Bab 4

11.3K 618 21
                                    

    Afeef menjeling jam di tangan. Lambat pulak si Aryan ni habis kelas. Teh tariknya dihirup perlahan.

   "Haa!!!" Sergah satu suara. Afeef dah tersedak seperti badak tersedak air. Kuang aja punya makhluk. Badrul tergelak besar sebelum mengambil tempat duduk.

    "Hahaha. Sori bro. Tak sangka kau nak tersedak sampai macam tu sekali." Kata Badrul dalam tawa yang bersisa.

    "Eh takpe. Kenapa kau tak kejutkan aku lagi teruk. Biar aku tersedak, boleh jalan terus ke alam barzakh." Amboi. Marah lagi nampak. Dia menjeling geram.

   
"Mana Aryan. Tak habis lagi?"

"Entah. Belum la agaknya."

    Dalam pada mereka berborak tu, Aryan tengah berjalan dengan penuh bergayanya ke arah mereka.

"Lambat hari ni Aryan."

"Haah. Lambat sikit. Prof Izuddin bagi amanat sikit tadi." Badrul sudah cukup memahami amanat yang dimaksudkan. Dia tersenyum.

"Dengar cite kau kerja sekarang." Sampuk Badrul.

"Haah. Ni mesti si becok ni yang bagitahu kau kan." Dia menjeling Afeef.

"Kau kerja apa? Bukan main kau kerja sambil belajar. Haritu si Afeef ni ajak kau jual burger kau malas."

"Mama aku tu lah. Beria-ia suruh aku tolong anak kawan dia tu. Aku pun on je lah. Lagipun benda senang. Pergi rumah dia,mengajar. Masyuk pun masyuk."

"Untunglah. Kau ajar subjek apa?"

"Addmath. Eh, kau ingat tak yoyo?" Badrul tergelak.

"Yoyo? Budak comel tu? Kenapa? Kau ada jumpa dia kat mana-mana ke?"

"Dia la anak murid aku." Badrul sudah tergelak dengan besarnya.

"Biar betul. Habis dia macam mana?"

"Macam tu lah. Mula-mula dia nampak aku muka macam nak telan orang."

    Afeef hanya memerhati dua sahabat itu berborak. Ini la masalahnya kalau berkawan dengan orang yang dah memang satu sekolah. Selalu macam ni. Kena pinggir.

    Badrul Shah. Sahabat baik Aryan sejak sekolah rendah. Berpisah sekejap masa sekolah menengah sebab Badrul bersekolah di MCKK.

"Mesti budak tu dah cantik kan sekarang. Dulu masa kecik pun comel."

"Hmm...cantik. Macam kakak dia."

"Dah. Dah. Masih ada manusia kat sini." Afeef menyampuk. Penat pulak dia jadi tunggul diantara mereka.

"Haha. Sori Feef. Kalau kau nak tau Yoyo ni lah crush Aryan dulu. Sebab tu sampai sekarang takde awek."

"Woi. Bila masa pulak aku minat si yoyo tu."

"Eleh. Habis tu kenapa kau asyik buli dia. Dengan orang lain kau baik je."


    Aryan terdiam. Dia sendiri pun tak tahu kenapa dia suka sangat buli yoyo tu. Tapi betul kata Badrul. Satu-satunya orang yang membencinya dalam sekolah tu ialah Yulia. Sebab dengan Yulia je dia jahat. Pada pandangan orang lain, dia boleh dikatakan sempurna.

    "Amboi. Kau Aryan. Boleh tahan jugak eh. Kecik-kecik dah gedik. Dengan budak bawah umur pulak tu. Ni kau mengajar dia ni kau jangan nak lebih-lebih pulak. Kang elok kau pergi rumah dia dengan sempurna, nanti balik dah jadi kelainan upaya pulak." Nasihat yang sangat berguna dari seorang sahabat.

  
   Badrul dan Afeef dah tergelak besar. Aryan hanya mampu menjeling. Takkan nak buat aksi juggling cawan masuk ke dalam mulut mereka berdua pulak.

                        🌸🌸🌸🌸

    Yulia sedang bergolek di katil sambil membaca novel. Macam tak sedar diri je bukak sekolah ni dia dah masuk tingkatan 5. Nak buat macam mana. Sudah puas Puan Maryam nasihat. Macam tu jugak. Tak jalan.

   Dia menutup novel tersebut sambil berbaring merenung siling. Bosan la pulak. Terkebil-kebil dia merenung siling.

    Yulia berlari-lari kecil ke kantin. Laparnya. Isipadu badan yang agak banyak menyukarkan pergerakannya.
Tiba-tiba perjalanannya dihalang seseorang. Yulia mengangkat kepala.

"Abang Bad. Kenapa. Yuya nak pergi kantin ni."

"Yuya boleh tolong tak. Abang ada kelas malam semalam. Kitorang guna kelas  Yuya. Abang tertinggal barang dalam meja Yuya. Nanti lepas makan Yuya tolong ambikkan."

    Yuya yang naif hanya mengangguk. Badrul. Partner in crime si Aryan. Entah apa masalah diorang ni.

    Yuya berjalan ke kelas dengan perut yang sudah kenyang. Baru teringat pesanan Abang Bad tadi. Dia menuju ke meja. Bahagian dalam meja digagau dengan tangan. Apa benda yang lembik-lembik ni. Takut-takut dia menarik objek tersebut keluar dari meja.

   Bulat matanya memerhatikan objek tersebut. Sama sepertinya, objek itu juga turut memerhatikannya. Terkebil-kebil matanya sebelum otaknya mula mencerna. KATAK!!

    Dan jeritan batinku mula bergema menggegarkan satu blok bangunan itu. Mulanya dia ingatkan Abang Bad yang jahat. Tapi bila Aryan mula menyindirnya baru la dia faham siapa dalang disebalik semuanya.

"Yoyo. Macam mana katak kau semalam. Jadi putera tak?"

"Katak? Putera....kau? Kau pun terlibat sekali? Apa masalah korang ni."

"Hahaha. Untung-untung boleh kurang sikit berat badan kau tu sebab terkejut." Kata Aryan lantas berlalu dari situ.


    Dia pun tak faham apa masalah ketua pelajar tu. Kenapa dia asyik nak membuli Yulia je. Masalahnya dia aje yang kena buli. Orang lain tak pun. Dia baik aje. Sebab tu la Faz tu tergila sangat dengan mamat tu.

    Eh. Daripada duk recall mende macam tu baik dia study. Buku fizik dikeluarkan. Dah insaf agaknya dia. Bukan apa. Nak buktikan pada musuh nombor satunya tu yang dia jugak boleh berjaya sepertinya.


    

   

Mr Tutor (ON HIATUS)Where stories live. Discover now