Bab 8★

3K 310 92
                                    

KERETA  Zayyan  terpakir  di  depan  halaman  rumah  Encik  Raf  lalu  dia  keluar  untuk  mendapatkan  anak  -  anaknya.

“Raina.  Rina.  Masuk  dalam  kereta”.

“Tapi,  Raina  dan  Rina  nak  main  dengan  mummy  lagi.  Raina  rindu  mummy”.  Balas  Raina  perlahan.

“Rina  tak  nak  balik”.

“Jangan  mengada  -  ngada  boleh?  Masuk  dalam  kereta  sekarang.  Ibu  dah  tunggu  di  rumah.  Kalau  suka  sangat  main  pasir  yang  kotor  tu  nanti  daddy  bawa  keluarga  kita  bercuti.  Raina  dan  Rina  mainlah  pasir  puas  -  puas”. 

“Tak  nak”. 

“Daddy  kata  masuk  dalam  kereta!”

“Siapa  ajar  jerkah  anak  -  anak?”  Soal  Raifa  pada  Zayyan. 

Boleh  hilang  sabar  dia  dengan  perangai  mementingkan  diri  Zayyan  ini.  Terlalu  lama  dia  bersabar  memang  sekarang  jangan  harap  dia  nak  bagi  muka  pada  Zayyan  lagi!

“Marah?  Kau  jerkah  -  jerkah  Reiss  tak  apa  pula?  Kau  ingat  anak  lelaki  aku  tu  mainan  ke?”  Soal  Zayyan  kasar.

“Habis  dia  orang  ni  bukan  anak  -  anak  kau?  Kau  ingat  dia  orang  ni  sampah  ke?  Tak  pandai  nak  jaga  si  kembar  ni  bagi  aku.  Kau  bawa  balik  Reiss  tu  kau  peluk  je  dia  puas  -  puas.  Aku  takkan  ambil  Reiss  dari  kau”.

“Ada  aku  suruh  kau  ambil  Reiss  ke?  Aku  tak  suruh  pun.  Anak  -  anak  aku  pun  kau  tak  layak  jaga.  Kau  gila”.

“Aku  tak  gila”.

“Orang  gila  mana  nak  mengaku  dia  gila  kan?”  Bidas  Zayyan  penuh  sinis  sekali  membuatkan  hati  Raifa  dihambat  perasaan  geram.

“Kenapa  ni  mama?”  Tegur  Nuh  sebaik  saja  mendekati  mamanya.

“Tak  ada  apa  -  apa,  sayang”.

“Nuh?  Nuh  buat  apa  di  sini?”  Soal  Zayyan  sambil  menatap  seraut  wajah  Nuh  itu  dengan  perasaan  hairan.

“Nuh  datang  sini  untuk  tinggal  dengan  mama.  Papa  suruh  Nuh  duduk  di  sini”.  Balas  Nuh  dengan  jujur.

Zayyan  mengerutkan  dahi.

“Kenapa  Nuh  panggil  perempuan  gila  ni  mama?”

“Ada  masalah  ke  kalau  aku  nak  jadi  mama  dia?  Kau  pergi  uruskan  anak  bini  kau.  Jangan  sibuk  -  sibuk  urusan  hidup  aku.  Aku  dah  muak  tengok  muka  perasan  hensem  kau.  Afif  lagi  hensem  dari  kau”. 

“Kau  fikir  dia  nak  kahwin  dengan  kau  ke?  Perempuan  gila  macam  kau  ni  bukan  cita  rasa  dia  lah!”  Sinis  Zayyan.

“Tak  baik  uncle  panggil  mama  Nuh  ni  gila.  Dia  bukannya  gila.  Dia  tertekan  aje.  Bukan  ke  salah  uncle  sebab  tak  ambil  berat  tentang  mama?  Mama  pun  tak  tahanlah  hidup  dengan  uncle”.  Celah  Nuh  dengan  jujur.

“Pandainya  anak  mama”.  Puji  Raifa.

“Mana  si  Reiss  ni  pergi?”  Soal  Zayyan.

Reiss  mendekati  daddynya  itu.

“Reiss  jomlah  balik.  Ibu  dah  tunggu  Reiss  di  rumah.  Raina  dan  Rina  jom  kita  balik.  Nanti  daddy  cari  masa  untuk  bawa  Raina  dan  Rina  pergi  bercuti  di  pantai”.  Gamit  Zayyan  supaya  anak  -  anaknya  itu  masuk  ke  dalam  kereta.

AFIF: Isteri Paling SempurnaWhere stories live. Discover now