Cuti yang panjang ini, dia dipaksa oleh mama untuk belajar memasak. Yulia? Memasak? Korang doalah semoga tak meletup dapur tu. Hari pertama percubaannya, Aryan request nak makan tomyam.
"Amboi. Sesedap rasa je kau kan. Ni kan first try, mintak lah yang senang sikit."
"Apa yang senang? Orang kalau tak reti masak, semua dia cakap susah."
Yulia mengetap bibir. Ni aku yang masak kau yang panas ni kenapa?
"Mintak lah ayam masak merah ke, masak kicap ke."
"Tak nak. Nak tomyam jugak."
Yang Aryan mengada-ngada sangat ni kenapa? Ada yang kena hempuk nanti.
"Ah, takde takde. Aku yang masak, aku yang decide."
Bila tak berjaya mempengaruhi Yulia, Aryan gunakan kabel besar. Mama.
Maka hari itu bertungkus lumus lah Yulia di dapur berperang untuk menyiapkan tomyam idaman Aryan tu.
Mama sebagai penyelia bertauliah hanya memerhati sambil memberi arahan. Yulia hanya menurut. Takde lah susah mana pun sebenarnya.
"Eh, apa pulak buat macam tu. Bawang putih tu ketuk je dengan pisau tu. Nanti kopek je lah kulit dia."
Yulia yang sedang khusyuk mengopek bawang putih tu terhenti. Oh macam tu ke.
"Ingat betul-betul bahan yang kita guna ni. Lepas ni Yuya dah boleh masak sendiri."
🌸🌸🌸🌸
Berdebar-debar Yulia menanti reaksi semua orang. Hujung minggu. Semua ada di rumah untuk makan tengahari. Papa mengambil sisipan pertama.
Yulia dah kecut. Kalau tak sedap macam mana? Membazir je.
"Sedap. Yuya yang masak?"
Yulia mengangguk sambil tersengih. Syukurlah. Kalau tak membazir je.
"Ye ke? Macam terlebih masin je."
Yulia berpaling. Aryan dan mulut puakanya memang tak boleh dipisahkan.
"Papa rasa ok je. Lidah Aryan je kot."
"Papa ni saja nak jaga hati ke apa? Kadang-kadang kebenaran memang pahit pa."
"Aryan. Kalau tak nak makan, sudah. Tak baik kutuk rezeki." Tegur Puan Asnida.
Entah. Geram betul Yulia. Dia yang beria suruh aku masak, lepas tu banyak bunyi pulak. Padahal tadi aku rasa ok je.
Aryan hanya buat muka toya. Itulah kerjanya sejak Yulia habis sekolah ni. Kerja nak mengusik je. Jatuh cinta, jatuh cinta jugak. Mengusik tetap mengusik. Lagipun dia suka tengok Yulia marah. Muahaha.
🌸🌸🌸🌸
"Esok kau masak asam pedas pulak tau."
"Ni kenapa pulak nak kena ikut tekak kau ni?"
Mereka sedang menonton televisyen waktu tu. Mama tengah berkebun. Biasalah petang-petang macam ni. Diorang je yang pemalas lepak depan tv.
"Tak nak takpe. Aku pakai kabel lagi."
Yulia menjeling geram. Masalahnya Aryan ni ada je yang tak kena. Padahal orang lain elok je makan.
"Malas lah aku. Kau tu ada je yang tak kena. Tawar lah, masin lah."
Aryan tergelak. Merajuk ke ni. Macam tu pun nak merajuk.
YOU ARE READING
Mr Tutor (ON HIATUS)
Подростковая литератураKalau tak gagal pun, E. Kalau tak E, gagal. Sudah puas Puan Maryam menasihati anaknya yang satu itu namun tetap tiada perubahan. Bagi Dahlia Yuliana pula, dah tak suka takkan nak dipaksa-paksa. Bukan dia tidak cuba, tapi otaknya susah sungguh nak m...