Bab 44

356 14 1
                                    

Kerusi yang sudah elok terletak di samping katil pesakit, dialihkan pula jaraknya sejauh satu meter. Halal gap. Tidak boleh duduk terlalu dekat, itu isteri orang bukannya isteri dia. Kalau isteri sendiri bolehlah.

"Kakak ipar, maafkan aku ya kalau aku buatkan kau rasa tak selesa. Aku terima arahan daripada suami kau aje. Kalau aku tak jaga kau, nanti dia nak kerjakan aku pula. Aku ni bukan takut sangat dekat dia, cuma aku kan adik yang baik hati. Jadi aku kenalah dengar cakap dia, tak boleh nak bantah. Kau faham kan kakak ipar? Kau boleh dengar kan suara aku?"

Kadang-kadang dia rasa macam tak betul pula bila bersembang dengan Ayesha. Rasa macam borak seorang diri, walaupun dia tahu kakak ipar dia mesti boleh dengar.

"Kalau kau faham, baguslah. Sekarang ni, aku nak buat apa? Aku sendiri pun tak tahu, aku bosan. Kakak ipar, kalau boleh kau bangunlah cepat sikit. Boleh kau temankan aku borak pula. Tak kesian dekat aku ke borak sorang-sorang. Awek dahlah tak ada. Hidup aku ni sunyi betul tak ada peneman. Lainlah macam abang aku tu, dah ada isteri."

Tiba-tiba dia teringat kisah semalam. Kembar Nabila Razali.

"Kau nak tahu tak kakak ipar, semalam aku ada jumpa seorang awek ni dekat kafe, cantik macam Nabila Razali. Tapi abang aku kata biasa-biasa aje, isteri dia lagi cantik. Kaulah isteri dia. Kakak ipar aku. Mesti kau suka kan, bila abang aku kata isteri dia lagi cantik. Iyalah, sebab dia tak puji perempuan lain. Dia puji kau seorang aje. Bertuahlah."

Ziqri berpeluk tubuh sambil kakinya bersilang. Dia benar-benar bosan. Dah rupa macam bodyguard dah.

"Kakak ipar, nanti kalau kau dah bangun jangan terkejut pula tengok aku ada dekat sini. Kau anggap ajelah aku ni bodyguard kau. Lagipun abang aku tu, sayang sangat dekat bini dia ni. Tak bagi aku tinggalkan bini dia sorang-sorang. Kalau aku tinggalkan kau, tak tahulah apa nasib aku bila dia balik nanti."

Sekali-sekala dia tengok wajah kakak ipar dia. Memang cantik. Zill tak main-main, kakak ipar dia memang cantik. Baru kali ini dia dapat tengok betul-betul wajah Ayesha. Selama ini tidak pernah.

"Kakak ipar, kita boleh jadi kawan tak? Sebab abang suruh aku berkawan dengan kau. Tapi kakak ipar nak ke berkawan dengan aku ni?"

"Kakak ipar... Aku bosanlah, cepatlah bangun. Aku nak buat apa dekat sini, kau pun tak nak bercakap dengan aku."

Kepala digaru-garu, padahal tidak gatal pun. Dia sudah mula merasa bosan yang melampau.

"Kakak ipar, aku nak turunlah. Boleh tak? Sekejap aje, aku nak pergi kafe semalam tu. Nak beli air, boleh aku usya kembar Nabila Razali sekali. Kau jangan menangis pula aku tinggalkan kau sorang-sorang ni. Sekejap aje aku pergi, nanti aku datang balik. Kakak ipar jaga diri ya? Jangan sedih-sedih."

Ziqri bangun selamba dia keluar tinggalkan Ayesha sendirian. Sudah tidak tahan, bosan sangat. Keluar saja dari pintu hospital, dia sedut pod beberapa kali. Hilangkan mengantuk, bagi segar sikit biji mata. Jumpa awek nanti takkan dengan mata kuyu, mestilah kena segar.

Dibetulkan sedikit posture tubuhnya supaya biar betul-betul tegak. Begitu juga dengan rambut. Kata tentera. Kena nampak kemas dan segak. Tanpa berbasa-basi pintu kafe terus dibuka, aura positif sudah memenuhi jiwa.

Kembar Nabila Razali dah berdiri di kaunter. Sedang mengambil order, tanpa segan-silu dia beratur sekali. Tidak sabar menunggu gilirannya tiba.

"Hai selamat datang, encik nak order apa?" Sedar-sedar dia sudah berada di depan. Dia pusing ke belakang, tidak ada orang. Line clear! The mission begins.

Manisnya perempuan yang berada di depan matanya itu.

"Bagi saya iced caramel macchiato satu." Pesanan dibuat dengan tenang. Acah!

MENANTI CINTA DARIMUWhere stories live. Discover now