Bab 50

6.8K 409 44
                                    

Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, 8.30 malam.

Fazira memeluk bahu Yulia erat. Cuba menyalurkan kekuatan buat sahabatnya tu. Yulia pula hanya berdiam diri sambil sesekali menjeling jam di tangan. Sebak jugak hatinya.

Aryan memandang Yulia dari jauh. Wajah kesayangannya tu nampak agak suram hari ni. Mungkin sedih dengan perpisahan ini.

Fazira yang sedang memeluk bahu Yulia kononnya nak menyalurkan kekuatan tu berkerut kening tiba-tiba. Serta merta perutnya dipegang. Ni mesti sebab masak lemak cili api omaknya yang pedas berapi tadi.

"Yuya, aku nak buat pelaburan secara berhemah jap. Cau dulu."

Bergegas Fazira beredar dari situ. Tengok gaya macam dah tak menyempat sangat dah tu. Semoga sempat sampai lah ye.

Yulia menghantar pemergian Fazira dengan pandangan mata. Tiba-tiba pipinya terasa sejuk. Tersentak dia. Segera dia berpaling ke sebelah kanannya.

Senyuman manis yang menghiasi wajah itu menenangkan hati Yulia sedikit. Senyuman nipis diukir. Bungkusan plastik yang membaluti aiskrim mahal itu dihulur.

"Aiskrim terakhir dari saya mungkin?"

Lambat-lambat Yulia menyambut. Aiskrim kegemarannya. Tapi mendengarkan kata-kata Harraz, seleranya langsung mati. Aiskrim magnum itu dipandang sepi.

"Janganlah cakap macam tu. Sedih pulak dengar."

Harraz tergelak kecil.

"Harraz." Datin Jane menggamit Harraz ke arahnya.

"Jap." Kata Harraz sebelum berlalu ke arah bonda kesayangannya.

"Whoa ada aiskrim."

Yulia menjeling Fazira disebelah. Eh bila muncul ni. Bahu Yulia kembali dipeluk Fazira.

"Yuya, aku tahu kau sedih dengan perpisahan ni. Berat mata aku yang memandang, berat lagi hati kau yang nak berpisah. Mesti kau tengah sedih sekarang ni kan. Andai kata lah kan selera kau hilang, eloklah kiranya aiskrim tu berpindah milik kepada aku. Aku bukan apa, aku ni..."

"Dah, dah. Kau tak payah nak buat ayat bodek macam karangan cikgu Azian pulak. Aku ni sedih macam mana sekalipun selera aku tetap ada tau. Jarang-jarang je hilang selera."

Fazira ditolak sedikit menjauhi tubuhnya. Rimas pulak dia Faz ni duk peluk-peluk bahunya dari tadi. Yang dia over bebeno memujuk aku tu kenapa.

"Sampai hati kau tolak aku. Aku cuma nak menyalurkan kekuatan untuk kau. Sedih tau macam ni." Faz buat-buat sedih.

Eleh minah air mata ni, buat drama tengah-tengah airport ni.

"Yang kau beria sangat ni kenapa. Yang nak pergi Harraz, bukan aku."

Fazira memeluk tubuh. Drama sikit pun tak boleh.

"Alah saje je. Bukan selalu buat readers cuak."

Korang cuak ke masalahnya? 

"Yuya."

Yulia berpaling apabila satu suara memanggilnya lembut. Harraz dan senyuman manisnya. Fazira beredar dari situ. Takkan nak menyemak kat situ.

"Jaga diri. Jaga hati. Saya sayang awak." Cukup 3 ayat tu buat Yulia rasa macam tak berpijak di lantai lagi. Melayang-layang.

Tiba-tiba rasa sedih sangat-sangat. Uhuk uhuk mama nak ikut Harraz boleh tak. 😭😭

"Awak pun. Jaga diri. Jaga hati. Jaga mata. Jaga telinga. Jaga mulut. Jaga semualah. Yang penting jaga solat."

Harraz tergelak. Kenapa lah Yuya ni comel sangat.

Mr Tutor (ON HIATUS)Where stories live. Discover now