9

18.5K 125 3
                                    

Setelah hampir setengah jam memandu dari One KL, akhirnya kereta Ford Ranger yang dipandu Uzair tiba di perkarangan rumahnya di Desa ParkCity. Uzair menarik nafas lega tatkala melihat rumahnya yang kini sudah berada di depan mata.

Uzair turun dari keretanya dan membuka gate depan, sempat ternampak kereta merah Mazda CX-5 milik isterinya Azrina yang sudah berada disitu. Satu senyuman diberikan pada diri sendiri mengenangkan isteri dan anak-anaknya sedang berada di rumah menantinya pulang. Walau bagaimanapun, Uzair sedikit risau kalau-kalau Azrina masih lagi merajuk. Mana taknya, sejak malam tadi, Azrina bermasam muka apabila Uzair memberitahunya yang rancangan untuk bersama pada hari ini terpaksa ditunda atas urusan kerja.

Uzair memandu masuk keretanya dan memakir disebelah kereta isterinya. Brek tangan ditarik dan enjin dimatikan. Uzair turun dari kereta besar itu dan kemudian berjalan ke arah belakang, membuka boot, mengangkat dan menjinjing beg golfnya, dan kemudian berjalan masuk ke dalam rumah.

Tibanya di dalam rumah, anak sulungnya Afiq terus berlari dengan gelak ketawa yang gembira apabila melihat papanya sudah pulang. Uzair meletakkan beg golf di atas lantai, melutut dan terus memeluk Afiq dengan erat, sebelum berdiri semula dan menjulang anak lelakinya itu tinggi.

ʻʻPapa da alik!ʼʼ kata kanak-kanak lelaki berumur empat tahun itu dengan suara pelatnya yang riang sekali sambil memeluk leher papanya.

ʻʻAfiq buat apa hari ni? Good boy tak?ʼʼ tanya Uzair. Afiq mengangguk laju.

Uzair melihat sekeliling rumah. Nampak kelibat pembantu rumahnya Kartini sedang tersenyum sambil berjalan dari arah dapur. Azrina dan Qistina pula masih belum kelihatan.

ʻʻBapak sudah pulang yaʼʼ kata Kartini sambil mendekati Uzair dengan segelas air kosong di tangan. Lazimnya, Azrina yang akan menyambut kepulangan Uzair tatkala dia sampai ke rumah. Tapi kali ni, tugas itu digalas oleh Kartini pula. Mungkin sudah dipesan awal-awal agaknya, sedangkan tuan punya diri entah kemana. ʻʻJemput minum, Bapakʼʼ kata Kartini, hormat.

ʻʻTerima kasihʼʼ kata Uzair sambil mengambil gelas berisi air sejuk itu. Diteguknya beberapa kali untuk membasah tekak.

Sambil itu, Kartini mengambil Afiq dari pangkuan Uzair. ʻʻIsh, udah besar mau minta didokong sihʼʼ katanya pada Afiq yang masih ketawa riang ingin bergurau dengan Kartini pula.

ʻʻReen mana, bibi?ʼʼ tanya Uzair.

ʻʻIbu ada di atas. Sedang menyusu Tinaʼʼ balas Kartini sambil menurunkan Afiq. ʻʻBapak jemput makan ya. Hidangan malam sudah sediaʼʼ

ʻʻTak peʼʼ balas Uzair. ʻʻSaya naik dulu jumpa Reenʼʼ

ʻʻBaik, Bapakʼʼ kata Kartini.

Uzair melangkah naik ke tingkat atas rumahnya. Rumah teres dua tingkat itu menempatkan tiga bilik tidur dan sebuah ruang TV di tingkat atas. Selain dari bilik tidur utama untuk Uzair dan Azrina beradu, anak-anak mereka mempunyai bilik sorang sendiri.

Uzair berjalan masuk ke dalam bilik tidurnya dan mendapati Azrina tidak ada disitu.

Dia kemudiannya pergi ke bilik Qistina pula. Dengan perlahan dia membuka pintu bilik anak gadisnya itu dan mendapati Azrina sedang duduk di atas katil Qistina sambil menyusukan bayi berumur enam bulan itu. Azrina membelakangi Uzair yang sedang berdiri disebalik pintu.

ʻʻSayang?ʼʼ panggil Uzair perlahan pada isterinya yang masih duduk bersila di atas katil. Tetapi Azrina tidak menjawab.

Uzair faham benar yang isterinya itu masih lagi merajuk. Sejak dari petang semalam, Azrina telah memberikannya silent treatment.

Uzair duduk di atas katil Qistina, dibelakang tubuh Azrina. Dia merapatkan tubuh pada isterinya, tapi dengan pantas Azrina cuba mengelak. Uzair hanya tersenyum melihat body language Azrina yang masih lagi merajuk.

Firasat CintaWhere stories live. Discover now