Bab 7

70 4 0
                                    

Azlan selamat bertolak ke perlabuhan bersama rakan-rakannya. Kini tinggal Zulaikha dan anak-anak.

Aduh umi.. perut adik sakit. Kata adik dalam tangis tanpa henti diikuti along, angah dan achik juga merengek kesakitan.

Ya Allah angkatlah call ni Nisa, bisik Zulaikha. Ini kali ke 5 dia cuba menghubungi Nisa tapi gagal. Nak call grab dah lewat malam. Atikah.... ye atikah lagi pun hari tu dia kata dia pergi seminggu sahaja.

Hello, Assalammualaikum atikah ada.

Waalaikumusalam ye kak zu, saya ni. Kenapa. Soal atikah.

Tolong akak tikah budak-budak ni kena sakit perut. Kata Zulaikha.

Akak tunggu saya sampai.

Atikah sampai bersama ambulance adik dan along dibawa menaiki ambulance kerana keadaan mereka lebih kritikal. Mana kala angah, achik dan Zulaikha menaiki kereta atikah.

Adik dan along ditahan di wad. Angah dan achik sahaja yang dibenarkan balik.

Terima kasih tikah. Bantu akak, kalau tak ada tikah akak tak tau nak buat apa. Kata Zulaikha.

Tak ada masalah akak ini dah sebahagian tugas saya. Lagipun akak dah saya anggap macam keluarga saya sendiri.

Lan, aku mintak maaf bagi pihak isteri aku. Kata ijam.

Tak apa ijam benda nak jadi lagipun budak-budak tu pun dah sihat. Kata azlan. Dia dah agak atikah dah balik ke Malaysia beberapa hari sebelum dia kembali bekerja. Tapi kenapa gadis itu seakan melarikan diri..

Nasib baik atikah ada. Kalau tak macam mana dengan anak-anak kau. Kata ijam.

Benda nak jadi ijam. Ini semua perancangan Allah mungkin dia nak satukan mereka balas abang razak.

Lain macam bunyi ye. Aku ada tertinggal keretapi je ni.

Papa jerit anak-anak azlan dalam video call yang mereka. Hari ni atikah membawa Zulaikha dan anak-anak pulang ke kampung atikah di Kuala Rompin Pahang.

Adik, achik buat apa tu soal azlan.

Kami tengah tolong kak tikah masak ni. Cerita adik. Ma dengan along tengah bagi makan ikan. Angah tengah petik buah kelapa muda dengan atuk dan nenek. Seronok papa duduk kampung kak tikah ada itik, arnab dengan kambing malam kami nak bakar kambing cerita adik.

Sapa tu dik dengan angah. Soal azlan.

Itu atuk mari adik kenalkan papa dengan atuk dan nenek. Atuk ini papa adik kata adik Haji Abdulaziz.

Assalamualaikum nak. Nama pak aziz, ayah ye atikah. Kamu ni tentu azlan kan. Dulu atikah pernah cerita syarikat kamu pernah menderma ke squash anak muda. Terima kasih pakcik nak ucapkan.

Waalaikumusalam pakcik. Betul ke pakcik atikah pernah bercerita tentang saya? Saya ni biasa-biasa je pakcik kalau nak dibandingkan dengan anak pakcik tu. InsyaAllah panjang umur kita jumpa terima kasih pakcik terima kedatangan keluarga saya.

Sama-sama nak.

See Allah nak tunjuk jalan macam-macam boleh jadi. Kalau dah jodoh kau tak kan ke mana pun Lan kata abang razak.

Allahuakbar.. luah azlan.

Mintak pada Allah tunjukkan jalan jika betul dia tu memang jodoh kau. Kita ni manusia lemah dengan hawa nafsu sebaiknya biar apa yang kita buat ni besertakan doa pada Allah.

Bidadari kamiWhere stories live. Discover now