34

9.8K 169 140
                                    

ʻʻBossʼʼ kata seorang mekanik muda kepada ketuanya. ʻʻAda customer datangʼʼ

Ketua mekanik yang dipanggil tadi menjengukkan kepala dari bawah kereta yang sedang dibaikinya. Dia kemudiannya berdiri melihat ke arah pintu luar bengkelnya.

Sehelai kain putih dicapai dari sidaian atas kerusi. Tangan yang kotor berminyak dilap-lap sehingga bersih. Kain putih yang sama dilemparkan pada bahu. Pandangannya masih ke arah luar, melihat sebuah kereta Merceds GLS dan Mazda CX-5 menghampiri bengkelnya yang terletak di Ampang Jaya.

Turun dari kereta Mercedes GLS itu ialah Ashraff Fikri. Sementara Azrina pula pula turun dari kereta Mazda disebelahnya.

ʻʻRolʼʼ kata Ashraff kepada ketua mekanik yang berumur lewat 30an itu.

ʻʻRaffʼʼ balas Hasrul sambil mereka berjabat tangan. ʻʻApa citer kau datang bengkel buruk aku ni?ʼʼ

ʻʻEh... kau ni... janganlah kata macam tu. Nama kau kan terkenal di seluruh Kuala Lumpur tauʼʼ Ashraff bergurau. Hasrul turut gelak sama, sekadar syarat.

ʻʻIsshh kau ni. Nak ampu pun agak-agak lah. Wei... aku ni mana qualified nak sentuh GLS kau tu. Tak pasal-pasal kena saman pulak dengan Mercedes sebab buat unauthorised repairʼʼ kata Hasrul sambil melihat kereta berkilat Ashraff yang berharga ratusan ribu ringgit itu.

ʻʻBukan kereta aku, Rol. Aku nak tengokkan kereta my friend ni. Kereta dia overheat. Dah hantar tiga empat kali dekat Mazda, beratus habis, still problem lagiʼʼ balas Ashraff, sambil tangan dihalakan pada kereta Azrina.

Hasrul menoleh ke arah kereta Mazda CX-5 yang ditunjuk Ashraff. Azrina hanya tersenyum manis pada Hasrul, menunduk sedikit memberi isyarat salam.

ʻʻCantik nya kawan kau niʼʼ bisik Hasrul sambil menyiku Ashraff, sambil sedikit terpesona melihat kejelitaan Azrina yang agak luar biasa. ʻʻKawan ke... girlfriend?ʼʼ usik Hasrul lagi, sambil sedikit ketawa.

ʻʻLebih kurang macam tu lahʼʼ balas Ashraff sambil mengusap belakang kepala sendiri, sedikit tersipu sambil melihat Azrina.

Hasrul tergelak. ʻʻAbout time kau cari pasangan hidup, Raff. Sampai bila kau nak soloʼʼ

ʻʻAmeenʼʼ balas Ashraff. Mereka berdua tergelak lagi.

Hasrul kemudian menghampiri Azrina dan kereta Mazda CX-5 milik wanita itu.

ʻʻSelalunya ke overheat, cik?ʼʼ tanyanya sambil membuka pintu kereta pemandu. Picu bonet ditarik.

ʻʻSelalu jugakʼʼ balas Azrina. ʻʻDah banyak kali hantar ke Mazda. Dia kata ada leaking. Dah cuba banyak kali identify, tapi overheat jugakʼʼ

Hasrul mengangkat bonet kereta CX-5 itu dan kemudian membelek-belek keadaan enjin dan dalamannya. Dicapai tuala putih yang berehat dibahunya dan dilapikkan pada tudung pembuka radiator. Dipulas perlahan-lahan. Angin panas berderu keluar. Hanya angin, tiada air panas memercik.

ʻʻRadiator kering. Maksudnya air hilangʼʼ kata Hasrul.

ʻʻHilang ke mana?ʼʼ tanya Azrina. Kening berkerut.

ʻʻMungkin hilang masuk dalam enjin. Maksudnya, enjin cik bocorʼʼ jelas Hasrul sambil melihat Azrina yang sudah mula berpeluk tubuh.

Tatkala Azrina sedang berpeluk tubuh, Hasrul ternampak cincin emas di jari manis tangan kiri wanita itu.

ʻʻMacam mana enjin boleh bocor? Kan buat dari besi?ʼʼ tanya Azrina lagi.

ʻʻBukan enjin block yang bocor. Head gasket, possiblyʼʼ balas Hasrul. ʻʻTakpe, biar saya checkʼʼ

ʻʻLama ke nak check ni?ʼʼ tanya Azrina.

ʻʻYup. Seminggu dua. Banyak kerja nak kena buat sebenarnya. Tapi kena buat test dulu just to make sure. Kalau betul-betul confirmed head gasket bocor, saya kena dismantle enjin dulu, angkat, kemudian bukak enjin dan barulah tukar head gasket. And then lepas tu kena pasang balik dan buat compression test. Kalau enjin deform, kena skim sikit bagi lurus balik. Harga head gasket tu murah jer. Tapi kerja nak tukar tu yang makan masa dua minggu at leastʼʼ jelas Hasrul satu persatu.

Firasat CintaWhere stories live. Discover now