25

9.1K 160 54
                                    

Azrina bangun dari tempat duduknya, meminta diri untuk ke dapur.

Perasaan dalam hatinya bercampur-baur. Sesungguhnya dia tak tahu apa yang dia rasa. Di satu sudut hatinya, dia rasa gembira melihat Ashraff datang ke rumahnya. Bohonglah kalau dia tak terkejut pada mulanya tatkala melihat lelaki itu dihadapannya. Sedikit rasa teruja pun ada. Semua perasaan dicampur adukkan. Tetapi pada waktu yang sama, dia juga merasa marah, geram, sakit hati... dan juga sedikit... cemburu.

Sampai di dapur, Azrina menghela nafas lagi. Ditongkatkan kedua-dua tangannya pada sinki dapur. Kepala mendongak ke atas. Nafas ditarik dalam. Mata ditutup.

Sebagai seorang cendikiawan, Azrina cuba untuk mentafsir perasaannya. Tetapi tak ada teori atau amali yang dapat menjelaskan perasaan tersebut.

Ahh! Malaslah nak fikir panjang-panjang!

Azrina kemudian membuka matanya. Ditoleh sebelah kiri. Bungkusan buah-buahan yang dibawa oleh Ashraff dipandangnya.

Azrina mencapai bungkusan plastik itu. Dibawa keluar buah-buahan satu persatu. Dari dalam almari dapur, dikeluarkan pisau, dan papan pemotong. Papan diletakkan atas worktop. Buah atas papan. Pisau memotong dua. Potong lagi empat.

Sambil Azrina memotong buah di dapur, di ruang makan pula, dua lelaki masih lagi berbual. Uzair kini duduk ditempat duduk Azrina, mengambil gilirannya pula untuk memperhatikan Afiq setelah ibunya masuk ke dapur.

Ashraff pula sedang baru untuk menikmati sup tomyum yang diberikan oleh Azrina sebentar tadi.

Ashraff menghirup sup tomyum itu menggunakan sudu ke dalam mulutnya.

Suapan pertama boleh tahan lagi. Sedikit tersedak. Boleh tahan sengat tomyum ni.

Suapan kedua dah lain macam. Darah sudah mula naik ke kepala.

Suapan ketiga, mata dah semakin merah. Berair. Urat dah timbul di muka.

ʻʻKau ok, bro?ʼʼ tanya Uzair melihat Ashraff yang perlahan-lahan menyala kemerahan.

ʻʻPedasnya sup tomyum bini kau niʼʼ balas Ashraff. Dia menyuap kali keempat. Dan kelima.

ʻʻPedas? Aku rasa macam okay jer tadiʼʼ balas Uzair. Dia tak tahu yang isterinya sengaja melumatkan cili padi ke dalam mangkuk Ashraff sebab rasa geram punya pasal.

ʻʻAku tergigit cili kotʼʼ kata Ashraff yang kini sudah kepanasan. Mukanya merah. Dahinya berpeluh.

ʻʻMak ai. Muka kau macam strawberry, Raffʼʼ gelak Uzair.

Ashraff membuka mulut, menjelirkan lidah. Penangan cili padi kini sudah menyelubunginya. Tindakbalas cili bukan datang serta-merta. Tapi tatkala ia datang, mau menggelupur dibuatnya.

Ashraff mengambil gelas air dihadapnnya. Ianya kosong. Dalam jug pun kosong juga.

ʻʻReen! Tolong ambikkan air untuk Raff ni. Dia dah tergigit cabai you lahʼʼ kata Uzair sambil menoleh ke arah dapur.

Azrina tidak menjawab. Isterinya itu masih lagi hanyut memendam perasaan yang masih berolak-alik dalam jiwanya.

ʻʻTak pe, broʼʼ kata Ashraff sambil bangun dari kerusinya. ʻʻAku ke dapur ambik air boleh, bro?ʼʼ

ʻʻAmbik lah. Ada susu dalam fridge tuʼʼ kata Uzair sambil mengelap mulut Afiq. ʻʻSuruh Reen campurkan dengan honeyʼʼ

Ashraff menutup mulutnya dengan tangan, langkahnya pantas menuju ke dapur.

Afiq terbatuk, kemudian memuntahkan nasi yang tidak dihadamnya dari mulut dan perut, akibat disuap terlalu banyak dan tanpa henti oleh Azrina sebentar tadi.

Firasat CintaWhere stories live. Discover now