.  Rungut  Nuh.

“Ini  kad  pengenalan  mak  cik”.  Afra  menunjukkan  kad  pengenalannya  pada  anak  buahnya  itu.

“Ini  gambar  papa  Nuh  dengan  mak  cik”.  Tunjuk  Afra  lagi.

Kali  ini,  barulah  Nuh  percaya.

“Mak  cik  dah  lama  sangat  nak  jumpa  Nuh.  Sekarang,  baru  ada  peluang  untuk  bertemu  Nuh.  Tak  sangka  Nuh  ni  lagi  comel  dari  jangkaan  mak  cik.  Jomlah,  ikut  mak  cik  balik”.  Gamit  Afra.

“Papa  tak  bagi  Nuh  ikut  orang  yang  tak  dikenali”.

“Tapi,  papa  Nuh  kenal  mak  cik”.  Bidas  Afra.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now