Bab 20

85 7 0
                                    

Nasi dagang..

Pak Zam tahu tikah suka itu yang pak Zam tempah dengan si kiah.

Terima kasih pak Zam kata tikah dengan nada keriangan.

Pak ni macam dah kenal lama je dengan tikah tegur azlan. Siap makanan kegemaran tikah pun dia tahu. Dia yang suami tikah pun tak tahu makanan yang atikah suka. Pada dia atikah ni seorang yang tak menilih makanan.

Atikah terus membancuh minuman dan mengambil pinggan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Atikah terus membancuh minuman dan mengambil pinggan.

Pak Zam Kak Zu, abang jom makan panggil atikah. Along ajak adik-adik makan..

Berselera atikah menikmati nasi dagang. Terpancar keriangan diwajahnya. Berbanding ketika dirumah abah atikah lebih banyak menyembunyikan rasa hatinya atas tindakkan cik Ramlah.

Sedapnya pak Zam nasi dagang ni. Tak sama tau rasa kat tempat kami cerita atikah pada pak Zam.

Mama tok ayah vidoe call kata adik. Atikah masih lagi dengan nasi dagangnya.

Mari papa tolong jawap kata azlan.

Assalamualaikum ayah. Kata azlan.

Waalaikumusalam Lan. Buat apa tu ayah ganggu ke? Tanya Haji Abdulaziz.

Kami tengah sarapan pagi ayah. Atikah pun tengah makan. Jawab azlan. Azlan menghalakan kamera handphone atikah kearahnya.

Wah nasi dagang patutlah berselera kamu usik haji Abdulaziz pada anaknya.

Sedap ayah nasi dagang kat kampung pak Zam ni. Ni pak Zam pun ada ni kata atikah.

Ye ke? Meh ayah nak berbual dengan dia lama tak bercakap kata haji Abdulaziz.

Jap ayah, tikah mintak abang bagi handphone ni pada pak Zam.

Rancak betul mereka berdua berbual sampai berjanji nak berjumpa.

Macam-macam mana pak dengan ayah boleh rapat soal azlan pada atikah.

Emmm.. tikah rasa dah kenyang lah. Abang nak apa-apa lagi. Soal atikah.

Atikah abang tanya ni. Kata azlan.

Abang kata nak ke kubur nak ziarah kubur mak kak Zu kan tadi kata atikah.

Ok kalau tikah tak nak cakap tak apa-apa.. abang pun rasa tak pe abang tak jawab soal atikah tu. Azlan terus memberi serangan psikologi pada atikah. Mana taknya kadang dia langsung tak dapat nak baca apa yang ada dalam fikiran atikah. Balik kampung guna campervan, pasang gazebo dirumah abah dan kereta Axia yang mereka fikir itu kereta sebenarnya kereta milik atikah dizaman menuntut di kolej dulu. Atikah dengan mudah memberi kereta itu pada abah, dia sebagai anak pun tak pernah beri apa-apa pada abah.

Abang..

Oleh kerana ayah atikah akan ke rumah mak lang dan memziarah keluarga disebelah emak atikah. Jadi rancangan mereka nak balik ke kampung atikah di batalkan. Ini kerana tiada orang dikampung. Jadi mereka pun mengambil masa beberapa hari lagi dirumah pak Zam.

Hari ni ijam bersama isteri dan anaknya datang beraya di rumah pak Zam.

Atikah menyediakan mee kari, pudding buah dan kek coklat untuk dihidangkan kepada ijam dan keluarga. Kebetulan pulak kiah anak saudara pak Zam yang berniaga kedai nasi dagang itu pun ingin datang beraya juga.

Wah cantik ye rumah ni sekarang puji ijam.

Biasa-biasa je ijam masuklah. Kata pak Zam kepada anak kawan sekampungnya itu. Ajak anak dan isteri kamu tu naik ijam.

Zu duduk dikerusi roda dibahagian  dapur sahaja. Dia menjadi pembantu atikah yang setia jika madunya itu ingin memasak apa-apa. Zulaikha tidak semahir atikah memasak pelbagai jenis makan.

Mana azlan pak Zam diam je rumah ni. soal ijam.

Azlan pergi beli ais tadi achik dengan adik tu ikut sekali. Along, angah dengan Zu ada didapur tu tolong atikah masak.

Meriah raya pak Zam tahun ni kata Nisa.

Kuih tu atikah yang bawa makan lah. Bagi anak-anak kamu tu rasa. Sedap tu kata Pak Zam.

Sapa yang baiki rumah ni pak Zam soal ijam.

Ni semua kerja si atikah la ijam dihantarnya budak-budak SAM tu yang ketua dia nama Eddie. Dia yang buatkan dapur, bilik dengan tandas pastu di cat rumah ni. Dekat nak raya tu dia datang lagi pasang langsir dan bawa TV dan perabut kat bahagian dapur tu. Cerita pak Zam. Hari raya dia hantar pulak nasi briani, lemang dan rendang mewah la pak Zam boleh kata.

Untung pak Zam kata ijam.

Siapa atikah tu soal Nisa. Rancak semua orang bercerita tentang dia.

Isteri ke dua saya Nisa. Kata azlan yang kebetulan sampai ketika pak Zam rancak bercerita tentang atikah tadi.

What..

Nisa tegur ijam.

Papa umi suruh turun jemput semua orang ke dapur makan dah siap hidang. Kata along.

Mari ijam, Nisa bawa anak-anak kamu tu sekali kita makan kat dapur.

Wah sedap mee kari ni puji kiah. Boleh tahan air tangan kamu ye atikah kata kiah anak saudara pak Zam yang banyak membantu pak Zam.

Biasa-biasa je kak, akak tu lagi hebat nasi dagang akak buat saya angau tau. Nasib baik kak zu nak balik sini dapatlah saya rasa nasi dagang akak lagi.

Masakan orang kampung je atikah.. Nisa sikit je kamu makan. Tegur kiah pada isterinya ijam yang dari tadi mata seakan tak senang dengan atikah.

Dah kenyang kak kiah. Tapi hatinya tak menolak langsung kata-kata kak kiah memang semua yang disediakan kepda mereka ni sedap.

Kami balik dulu terima kasih atas hidang yang sedap ni kata ijam.

Sama-sama ijam. Thanks datang. Nanti jemput tau kenduri doa selamat Zulaikha kat rumah kami nanti. Kata azlan.

InsyaAllah kalau tak ada aral melintang aku akan datang. Lagipun tu masa cuti kita lagi balas ijam. Eh, Nisa kenapa tak disalamnya atikah tu.

Biarlah bro mungkin dia tak perasan atikah hulur tangan tu. Balas azlan.

Aku rasa tak sedap hati dengan Nisa ni kata ijam.

Sabar bro jangan sebab aku dengan tikah kau dengan Nisa bergaduh dah la ni bulan baik, patut kita bermaaf-maafan. Kata Azlan.

Selesai memcuci pinggan mangkuk atikah minta izin bersiar-siar disekeliling kampung.

Abang, kak Zu.. tikah nak jalan keliling kampung jap ye. Nak ambil angin. Kata atikah.

Azlan hanya mendiamkan diri. Buat-buat tidur. Anak-anak leka dengan gajet mereka.

Pergilah tikah. Tapi hati-hati ye. Pesan Zulaikha.

Baik kak.

Basikal electric miliknya dikeluarkan dari campervan. Atikah pun terus berkayuh dengan perlahan-lahan menyusuri jalan kampung. Sehingga dia sampai di kawasan yang berbatu mengadap pantai.

Allahuakbar bisik atikah. Ya Allah betul ke apa aku buat ni atau aku perlu pergi daripada mereka semua.

Jauh termenung tegur azlan.

Abang. Macam mana abang boleh sampai sini? Soal atikah.

Abang nak teman isteri abang salah ke? Soal azlan.

Tapi akak dengan anak-anak macam mana? Soal atikah.

Kak Zu tengah tidur anak-anak pak bawa pergi rumah ayah ijam. Along dengan angah teman kak Zu. Jelas azlan.

Bidadari kamiWhere stories live. Discover now