říjen
Některé noci se vzbudím a chce se mi brečet, cítím svíravý tlak na hrudi a tělo mám v podivné křeči, kterou rozbiju až tím, že se konečně pohnu. Někdy mi to trvá minutu, někdy deset. Někdy mám strach a někdy vztek a skoro vždycky na to nějakou dobu myslím a Eli pozná, že na něco myslím, protože je pak tak neuvěřitelně milej a ochranitelskej.
Neptá se, o čem se mi zdá.
A já se na oplátku neptám, o čem se zdá jemu, když sebou občas podivně škubne, posadí se a odmítá znovu zavřít oči. Zkouší spávat v noci. Se mnou. Večer si lehneme na rozkládací gauč ve sklepě a já mu nahlas předčítám, dokud mě nebolí v krku. On mezitím vypije čaj, který voní trochu jinak, protože předtím pil čaj proti únavě, zatímco teď louhuje bylinky na uklidnění a spánek.
Vysvětloval mi poměry a účinky. Rozdíl mezi meduňkou a heřmánkem a třezalkou a kopřivou a fenyklem a někde tam jsem se ztratil, i když Eli pořád mluvil a soustředěně přitom krčil čelo. Jediné, co si pamatuju, je, že fenykl voní trochu jako lékořice a je dobrý na zažívání, proto ve výjimečných případech Eliho nechám, aby mi ho uvařil.
Začínám zjišťovat, že Eliho vztah k čaji a bylinkám je mnohonásobně hlubší než můj vztah s kafem, protože, ruku na srdce, já a kafe jsme na sebe tak jako zbyli a teď se máme rádi spíš z nutnosti. Já ho nemrvím cukrem a mlékem a ono mě udržuje naživu.
Ovšem Eli a čaj... To je náboženský rituál.
Miluju sledovat, jak vytahuje sítko a jak se poprvé a velmi opatrně napije a jak ho to vždycky navzdory situaci přece jen trochu zklidní a on je pak schopný si lehnout a zavřít oči.
I když mu následně vždycky dlouho trvá, než usne.
Vím, že nesmím usnout jako první, a on ví, že musí být vzhůru, když se budím.
Vím, že když sebou trhne a posadí se, už znovu nepůjde spát a zbytek noci stráví hraním her. On zase ví, že ráno někdy potřebuju trochu času, abych se sebral.
Některé noci jsou úplně normální, pohodové, ospalé, prolíbané a proválené. Některé noci jsou děsivé a smutné. Ale začínám si uvědomovat, a Eli to má nejspíš stejně, že mi to zase tak nevadí. Zvládáme a prožíváme to spolu a naučili jsme se, co v daných chvílích pomáhá. Jako když já nahlas předčítám nebo Eli vypráví, minutu po minutě, co budeme následující den dělat, zatímco sedím v koutku sprchy a zkouším veškerou pozornost soustředit na budoucnost.
A tak je to vlastně každý den. Ať přijde jakákoli překážka, najdeme způsob, jak si navzájem pomoct.
Když jsme byli celá rodina v kině, razil jsem Elimu cestu, aby mohl zírat do země a nemusel nikomu pohlédnout do očí. A on mě na oplátku držel celý film za ruku. Sotva potemnělo světlo, propletl se mnou prsty, hladil mě palcem a sem tam pevněji stiskl, jako kdyby dokázal poznat, kdy se v myšlenkách ztrácím někam, kam bych neměl.
Ale já se obecně v jeho přítomnosti příliš neztrácím.
A život, který si vytváříme, miluju.
Každé ráno chodíme plavat. Bazén je teď nově zastřešený a tepelné čerpadlo ohřívá vodu, takže i když je venku fakt hnusně, nám je skvěle. Občas si dávám závody s tátou, protože na Eliho nemám, a někdy se mi podaří ho porazit, ale nejsem si jistý, jestli mě sem tam z milosti nenechává. Přece jenom fyzicky je na tom dobře a já jsem po třiceti bazénech vyšťavená rozinka.
Ale plavu. Je říjen, venku převážně sychravo a já závodím s tátou v domácím bazénu. A pak rychle utíkám mokrý přes zahradu, protože se mi ráno po probuzení nikdy nechce hledat čisté oblečení. Plavky mám naopak pokaždé příhodně na sušáku.
ČTEŠ
Eli
RomanceDají se konce příběhů přepsat? Měl to být příběh o ztrátě, strachu a přežívání. Jenomže pak potkal jeho. A najednou bylo úplně všechno o něm. O Elim. - Nathanielovi je sedmnáct a někdy mu připadá, že tam, kde by měl mít duši, je jenom zpustošený svě...