Lily

4.5K 335 33
                                    

12  tahun  kemudian...

LILY  memejamkan  matanya  membiarkan  angin  lalu  menampar  wajahnya.  Rambutnya  juga  beralun  mengikuti  arah  angin. 

Selama  12  tahun  dia  membesar  apa  pilihan  hatinya?

Nuh...

"Lily".  Lily  membuka  matanya  apabila  dia  merasakan  tangan  kekar  seorang  lelaki  menggenggam  tangannya  itu.

"Putera..."

"Kenapa  kau  boleh  tertidur  di  tempat  yang  tinggi  macam  ni?  Aku  risau  kau  jatuh".  Tegur  Putera  seraya  dia  berdiri  disebelah  Lily.

Lily  merehatkan  kepalanya  pada  bahu  kiri  Putera.

"Kenapa  pula  kali  ni?"  Soal  Putera  dengan  lembut.

"Entahlah,  Putera.  Saya  selalu  cari  Nuh.  Saya  suka  nak  dengar  apa  perasaan  dia  pada  saya  tapi  dia  suka  mengelak.  Saya  tak  cantik  ke?"  Gumam  Lily  perlahan.

Putera  menggosok  lembut  rambut  Lily.

"Siapa  yang  berani  cakap  kau  tak  cantik?  Aku  akan  debik  kepala  dia  untuk  kau".  Tukas  Putera  dengan  lembut.

"Hm.  Awak  debik  kepala  saya,  Putera.  Saya  yang  cakap  diri  saya  tak  cantik".

Plak!

Putera  menjentik  dahi  Lily.

Lily  menggosok  dahinya  itu.

"Kau  cantik,  Lily". 

"Tapi,  Nuh  tak  pernah  nak  puji  saya.  Apa  yang  dia  tahu  hanya  mengelak.  Dia  hanya  ada  bila  saya  perlu  saja..."  Gumam  Lily  perlahan.

Sedih  betul  bila  Nuh  buat  dia  begini  tau.  Rasa  terluka  sangat  -  sangat.

"Kadang  kala.  Tak  semua  lelaki  berani  meluah  rasa,  Lily.  Nuh  pun  mesti  macam  tu.  Dia  mesti  nak  cari  masa  yang  sesuai  atau  kekuatan  untuk  dia  bagitahu  kau  tentang  perasaan  dia.  Kau  tak  boleh  nak  paksa  dia.  Kau  kena  bersabar".  Pujuk  Putera.

"Apa  yang  saya  nak  buat  kalau  Nuh  tak  mahukan  saya  lagi?"  Soal  Lily  lirih.

"Tak  apa.  Kalau  Nuh  tak  nak  aku  boleh  ambil  kau.  Senyum  okey?"  Pujuk  Putera  dengan  lembut.

Lily  mengukirkan  senyuman  nipis.

"Selama  saya  kenal  Abang  Talhah.  Dia  nampak  pendiam..."

"Abang  Talhah  tak  pendiam  pada  asalnya.  Dia  jenis  yang  riuh  dan  sangat  ceria.  Tapi,  abang  ngah  aku,  Aatif  Kasyaf  dah  meninggal  waktu  aku  berumur  lima  tahun.  Waktu  tu, Abang  Talhah  tingkatan  lima.  Abang  Aatif  pun  jenis  yang  ceria  juga..." 

Lily  memandang  Putera  yang  mengukirkan  senyuman  kelat.

"Sebelum  Abang  Aatif  meninggal  mereka  berdua  bergaduh.  Abang  Aatif  tak  pernah  memulakan  pergaduhan.  Aku  tak  tahu  kenapa  tiba  -  tiba  je  dia  bergaduh  dengan  Abang  Talhah.  Apa  yang  aku  tahu,  Abang  Aatif  keluar  dari  rumah  dengan  motosikal  dia.  Tak  lama  lepas  tu,  papa  dapat  panggilan.  Abang  Aatif  kemalangan  dan  meninggal  di  tempat  kejadian.  Jadi,  lepas  perkara  tu  terus  Abang  Talhah  berubah.  Pelbagai  ubat  dia  ambil  sampai  dia  overdose.  Papa  kena  bawa  Abang  Talhah  pergi  hospital.  Aku  nampak  Abang  Talhah  nak  bunuh  diri  jadi  aku  marah.  Aku  memang  maki  dia  buat  pertama  kalinya.  Aku  tak  suka  abang  aku  buat  benda  bodoh.  Alhamdulillah,  sekarang  dia  dah  okey  sikit".

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now