Satu mayat mangsa ditemui mati di Jalan Klang Lama pagi tadi. Mangsa dikenali sebagai Deputi Superintenden Polis (DSP) Putera Syahidan Ilham bin Putera Riyadh Azhar. Mangsa ditemui mati di dalam rumahnya. Kes ini dianggap sebagai kes pembunuhan dan motif masih lagi dalam siasatan.
" Ab-abang... " rintih Syaza. Seorang demi seorang dalam hidupnya pergi.
" Orkid. Mari balik. Nanti kita datang balik. " pelawa lembut Syakir.
Syaza menggelengkan kepalanya.
" Syaza... marilah. " ajak Syakir sekali lagi.
Syaza menghela nafas berat. " Idan... Adik balik dulu ya? Nanti adik datang balik. " senyumnya tawar.
Baru beberapa hari lepas, mereka berdua diuji dengan kehilangan kedua ibubapa mereka dimana mereka dibunuh sewaktu mereka Syaza dan abangnya sedang bertugas. Dan sekarang, abangnya pula yang pergi tinggalkannya seorang diri.
" Apa motif pembunuh tu? S-siapa dia? " soal Syaza.
Syakir menggelengkan kepalanya. " Itu masih lagi dalam siasatan. "
" Dia ada musuh ke? "
" Idan polis Orkid. Semestinya dia ramai musuh. Boleh jadi, orang terdekatnya sendiri musuh utama dia. Tambahan lagi dia tu terkenal. Mestilah ramai yang berdendam dengan dia. Banduan, walaupun jabatan sendiri, pun boleh berdendam. " jelas Syakir.
Benar lah apa yang dia kata.
Kadang-kadang, orang terdekat sendiri boleh jadi musuh utama kita. Walaupun keluarga sendiri.
" J-jadi, kita tak boleh buat apa-apa ke? " Syakir hanya menggelengkan kepalanya.
Dia tersedar dari pengsannya. Situasi sekarang, tangan dan kakinya diikat pada sebuah kerusi. Mulutnya di sumbat dengan kain. Meronta-ronta Syaza minta dilepaskan.
" Already woke up babygirl? " soalnya yang baru tiba.
" Don't call me babygirl idiot. " keras nada Syaza. Dijelingnya tajam lelaki yang berada di hadapannya itu.
" Wah, garang! " ejeknya lalu ketawa besar.
" Ehem. " dehem seorang di belakang mereka. Langkahnya dilajukan ke arah tempat Syaza.
Dia datang ke hadapan Syaza lalu melutut dihadapannya.
" Syaza... " panggilnya lembut.
Syaza hanya menghiraukan panggilan itu.
" Syaza... " panggilnya lagi.
Syaza diam.
" Syaza. " tegas nadanya.
Lalu dicengkam kuat dagu Syaza lalu diarahkan pandangan itu kearahnya.
" Argh! " Syaza meringis kesakitan.
" Aku panggil kau. Kau buat bodoh. Kau pekak ke?! " tengkingnya tepat dihadapan muka Syaza.
Lalu dia cuba menenangkan dirinya.
" Syaza... aku tahu kau marah tapi, aku minta maaf. A-aku terpaksa. " sayu nadanya.
Air mata Syaza bertakung. " Terpaksa? Terpaksa sebab apa? " soalnya bergetar.
" Diorang patut mati! Diorang tak patut hidup Syaza. " renungan matanya tajam dihalakan ke arah Syaza.
" Tapi awak takde hak- "
" Takde hak apa? " potongnya dengan laju.
" Aku berjuang macam-macam Syaza. Jumpa abang kau, jumpa Tuan Risydan untuk cakap pasal kes tu. Tapi, diorang buat bodoh. Huh. " bentaknya dengan keras lalu rahang Syaza dicengkam dengan kuat.
YOU ARE READING
Killer [ C ]
Mystery / ThrillerPembunuhan yang berlaku tanpa meninggalkan sebarang bukti dan motif yang kukuh. Dilakukan dengan cara yang sangat profesional. Pembunuhan yang kejam. Sehinggakan saksi yang nampak setiap pembunuhan itu pun dibunuh sekali. ' Iskandar? " " Bila masa a...