Bab 15

7.7K 462 3
                                    

Aryan memandang tv dihadapannya dengan pandangan kosong. Bosan lah pulak. Cuti semester macam ni memang ini lah kerjanya. Tidur, makan, tv, phone. Dan cycle tu berulang sampai lah cuti sem nya habis. Tiba-tiba handphone nya berdering.

Panggilan dari gadis yang lama tak didengar suaranya. Rindu pulak. Aryan tersenyum sebelum menjawab panggilan.

"Hello handsome. Assalamualaikum. Whatcha doing?" Suara disebelah sana menyapa.

"Waalaikumussalam sweetie. Tak buat apa-apa. Tengok tv. Thia macam mana? Sihat?"

"Sihat alhamdulillah. Abang taknak datang sini ke? Thia lambat lagi lah kalau nak pergi sana."

"Rindu ke?"

"Mengada. Saje je tanya. Takut abang yang rindu Thia." Aryan tergelak.

"Rindu lah. Mana tak rindu. Bila Thia balik sini?"

"Dua minggu lagi. Itupun kalau takde apa-apa program."

"Kalau macam tu nanti abang free abang datang."

"Yeah. Datang tu jangan tangan kosong je. Macam biasalah ye..." Fathia tersengih.

"Hmm. Yelah,yelah. Dah kenal sangat perangai awak tu. Nanti satu lori abang bawak."

"Omo! Taknak lah satu lori abang, nanti gemuk tak cantik lah Thia."

"Walaupun kau gemuk, kau gemuk. Kau comel." Fathia tergelak. Kelakar rasanya bila Aryan menyanyikan lagu yang di translate dari lagu all about that bass nyanyian Megan Trainor tu.

"Abang Thia kena letak dulu. Kirim salam dengan parents abang tau. Assalamualaikum. Bye..."

"Waalaikumussalam."

Aryan tersengih sendiri. Fathia Qirana dan perangai keanak-anakannya yang tak pernah berubah. Bila lah minah ni nak matured.

                        🌸🌸🌸🌸

Yulia menyuap mister potato ke mulut. Mata tepat memandang ke tv sambil mulut mengunyah. Tak ada mood nak study. Malam sabtu. Lepak aje lah dulu. Dulu mula-mula bukan main semangat lagi. Disangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari.

Rancangan Fazira itu masih berbekas di mindanya. Terbayang mulut becok Fazira yang kepoh bercerita.

"Aku nak cakap macam mana masalahnya."

"Cakap aje lah."

"Aryan, boleh tak kalau kau berlakon jadi boyfriend aku? Sebab ada mamat psycho yang syok gila kat aku. Macam tu?"

"Mendesak sangat bunyinya tu. Cuba kau tukar sikit."

"Alaa, kita ikut je lah rancangan asal. Kita kambing hitamkan dia."

"Kau nak kambing hitamkan macam mana? Kalau nanti dia kantoikan macam mana?"

"Yang tu nanti lah aku fikir. Yang penting kita kena bawak dia jumpa Jimi dulu."

Ya. Dan itulah misinya esok. Memperdayakan Aryan untuk jumpa dengan Jimi. Sebenarnya dia sendiri pun takde rancangan lagi. Kalau Aryan tak setuju habislah rosak rancangannya.

                           🌸🌸🌸🌸

Aryan memandang Yulia dengan kening yang berkerut. Yulia yang dari tadi keras kejung sambil mata tidak berkelip memandangnya itu langsung tidak perasan dengan kerutan di dahi Aryan itu.

"Yoyo. Hei." Aryan memetik jarinya beberapa kali dihadapan Yulia.

"Hah? Sori." Alamak kantoi. Dia sebenarnya tengah berfikir macam mana nak reka cerita kat si Aryan ni. Tak sedar pulak yang dia tengah merenung Aryan tanpa sengaja. Malunya.

"Aku tahu lah aku hensem lain macam hari ni. Tapi tak payah lah sampai terpegun macam tu sekali." Itu pulak jawapan si poyo tu.

"Haah. Hensem sangat sampai aku tak tahu nak terpegun ke nak kesian dekat kau sebab terdesak puji diri sendiri." Eh,eh minah ni. Kalau tak hensem asal kau pandang tak berkelip?

Baru Aryan berkira-kira nak membuka mulut membalas, telefon Yulia berbunyi. Tertera nama Fazira di skrin.

Nasib baik telefon tu berbunyi. Kalau tak, sampai hari wesak tahun depan pun tak habis lagi perang mulut antara mereka. Diorang ni bukan boleh. Sekali bukak mulut, semua jenis bom keluar. Asyik nak bergaduh je. Kawin baru tahu. Eh,eh author ni. Mulut jangan masin sangat.

"Hah, apehal kau. Nak ape call aku time-time macam ni."

"Amboi...dah jumpa tutor hensem dia terus buat kerek ngan aku kan." Yulia tersenyum.

"Saja je gurau. Jangan lah marah sayang." Lantak kau lah Aryan nak fikir pakwe aku pun. Malas nak bangun.

"So amacam? Kau dah bagitau dia?"

"Ya Allah kau ni sabar lah syaiton...baru je start lah."

"Oh ye ke. Hehe. Oklah kalau macam tu. Nanti kalau dah takde idea tahap cimpanzi jangan segan-segan tanya aku."

"Hmm...yelah. Idea kau tu bukan boleh pakai sangat. K lah. Bye. Assalamualaikum."

"Waalaikumussalam."

Dia memandang Aryan yang dari tadi memerhatikannya berbual. Nak apa? Dah takde keje lain nak curi dengar?

"Apa? Sibuk je curi dengar."

"Dah kau berborak depan aku. Lagipun curi dengar tak rugi apa-apa. Lain lah kalau curi masa. Kan membazir masa namanya."

Alamak. Ni nak membahan aku ke apa ni. Yulia buat-buat serius.

"Betul. Orang yang suka mencuri masa ni susah nak berjaya. Eh dah lah, kau dah mencuri masa aku ni. Sambung cepat."

Buku latihan yang berada di atas meja segera dibuka. Aryan tersenyum. Kena atas batang hidung pandai pulak kau cover. Yulia, yulia.

Sori sesangat sebab lewat gila namateyy punya update. Senanye ari tu author stuck dkt perkataan memetik jari tu. Sumpah mse tu perkataan tu lgsg x dtg. Mnyorok agknye. So author postpone jap nk update. Smpai lha ke hari ni bru bukak blik. Ahaha. So sorry 🙇

Mr Tutor (ON HIATUS)Where stories live. Discover now