" Tak sangka sebenarnya suspek depan mata kita je kan? " dia ketawa kecil. Mengenang akan hal itu. Tak pernah dia bayang.
Irwan mengangguk. Dia pun tak pernah menyangkakan hal itu.
" Jadi, tuan dah tahu daripada mula? " Amin menganggukkan kepalanya. Lengannya disilangkan ke dada.
" Aku dah tahu segalanya. Cuma aku tak percaya. Kalau tidak, mesti kita dah tangkap dia. " Irwan mengangguk. Dia faham perkara itu. Dia pun rasa perkara itu.
Semuanya bermula pada hari dimana mereka serentak dapat mesej misteri itu.
" Syaza... "
" Ni, nombor ni berkaitan dengan Tuan Fawwaz. Nombor ni ada contact dengan Tuan Fawwaz banyak kali. " Syaza memandangnya tidak percaya.
" Tak sangka dah tiga bulan sejak kes tu. " Irwan mengangguk. Dia menatap kubur Syaza yang bersebelahan dengan kubur Tuan Risydan.
Amin hanya menatap sayu. Kalau dia cepat, pasti semuanya takkan terjadi.
" Syaza, semuanya dah berakhir. Tenanglah kau disana. Kami disini sentiasa mendoakan kau. " lalu dia ambil sejug kaca yang berisikan air yasin lalu dituangkan ke kubur Syaza. Kemudian mereka beralih ke kubur Tuan Risydan.
" Tuan, kami datang. Jangan risau tuan, keluarga tuan selamat disini. Tuan tenang disana ya? " disiram pula kubur Tuan Risydan.
" Nak salahkan sesiapa dah tak boleh, semuanya sudah pun menghadap ilahi. " Irwan menganggukkan kepalanya. Dia memandang Amin disebelahnya.
" Tapi, masih ada satu lagi kebenaran yang tidak terungkap Irwan. " Irwan berkerut pelik. Maksud dia?
" Lara bukan dibunuh. " Irwan tersentak. Maksudnya?
" Fawwaz yang bunuh. " Irwan terkaku mendengar penjelasan Amin. Kenapa dia bunuh isteri dia sendiri?
" Kenapa? " tanya Irwan untuk mendapatkan penjelasan.
" Sampai sekarang aku tak tahu. Kebenaran tu hanya ada pada dia. Hanya dia sorang saja yang tahu kebenaran tu. " Irwan hanya mampu diam. Tak sangka sekejam itu si Fawwaz.
" Sudah lah. Mari lupakan. Mari balik. " mereka pun membuka langkah untuk meninggalkan tapak perkuburan tersebut. Dalam diam, ada yang memerhatikan mereka.
Ting!
Amin segera membuka telefonnya. Terdapat satu mesej daripada nombor yang tidak dikenali.
Terima kasih sebab bunuh dia.
Dia memandang ke arah tanah perkuburan tersebut. Mencari si gerangan. Matanya terhenti ke arah seorang lelaki berpakaian serba hitam itu. Lelaki itu hanya senyum nipis kepadanya. Amin membalas senyuman itu dan mengangguk.
Jasad Fawwaz, Rayyan dan Izham telah pun tiba di hospital.
" Tuan, Encik Fazrin dan Izham telah disahkan meninggal dunia ditempat kejadian. " Amin mengangguk.
" Bagaimana dengan Fawwaz? " soal Amin.
" Dia masih lagi sedang bertarung dengan nyawa. " Amin menganggukkan kepalanya lalu dia mengukirkan senyuman sinis kepada doktor itu. Doktor itu memberikan laluan kepada Amin agar lelaki itu masuk ke dalam wad itu.
YOU ARE READING
Killer [ C ]
Mystery / ThrillerPembunuhan yang berlaku tanpa meninggalkan sebarang bukti dan motif yang kukuh. Dilakukan dengan cara yang sangat profesional. Pembunuhan yang kejam. Sehinggakan saksi yang nampak setiap pembunuhan itu pun dibunuh sekali. ' Iskandar? " " Bila masa a...