Bab 53

981 18 0
                                    

Maya datang melawat Nia seperti selalu. Namun kali ini, dia terkejut melihat kereta Zafran elok terparkir di hadapan rumah. "Eh, bukan Nia cakap laki dia dah balik Kedah ke? Kenapa kereta laki dia ada kat sini eh?" soal Maya sendiri. Dia terus memberi salam. Agak lama Maya menunggu baru Nia menjawab salamnya. Senyuman terukir di bibir tatkala melihat sahabatnya.

"Kau dah sampai, Maya? Jomlah, kita lepak kat tempat lain," ajak Nia.

"Eh, jap. Laki kau ada ke?" soal Maya. Nia membuat muka meluatnya.

"Hm, dia ada kat dalam tu," jawab Nia acuh tak acuh.

"Bukan kau kata dia dah balik Kedah ke? Kenapa dia ada kat sini pulak?"

"Entahlah. Kononnya rindu kat aku, tapi jangan haraplah aku nak percaya." Maya menganggukkan kepalanya. Nia dan Maya terus berjalan keluar dari kawasan rumah.

"Nia," tegur Zafran yang baru berdiri di muka pintu. Nia menoleh seketika.

"Sayang nak pergi mana?" tanya Zafran. Maya terkedu mendengar panggilan Zafran pada Nia itu. Wow, dah pandai nak bersayang-sayang dengan Nia. Dia hanya menjadi tukang pemerhati.

Nia tidak menjawab, sebaliknya dia terus menarik tangan Maya untuk berlalu dari situ. Tetapi Maya langsung tidak berganjak menyebabkan Nia menoleh ke arah sahabatnya.

"Nia, laki kau tanya tu. Kalau kau nak keluar pun, mintak izin dia dulu," tegur Maya. Dia faham, Nia masih marahkan Zafran. Namun hukum Allah tidak boleh diletak ke tepi. Nia membuang keluhan berat.

"Saya nak keluar dengan Maya. Jadi saya mintak izin awak untuk keluar dengan dia," ujar Nia pada Zafran sebelum berlalu dari situ bersama Maya. Zafran menutup pintu rumah sebelum menyarung selipar. Dia mengekori kedua-dua sahabat itu dari belakang.

"Eh, laki kau follow kitalah," beritahu Maya. Nia pantas menoleh ke arah belakang. Zafran yang sedar perbuatannya sudah terkantoi, terus berpura-pura memerhatikan keadaan sekeliling.

"Hisy! Sibuk ajelah dia ni. Kau tunggu sini kejap," ujar Nia sebelum melangkah menghampiri Zafran. Maya mengangkat bahu. Habislah Zafran.

"Kenapa awak ikut saya?" tanya Nia. Zafran menggaru kepalanya yang tidak gatal.

"Abang risaukan sayang, sebab tu abang follow sayang," balas Zafran. Nia mengetap bibirnya.

"Risaukan saya? Tak payah buang masalah, Encik Zafran," selar Nia.

"Eh, mana boleh? Nia kan isteri abang, mestilah abang kena risau. Kalau jadi apa-apa nanti macam mana? Hero kenalah ada untuk heroin dia kan," usik Zafran.

"Sebelum ni pun saya isteri awak. Tapi awak ada pedulikan saya ke? Tak kan? Jadi jangan nak berlagak macam hero novel sangatlah. Saya tak suka," ujar Nia sebelum menoleh untuk berlalu dari situ.

"Dan jangan ikut saya!" tegas Nia lagi sebelum sempat Zafran melangkah ke arahnya.

"JADI, dia start buat baik dengan kau lepas arwah pak cik Adli meninggal?" ulang Maya. Nia mengangguk sambil menggoyangkan kakinya. Ketika itu, mereka sedang duduk di atas gazebo yang terletak di taman permainan. Di situlah tempat dia dan Zafran selalu bermain sewaktu kecil dahulu. Sekarang sudah didirikan taman permainan untuk kanak-kanak.

"Sebab tu kau tak percaya yang dia cintakan kau?" soal Maya. Nia menoleh ke arah sahabatnya. Keluhan berat dilepaskan.

"Maya, cuba kau cakap dengan aku, macam mana cinta dia boleh tiba-tiba wujud untuk aku? Sedangkan sebelum ni, dia selalu tolak cinta aku. Walaupun aku ni isteri dia, tapi dia tak pernah sayangkan aku, Maya. Dia layan aku dengan teruk.

Hati aku sakit, Maya. Tapi aku tahan aje sebab aku sayangkan dia. Aku cintakan dia, sampai aku sanggup kongsi dia dengan arwah Kak Hana." Nia mula terasa sebak. Maya menggosok-gosok belakang sahabatnya.

"Nia, lepaskan semua. Lepaskan semua yang terbuku dalam hati kau tu," pujuk Maya. Nia menyeka air matanya.

"Aku boleh terima kalau jodoh aku dengan dia dah berakhir lepas kematian arwah Kak Hana. Aku redha kalau dia nak ceraikan aku. Tapi kenapa dengan cara memfitnah aku, Maya? Aku hilang arwah ayah, sebabkan fitnah dia.

Disebabkan tuduhan dia tu, arwah ayah dah nafikan aku sebagai anak dia. Kalau kau kat tempat aku, kau boleh terima ke lelaki macam tu?" soal Nia pada Maya. Maya memeluk erat tubuh Nia, cuba menyalurkan kekuatan.

Tanpa disedari, Zafran yang sedang bersembunyi di balik pokok ara yang berdekatan, terdengar luahan hati isterinya. Ya Allah, kejamnya aku! Aku seksa hati dan perasaan isteri aku. Allah, maafkan abang, Nia sayang.

MR. ICY LECTURER (complete ✅)Where stories live. Discover now