" Bangunan ni sudah hampir 50% siap. " terang Rayyan.
" Sekejap. Bukan ke sepatutnya bulan ni 80% dah kena siap? Apa yang jadi ni? Dah 6 bulan bangunan ni dibina. Takkan masih 50%? " kata Izham.
" Itu aku tak tahu. Kita kena tanya orang yang handle benda ni. " ujar Rayyan.
" Siapa yang handle tender ni? " soal Izham.
" Amir Haikal. Ketua bahagian pembinaan. " jelas Rayyan.
" Suruh dia masuk sekarang. " tegas Izham.
" Ye bos. Ada apa-apa yang boleh saya bantu? " soal Amir.
" Aku nak tanya pasal tender bangunan dekat Jalan Raja Laut ni. Kenapa baru 50% je siap? Sepatutnyakan 80%? Kau buat kerja ke tak ni? " marah Izham.
" Memang sepatutnya 80% siap tuan. Tapi tiba-tiba plan yang saya dapat tu tak sama dengan plan asal. Lepastu, bahan-bahan yang kita dapat pun semuanya tak berkualiti. " terang Amir.
" Tak berkualiti? Kenapa pula? Kan kita dah pastikan yang semua bahan yang kita dapat tu berkualiti sepenuhnya? " tanya Izham.
" Itu saya tak tahu. Sepatutnya tuan yang uruskan semua itu. " kata Amir.
" Kenapa aku pula? Sepatutnya engkau yang uruskan. Kau ketua tender ni. Kalau kau rasa kau tak boleh nak uruskan, cakap terus dengan aku. Tak payah nak putar belit kan keadaan. Jangan sampai aku pecat kau Amir. " marah Izham.
" S-saya minta maaf tuan. "
" Get out from my office now! " jerit Izham.
" Dahtu sekarang ni macam mana Izham? " tanya Rayyan.
" Petang ni kita gerak pergi sana. Aku nak tengok apa yang jadi dekat bangunan tu. Aku rasa ada sesuatu tak kena. " jelas Izham.
" Okay. "
" Ray. " panggil Izham.
" Ha? "
" Mana Jack? Dia tak masuk kerja ke harini ? " tanya Izham apabila perasan kelibat si monyet sekor tu takde. Biasanya bukan main menyibuk dia dalam bilik itu.
" Tak, lepastu dia minta cuti seminggu. " kata Rayyan.
" Weh, nanti cakap dengan Izham yang aku harini tak masuk office. Lepastu cakap dengan dia aku nak cuti seminggu aku ada hal. "
Serta merta kata si monyet Jack tu bermain dimindanya.
" Ewah, dia buat office ni macam dia punya pula. Suka hati je nak main orang tengah bagai. Kalau rasa nak cuti, kenapa tak cakap je semalam. " rengus Izham.
" Entahlah. Ini pun dia last minute baru dia cakap. " kata Rayyan.
" Haih, memang siaplah monyet tu dengan aku nanti. " kata Izham.
" Dia bukan memang dah siap ke? " tanya Rayyan dengan sengaja.
" Aku tumbuk kepala kau, bersepai otak. " bidas Izham.
" Ish aku gurau lah! " kata Rayyan lalu terus keluar dari bilik Izham. Nak bergurau pun tak boleh. Dingin je kerja. Kalau boleh taknak bercakap langsung dengan orang.
YOU ARE READING
Killer [ C ]
Mystery / ThrillerPembunuhan yang berlaku tanpa meninggalkan sebarang bukti dan motif yang kukuh. Dilakukan dengan cara yang sangat profesional. Pembunuhan yang kejam. Sehinggakan saksi yang nampak setiap pembunuhan itu pun dibunuh sekali. ' Iskandar? " " Bila masa a...