Ayah..
Apa?
Apa pandangan ayah kalau tikah tambahkan bilik kat rumah abah di kampung tu. Tanya atikah.
Kenapa pulak.
Macam ni mak mertua tikah tu call katanya nak berkumpul anak beranak tapi rumah tu kecil kalau boleh dia nak tambah bilik sebiji sekali dengan tandas kata atikah.
Suami kamu tak kata apa-apa?
Tikah dah tanya abang kata buat masa dia belum ada modal nak bantu buat bilik tu. Bagi sebulan dua balik sikit modal car wash tu boleh la dia buat.
Buatlah tikah satu. Kata cik ani.
Betul tu. Kita suruh Eddie ke sana. Kata haji Abdulaziz.
Satu bilik disebelah bilik azlan dibina lengkap dengan tandas. Bukan itu sahaja tempat tandas lama tu dah dibaik pulih dan di sebelahnya sudah jadi tempat memasak yang selesa.
Ya Allah cantik ye rumah aku. Kata cik Ramlah.
Assalamualaikum tikah.
Waalaikumusalam mak, mak sihat tanya atikah.
Alhamdulillah mak sihat. Terima kasih tikah baiki rumah mak ni. Dah cantik sekarang nanti kamu ajak lah azlan balik kampung. Kata cik Ramlah.
InsyaAllah mak. Tapi sekarang tikah sibuk sikit. Balik ke sana nanti tikah kena kursus. Tak pasti berapa lama. Kata atikah.
Tak apalah kalau macam tu. Nanti kamu senang jalan lupa balik kampung.
InsyaAllah mak.
Lan abang dengar kamu buka car wash betul ke? Diam-diam je ye. Kata abang razak.
Bukan tak nak bagitau. Asal ye saya nak bersihkan campervan dan kereta ayah tikah kawasan depan rumah sempit campervan dengan kereta ayah tu besar tahu je lah vellfire ni jadi mintak tolong bai yang kerja mesin rumput tu potong rumput kat tanah sebelah rumah tepi jalan tu yang segi tiga tu.
Oh, ye ada.. kata ijam
Bawak lah kereta ayah, campervan.. pastu tikah mintak buang pasir dalam Myvi dia jadi bawa sekali. Kebetulan si Epul adik si zack tu ada kat rumah tu sekali. Dia, angah dengan achik lah yang cuci kereta ni. Saya pulak siap vacuum kereta ayah buka campervan tu keluarkan barang check mana rosak. Buka foldable table tu pasang payung takut ayah panas.
Habis tu Kata ijam.
Datang sorang abang tu tanya. Si Epul lah yang beria-ia nak. Angah dengan achik dok tersengeh. Mana taknya kereta tikah yang bersih tu pun dia cuci. Seronok dapat main water jet, selalunya kalau nak cuci kereta saya buat masa diorang tak ada kat rumah. Lepas abang tu balik cikgu si achik pulak datang. Lepas tu datang satu lagi akak kereta pesona yang siap mintak tukar minyak hitam. Dia bayar RM40. Datang abang offer RM50. Apa lagi budak-budak tu bersorak la dapat RM50 seorang.
Fuh, boleh tahan ye. Kalau dari pagi ke petang. Service minyak hitam boleh tahan jugak lah kata abang razak.
Petang tu bai yang potong rumput tu datang tanya kerja kosong untuk kawan dia si sahibudin. Itu lah yang jadi tukang cuci tetap sekarang ni, 2 orang kawan dia tu datang buat partime. Budak-budak time cuti sekolah datang tolong. Sekara dah si mail kerani dan storman.
Tanah tu sapa tuan dia Lan? Tanya abang razak.
Cite owner tanah tu dah satu hal, masa kalut dengan orang nak cuci kereta dengan kawan si sahibudin tu saya jadi kusut. Tengah saya berbual dengan ayah tikah. Elok tikah keluar join kitaorang dia la bagi cadangan tanya pada cik Sabar. Kebetulan memang cik Sabar kenal pakcik Osman Mamu tu bincang dengan dia nak tolak tanah tu 50k.
Pening jugak mulanya. Tikah tolong keluar duit beli tanah modal yang lain saya kena keluar jadilah car wash tu. Idea tikah jugak la letak chiller dengan buah potong tu. Sambil orang menunggu kereta siap cuci tu boleh la minum dengan makan buah-buahan.
Bijak otak atikah ni. Apa la yang ayah dan mak dia bagi makan kata ijam.
Mak dah pandai meminta sesuatu kepada atikah. Azlan pun tak boleh nak buat apa-apa. Dia memang tak punya banyak bajet nak memenuhi kehendak ibunya.
Atikah meminta izin untuk membina bilik dan membina dapur luar dibahagian tandas. Nak tak nak dia hanya boleh bersetuju. Kos tentulah dari mertuanya. Dia terima pun bersebab bila ibu mertuanya mengantar satu pesanan ringkas.
Lan
Mak tau Lan berat hati nak menerima tertolongan ini sebagai besan mak tak mau ada masam muka diantara keluarga Lan dan kami. Anggap sahaja bantuan ini sebagai sedekah daripada pihak kami.
Mak mertuanya bukan jenis suka masuk campur hal orang dia seorang yang sangat positive dan kreatif tak hairan anak-anaknya sangat menyayangi dia lebih dari maknya sendiri.
Eddie mengantar gambar keadaan rumah abah dikampung memang cantiklah. Dia boleh jangka kos pun cantik. Adui.. banyak betul kos yang keluarga atikah labur pada keluarganya lebih baik jika diberi sedekah lebih berbaloi. Bukan dia tak beri duit belanja pada mereka cuma banyak dihabiskan oleh adiknya si acu.
Benda dah siap nak kata apa. Mak ni bab menunjuk riak dia nombor 1. Bila lah nak insaf. Nasib baik abah seorang yang sangat bersederhana. Ni mak sibuk menyuruh atikah balik ke kampung.
Jauh termenung tegur abang razak sementara waktu asar belum berkumandang.
Mak kat kampung dok mintak macam-macam dengan family atikah. Kata azlan.
Pulak.. kaya jugak ye family atikah ni. Kata ijam.
Ayah pernah ditawarkan pangkat Dato. Tapi dia tolak. Itu pun si Epul terbocor cakap dengan saya. Kata Azlan.
Masa lepak dengan abang Joe hari tu pun diorang cite yang ayah mertua kau tu kerabat diraja kan belah mak dia. Tapi sebab belah mak gelaran tengku tu tak dapat. Kata ijam.
Itulah. Saya pun naik segan dengan dia. Abang-abang atikah tu semua kerja luar negara. Ada kat kedutaan Kanada, ada jadi pensyarah kat Indonesia kita ni tarik salur minyak bawah tanah je. Kata Azlan sambil tersenggih.
Tarik salur minyak pun kau punya backup car wash tu nak campak kat mana? Balas abang razak.
Aku tengok angah tu kahwin dua bahagia je. Kalau aku cuba goda Encik Idris ni macam mana rupa boleh tahan pangkat manager. Bisik hati Aida atau lebih dikenali sebagai acu.
Encik Idris saya ada masalah saya tak faham nak buat kata Aida.
Ye Aida, apa masalah yang awak tak faham tu. Tanya Idris. Seorang pengurus yang sedang naik nama sekarang. Dia antara pengurus cawangan yang dihormati kerana kerajian dan disiplin yang sangat tinggi.
Terima kasih Encik Idris banyak tolong hari. Encik saya berminat nak sertai kursus kita di desaru tu tapi macam dah penuh je. Kata Aida.
Kalau awak berminat boleh je sertai program tu. Nanti saya masukkan nama kata Encik Idris.
Betu ke terima kasih Encik Idris. Kata Aida.
YOU ARE READING
Bidadari kami
AksiKisah ini pertemuan Atirah dan Azlan tanpa sengaja mencuit hati azlan. Tapi dia tahu itu semua mustahil. Zulaikha isteri kepada Azlan sangat meminati seorang penulis wanita mengunakan nama pena Tirai Tira. Beberapa pertemuan tak terduga berlaku. At...