Bab 18

720 7 0
                                    

Lauk yang terhidang di atas meja makan, dipandang lama. Kecur pula air liur Zafran apabila terpandang lauk rendang ayam. Dia memang suka lauk rendang ayam daripada kecil lagi. Sewaktu kecil dahulu, arwah ibu Nia selalu masakkan lauk rendang ayam ini untuknya. Nia perasan akan reaksi suaminya sebelum mencedok lauk ke dalam pinggan.

"Nia tahu, lauk rendang ayam ni favourite abang kan? Nasib baik Nia sempat belajar dengan arwah ibu dulu. Jadi, senanglah Nia nak masakkan rendang untuk abang lepas ni," ujar Nia sambil tersenyum lebar.

"Buang masa kau aje belajar masak untuk aku. Air tangan arwah mak ngah, mana ada orang boleh lawan walaupun kau, anak kandung dia," balas Zafran sebelum menyuap nasi ke dalam mulut.

"Alah, kalau tak sesedap arwah ibu buat pun, resepi masih sama. Cuma yang Nia masak ni, Nia masak dengan penuh kasih sayang dan cinta untuk abang. Mesti lagi sedap kan?" Zafran terus tersedak mendengar ayat Nia itu.

"Ha, kan dah tersedak. Hish, abang ni. Gelojoh sangat makan tu. Taulah Nia masak sedap kan?" Nia memuji diri sendiri. Zafran yang baru selesai meneguk air, menjeling ke arahnya.

"Kau tak payah nak perasanlah. Aku tersedak sebab dengar ayat kau yang meloyakan tekak aku ni. Dahlah, hilang dah selera aku nak makan." Zafran bingkas bangun namun Nia sempat memegang tangannya.

"Abang, okeylah Nia mintak maaf kalau kata-kata Nia tadi tu ada sakitkan hati abang. Nia tak ada niat pun nak buat abang hilang mood," ucap Nia.

'Mood aku memang dah hilang dah pun bila aku tengok muka kau, Nia.' Hanya itu yang bergema di dalam hatinya.

"Abang, duduklah. Habiskan makanan tu. Nia janji, Nia takkan cakap apa-apa lagi dah. Please?" rayu Nia. Zafran kembali duduk di atas kerusi. Dia menyuap kembali nasi ke dalam mulutnya sambil diperhatikan oleh Nia.

"Nia, aku tengah makan ni. Boleh tak kau jangan pandang aku macam tu?" tegur Zafran.

"Okey. Abang makan tau. Nia nak basuh baju. Lepas tu, abang masuk tidur okey?" pesan Nia sebelum bangun dari kerusi, meninggalkan Zafran sendirian di meja makan.

Tatkala kelibat Nia menghilang dari pandangan, senyuman terukir di bibir Zafran. Sedap rendang ayam yang dimasak Nia itu. Rasa sama macam masakan arwah ibu mertuanya. Dalam diam, Zafran memuji masakan isterinya. Tanpa sedar, habis lauk rendang ayam itu dimakannya.

Tulah, tadi jual mahal sangat. Kata masakan Nia tu tak sedaplah, tak ada selera nak makanlah. Ini sampai licin rendang tu dibuatnya. Akal memarahi tuan.

Diamlah! Hati memberontak.

NIA melangkah masuk ke dalam bilik tidur sewaktu Zafran baru selesai keluar dari bilik air. Entah mengapa, jantung Nia berdegup kencang melihat lengan Zafran yang berketul itu. Tatkala encik suami membaringkan tubuh di atas katil, dada Nia terasa sempit seketika. Nafsu ni mengundang betul, bisik hati Nia.

Perlahan-lahan, Nia merapati katil sebelum naik ke atasnya. Dia merangkak ke arah Zafran yang masih leka dengan telefon bimbitnya itu. Menyedari suaminya seakan leka, dia mengambil kesempatan melabuhkan kucupan di pipi Zafran.

Apalagi, terkejut Zafran dibuatnya. "Kau buat apa ni, Nia?" soal Zafran seraya mengelap pipinya yang dikucup Nia tadi. Tersentap hati Nia melihat respon Zafran itu namun dia masih mampu mengukir senyuman manis.

"Alah, tak dosa pun Nia cium pipi abang kan? Nak buat lebih-lebih pun Nia tak kisah, abang," usik Nia.

"Kau jangan nak mengarutlah, Nia. Aku tak ada nafsu pun dengan kau," balas Zafran, geram.

"Hmm, abang~ Dah dua bulan lebih kita kahwin, tapi abang tak pernah pun nak mesra-mesra dengan Nia. Nia rindulah dengan diri abang yang dulu," ujar Nia sambil memuncungkan bibirnya.

"Jadi sekarang kau dah give up untuk buat aku jatuh cinta dengan kau?" sindir Zafran.

"Taklah. Nia tak pernah give up tau. Cuma, Nia teringat kat ayah dengan mama. Mesti diorang nak cucu kan?" Makin galak Nia mengusik encik suami apabila dia perasan wajah Zafran merona merah.

"Aku boleh bagi cucu kat mama, tapi bukan untuk ayah kau," balas Zafran. Nia mengerutkan dahinya, tidak mengerti maksud kata-kata Zafran itu.

"Kenapa bukan untuk ayah? Nia isteri abang kan?"

"Kalau jodoh aku lebih daripada seorang isteri, kau nak kata apa?" Zafran tersenyum sinis apabila melihat wajah Nia berubah.

MR. ICY LECTURER (complete ✅)Where stories live. Discover now