Bab 81

995 18 4
                                    

Rumah pusaka arwah ayahnya masih kelihatan elok sama seperti sewaktu rumah itu masih ada penghuninya. Hampir dua bulan Nia tidak pulang ke rumah itu. Zafran meletakkan beg pakaian mereka di hadapan pintu rumah. 

"Abang upah orang untuk jagakan rumah arwah ayah sepanjang kita kat Kedah hari tu. Yelah, rumah kalau dibiarkan kosong untuk tempoh yang lama, tak elokkan?" beritahu Zafran.

"Terima kasih. Susahkan awak aje," ucap Nia. Zafran meraih jari-jemari isterinya.

"Untuk Nia abang ni, abang sanggup buat apa saja. Sayang tak susahkan abang pun," balas Zafran sebelum mengusap perut isterinya.

"Assalamualaikum, anak papa. Anak papa happy ya, nak sambut raya? Hm? Baby nak makan rendang yang mama masak? Okey, nanti papa order kat mama ya?" Zafran terus tersengih ke arah isterinya yang sudah mengecilkan mata memandangnya.

"Pandai aje awak gunakan nama baby eh? Awak yang nak rendang tu kan?"

"Mana ada, baby yang cakap dengan abang dia nak makan rendang yang mama dia buat. Lagipun papa tahu, kalau mama buat untuk baby, mesti mama akan buat dengan perasaan kasih sayang dan cinta kan? 

Dapatlah papa tumpang sekaki rasa rendang mama yang sedap tu," ujar Zafran sambil memeluk erat pinggang isterinya.

"Boleh, mama boleh masak untuk baby, untuk papa. Tapi papa kenalah pergi tangkap ayam kat rumah auntie Maya. Lepas tu, papa kena sembelih dulu ayam tu. Baru mama boleh masak dengan kasih sayang," balas Nia. Sempat dia hendak mengenakan suaminya.

"Eh, abang kena tangkap ayam pulak?"

"Baby nak makan. Ayam fresh ya, papa. Kalau tak fresh, baby tak nak makan." Zafran memuncungkan bibirnya. Nia mencuba menahan tawa.

"Baby ni sengajalah nak buli papa. Ingatkan baby geng dengan papa, rupanya diam-diam dia geng dengan mama eh? Nak kena denda ni," ujar Zafran sebelum mengucup bibir Nia. Nia tergamam dengan tindakan Zafran yang tidak dijangka itu.

"Awak, bulan puasa ni kan?" tegur Nia sambil menolak wajah Zafran menjauhinya. Zafran tersengih sambil menggaru belakang kepalanya.

"Sorry, sayang. Tindakan spontan, abang terlupa masih bulan puasa sekarang. Abang pergi tangkap ayam kejap." Zafran terus melangkah keluar rumah. Sebelum Nia mengamuk dengannya, lebih baik dia cepat-cepat melarikan diri.

Nia menyentuh bibirnya yang menjadi mangsa Zafran tadi. Perlahan-lahan, bibirnya mengoyak senyuman. Bahagia sungguh dia waktu itu. Memang dia masih belum mampu menerima Zafran kembali dalam hidupnya.

Namun, semakin hari, dia merasakan cinta yang pernah hilang itu seakan kembali mekar di dalam hatinya. Tak, tak! Nia, kau jangan mudah mengalah. Dia dah layan kau dengan teruk sebelum ni! Egonya bersuara.

Nia mengelap bibirnya. Ambik kesempatan pulak dia. Mentang-mentang aku bagi peluang untuk dia jaga aku sepanjang aku mengandung ni, makin miang pulak, desis hati Nia. Nia kalah dengan bisikan egonya. Suka hati kaulah, Nia Adellia.

SEWAKTU sedang lepak di beranda rumah, Nia fokus mendengar takbir raya. Rindu pula dia pada arwah ayah dan ibunya. Langit malam dipandang lama. Zafran menghampiri isterinya sebelum memakaikan baju sejuk miliknya pada tubuh Nia. Tersentak Nia dengan perlakuan Zafran itu.

"Eh, tak payahlah," tegah Nia.

"Kat luar ni sejuk, sayang. Pakailah," balas Zafran. Nia mengalah juga. Zafran berdiri di sebelah Nia.

"Sayang, abang perasan lepas abang balik dari tangkap ayam siang tadi, sayang berubah dingin dengan abang. Sayang marahkan abang pasal siang tadi tu ke?" tanya Zafran. Nia menggeleng.

"Habis tu kenapa?"

"Saya cuma tak nak terlalu terbuai dengan perasaan saya sendiri. Saya tak nak berundur lagi, Encik Zafran. Saya dah buat keputusan, jadi saya kena tetapkan pendirian saya. Saya tak boleh biarkan perasaan saya pengaruhi keputusan yang saya dah buat," luah Nia dengan bahasa kiasan.

"Maksudnya, sayang masih cintakan abang kan?" soal Zafran sambil memandang Nia. Ah, Zafran tak bodohlah, Nia. Kalau tak, takkan dia jadi pensyarah? Nia menundukkan kepalanya.

MR. ICY LECTURER (complete ✅)Where stories live. Discover now