BAB 31

2.2K 116 3
                                    

"Aira!". Suara itu membuatkan Airani mengeluh. Kenapa kalau dia ingin keluar makan dengan Nelyna mesti lelaki itu kena ada.

"eh, Zarreen. Kau buat apa kat sini?". Soal Nelyna.
"saja, ingat nak ajak Aira lunch". Tanpa segan silu Zarreen memberi tahu.

"eee sapa nak makan dengan awak?. Dah la jom Nel". Jeling Airani. Lengan Nelyna ditarik.
"eh! Zarreen. Jom". Ajak Nelyna. Terlopong Airani. Punya la dia nak jauhkan diri dari lelaki itu.
 
 
  

LAMA meja itu sunyi. Masing-masing melayan emosi. Sorang geram, sorang lagi memandang dengan perasaan cinta.

"Reen, nak tanya sikit boleh?". Kini tumpuan Zarreen kearah Nelyna.
"apadia?".

"Riel tu.... Mmm". Hati Nelyna mula teragak-agak ingin bertanya atau tidak.
"kenapa dengan Riel?". Zarreen masih sabar menunggu.

"dia ada perempuan lain ke?". Terdiam terus Zarreen dengan soalan Nelyna. Tidak menyangka itu yang Nelyna fikirkan.

"kenapa kau boleh fikir macam tu?". Tanpa menjawap, Zarreen menyoal kembali.
"tak... Aku cuma curiga". Jujur Nelyna.

"setahu aku dia tak pernah dekat dengan mana-mana perempuan dari dulu lagi, kecuali kau. Siap buat bini lagi". Zarreen tergelak.

"okay...".

Tamat saja tajuk itu mata Zarreen melilau sekeliling. Tanpa diduga matanya tertacap pada seaeorang yang mencurigakan.

Sekali pandang saja dia sudah tahu siapa.

Ini salah satu sebab dia dihantar oleh Adriel untuk sentiasa mengawasi Nelyna.
Tanpa pengetahuan gadis itu.

"eh waktu lunch dah nak habis ni, Reen nanti kau tolong bagi kat Adriel yang ni". Sebungkus makanan yang sempat dia pesan tadi dihulurkan kepada Zarreen.

"kau jangan bukak eh, bagi dekat Adriel terus". Pesan Nelyna. Kalau Zarreen tahu naik segan dia.
"yeee". Pasrah saja Zarreen. Untunglah dah kawin.

"lain kali, keluar makan tengahari sendiri, tak payah ajak saya". Kata Airani yang masih tidak puas hati.
Dari tadi ada saja akal Zarreen nak kenakan Airani.

"nak ajak bakal isteri saya makan pon tak boleh ke?". Nelyna menahan diri daripada ketawa. Kasihan pula Airani.

"ish dah lah!".

*****

 
Bibir Adriel naik apabila membaca sticky note yang ditulis Nelyna.
"such a cute wife". Dalam tidak sedar Adriel tersenyum lebar. Nelyna bagi makanan dan pesanan ini pon buat hatinya berbunga.

"sudah-sudah la senyum tu, hormat orang single please". Muncung Zarreen. Rasa nak tampar pulak orang sekeliling.

"eleh single konon, kau tu perempuan keliling pinggang". Sticky note tadi disimpan rapi. Nak buang pon sayang. Almaklumlah isteri yang bagi. Zarreen mencebik, alih-alih dia yang kena.

"so how, ada tadi?". Soalan itu diangguk. Adriel kembali beku.
"aku rasa kita kena selesaikan semua ni cepat, sebelum Nel tahu semua pasal kau". Sirius Zarreen memandang Adriel.

Adriel juga ragu-ragu. Kalau Nelyna tahu tentang apa yang dia buat sebelum ni adakah Nelyna akan menerima?.

"aku takut kalau dia tahu, dia akan tinggalkan aku Reen". Wajah Adriel berubah suram. Dia takut kalau Nelyna benci padanya.

Zarreen hanya mampu mengeluh.
 

*****
 
 
"Lai... Kau betul nak kerja situ?". Soal Elya. Air coffee dihirup sedikit.
"berapa kali kau nak tanya? Yes! Aku nak kerja situ". Nada Laila berubah.

Our Memories [C]Where stories live. Discover now