"Assalamualaikum kakak ipar. Aku dah datang ni. Kau apa khabar? Semakin membaik ke? Aku harap kau akan jawab ya." Ziqri melabuhkan punggung di kerusi yang berjarak satu meter itu. Masih dengan halal gap dia.
Dia dah mula nak bercerita pasal si Bella.
"Kau tahu tak kakak ipar, semalam aku dah dapat tahu nama awek yang dekat kafe tu. Nama dia Bella, memang tak silaplah kalau muka dia pun sama macam Nabila Razali. Kenalah dengan nama dia, Bella. Hari ini aku ada misi baru, misi mengurat Cik Bella. Mama dah doakan aku tadi, kau pun doakan aku supaya dapat tackle hati dia ya kakak ipar?"
Ziqri bercerita sambil main telefon. Dia tak tengok pun Ayesha.
"Sekarang aku nak google, cara-cara nak pikat hati perempuan. Aku akan pastikan aku dapat tackle hati Bella dengan sekali try aje. Kau tengoklah kakak ipar, nanti adik ipar kau ni akan bawa balik bakal menantu dekat mama. Tapi itu pun kalau Bella tu single, kalau dia dah berpunya, memang murunglah aku jawabnya kakak ipar weh. Semoga dia single lah ya?"
Punya dia syok bercerita sampaikan tak sedar Ayesha dah tengok dia dari tadi. Renungan tajam.
"Siapa pula Bella?"
"Mak kau hijau!" Ziqri melatah.
Hampir nak melompat dia dek terkejut punya pasal. Laju dia kalih tengok kakak ipar dia. Mata kakak ipar dia tengah tajam pandang dia. Alamak! Kali ini dia tak bercakap dengan tunggul. Perempuan itu dah sedar. Sejak bila? Kenapa dia boleh tidak sedar yang Ayesha sudah tidak menggunakan alat bantuan pernafasan lagi. Takkanlah angau sangat dengan Bella sampai tak perasan waktu dia masuk tadi.
"Kakak ipar? Kau dah sedar ke? Aku tak mimpi ke ni? Memang kau ke ni? Bila kau sedar? Aku tak tahu pun?" Bertubi-tubi soalan keluar daripada mulut dia. Seakan-akan tidak percaya dengan apa yang dilihat.
"Macam mana kau nak tahu, kalau asyik sebut nama Bella aje dari tadi. Sampai tak sedar yang aku ni masih hidup." Menyampah! Sampai hati tak sedar kewujudan kakak ipar.
Ziqri garu kepala yang tidak gatal itu. Malulah pula, jadi Ayesha dengarlah tadi.
"Bila kau sedar ni kakak ipar? Dah lama ke?"
"Dah lama, dari semalam lagi. Aku tengah tidur tadi, tiba-tiba dengar suara orang bercakap dekat sebelah." Ayesha jeling dia. Nak tidur pun tak senang, bising dengan nama Bella.
"Oh ya ke? Maaf kakak ipar, aku tak tahu yang kau tengah tidur tadi. Aku tak perasan." Dia buat muka tidak bersalah. Kedudukan dibetulkan semula. Biar selesa.
"Zill mana? Kenapa dia tak jaga aku? Kenapa kau yang ada dekat sini? Dia marahkan aku ke Ziqri?" Giliran Ayesha pula bertanya-tanya. Inilah masanya untuk dia menjawab, katanya dah siapkan mental awal-awal kan?
"Err... Zill tak ada, dia terpaksa tinggalkan kau sebab dia ada tugas. Tapi kau jangan risau, dia kata yang dia akan balik cepat. Esok atau lusa mungkin dia akan balik," jelas Ziqri penuh yakin, jangan Zill tiba-tiba tak jadi balik sudahlah. Masak dia nanti nak beritahu Ayesha macam mana?
"Bertugas? Dah lama ke dia pergi?" Air muka kakak ipar dia dah mula berubah. Sedih. Habislah.
"Taklah, Dia pergi pagi kelmarin, tapi kau jangan risau. Sebelum dia pergi, dia dah datang jumpa kau dulu. Dia dah hadiahkan banyak ciuman dekat kau kakak ipar. Kau jangan sedih ya, nanti dia baliklah." Ziqri cuba untuk tidak membuat Ayesha sedih. Bagi sedap hati sikit.
Ayesha masih dengan riak wajah yang sama. Langsung tidak berubah walaupun Ziqri kata suami dia dah datang jumpa dia. Dah bagi ciuman. Dia tetap sedih. Dia nak jumpa suami dia sekarang.
YOU ARE READING
MENANTI CINTA DARIMU
RomanceAku telah berjanji untuk terus berjuang, bukan berjuang untuk diri sendiri tetapi berjuang untuk insan tercinta yang sentiasa menanti kepulangan aku, berjuang demi bangsa dan tanah air. Andai aku terpaksa pergi, maafkan aku sebab tak dapat tunaikan...