Bab 11

69 4 0
                                    

Hari ini siap juga rumah pak long dan mak long hampir seminggu jugak mereka membaik pulih rumah ini.

Beberapa bahagian ditambah begitu juga dengan tangki air

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Beberapa bahagian ditambah begitu juga dengan tangki air. Semua perbelanjaan diurus oleh ijam, abang razak dan azlan.

Long cantik rumah baru kita kata mak long sambil menagis.. terima kasih anak-anak semua kata mak long tanpa henti.

Selepas selesai projek baik pulih kediaman mak long baru lah mereka meneruskan program amal ke kampung atikah.

Abang baik kan atikah tu. Tegur Zulaikha semasa perjalanan ke kampung atikah.

Baik.. jawab azlan mereka mengikut hilux milik zack. Mana kala Lori di bawa abang razak berteman ijam dibelakang konvoi ini.

Cantik kan..

Cantik.

Abang suka atikah?

Suk... apa ni Zu. Tegur azlan.

Zulaikha tersenyum andai atikah lah pilihan suaminya dia dengan rela hati menerima gadis itu. Jika bukan kerana atikah dia dah lama mati.

Atikah bergerak semalam bersama abang Joe dan isterinya idayu. Dayah, ila dan su tidak mengikut kena dayah sedang hamil anak sulung. Atan dan man mengikut Eddie dan aidil.

Assalamualaikum atuk tegur anak-anak azlan sebaik sahaja tiba diperkarangan kediaman rumah ayah atikah.

Waalaikumusalam adik, achik dengan angah dah sampai.. masuk lah semua.

Zack balik rumah mak dulu ayah chik. Kesian pulak takut dia menunggu. Kata zack sebaik saja bersalaman dengan haji Abdulaziz.

Ye lah. Pergilah balik, pagi-pagi lagi ayah kamu tu dah sembelih ayam kampung untuk mak kamu masak. Kata ayah chik.

Betul ke ayah chik ni yang buat perut ni lagi lapar ni. Geng gerak dulu jumpa malam nanti. Kata zack seakan menganjing abang Joe.

Bukan jauh pun rumah je sebelah je kan jerit abang Joe.

Hahaha pecah ketawa mereka semua.

Masing-masing bersandar diberanda rumah kampung milik haji Abdulaziz. Sedap makanan kampung puji ijam.

Biasa-biasa je nak itu semua si atikah yang masak kecuali gulai lemak ayam kampung. Itu air tangan mak ye si zack. Kata haji Abdulaziz.

Sedang mereka berbual atikah dengan along membawa toto, cadar, bantal dan selimut untuk dibentangkan menjadi tempat tidur mereka diruang tamu utama rumah itu. Hanya ruang itu sahaja yang luas.

Zulaikha, along dan adik tidur dibilik atikah. Katil bujang atikah diberi kepada Zulaikha. Manakala atikah, along dan adik tidur diruangan bawah.

Abang dan isterinya menggunakan bilik abang kepada atikah. Eddie, aidil, atan dan man tidur di rumah maknya zack.

Semua lelaki mengikut ayahnya atikah ke surau lalu lajak ke kedai kopi kak eton. Selesai makan mereka mula menganggihkan bantuan untuk penduduk kampung yang memerlukan dari satu kampung ke satu kampung.

Tepat azan zohor mereka berhenti seketika kemudian makan tengahari sekejap sebelum meneruskan program.

Bidadari kamiWhere stories live. Discover now