Spagetti carbonara itu disuap ke mulut. Dikunyah perlahan-lahan sambil matanya tak lepas memandang wajah hensem dihadapannya yang dari tadi diam tidak bersuara. Wajah hensem yang sentiasa manis dengan senyuman tu harini nampak agak muram.
"Dah kenapa pulak ni? Kucing awak meninggal ke apa?"
Yulia ringan mulut bertanya. Sambil-sambil tu cuba menyelitkan elemen-elemen kelakar melalui lawak hambarnya. Sepasang mata coklat tua itu merenungnya.
"Kucing tak meninggal. Tapi hati yang meninggal."
Ok siapa yang cuba buat lawak hambar sekarang ni? Yulia meletak garfu ke bawah. Harraz jarang buat lawak hambar macam ni. Ni mesti ada yang tak kena ni.
"Siapa pulak yang bunuh hati awak tu." Layankan aje lah Yuya.
Harraz memandangnya serius. Yulia pulak kecut perut. Dah kenapa ni tiba-tiba macam nak marah. Aku buat salah apa? Nak monopaus ke ape?
"Tak kelakar." Hanya itu jawapan Harraz. Panas pulak hati Yulia. Bila pulak aku cakap aku buat lawak. Harraz ni kenapa sebenarnya.
"Ok, look. Boleh tak awak bagitahu saya apa masalah sekarang ni. Sebab kalau awak asyik nak main jeling-jeling, kau menjeling. Mata bertentang mata, macam ni mana lah saya tahu apa salah saya."
Tiba-tiba lagu Ramlah Ram tu berkumandang di kotak fikiran Yulia. Ish kau ni Yuya, masa ni lah nak merepek.
Harraz mengeluh perlahan. Dia tak sepatutnya marah. Dia tak boleh ikutkan sangat perasaan cemburu tu. Sepatutnya dia tanya dulu Yulia.
"Sorry." Harraz berkata perlahan. Yulia mengangkat kening.
"Sorry for...?"
"Petang semalam, saya pergi rumah awak. Tapi mama awak cakap awak takde. Keluar dengan Aryan. So saya ingat nak ajak Rul keluar lepak. Masa otw nak ke rumah Rul saya nampak awak dengan Aryan..."
Harraz terhenti disitu. Tak jadi nak menghabiskan kata. Malu pulak dengan Yulia. Tak pasal-pasal nak jeles.
Yulia pulak dah berkerut kening. Aku pergi mana semalam. Dasar nyanyuk. Padahal baru semalam kejadian berlaku. Ting! 💡 Dah ingat! Memang Khairul tinggal di perumahan lamanya.
"Laa...pasal tu ke?" Yulia tersenyum senget memandang Harraz.
"Jeles lah ni? Memang jeles sesangat lah ni?" Saja Yulia menyakat.
Harraz pulak dah mengetap bibir geram. Gila tak jeles? Tunang dia keluar berdua dengan lelaki yang menaruh perasaan padanya. Tapi demi menjaga maruahnya di hadapan Yulia, dia cuba memachokan wajahnya yang sering dikatakan macho tu.
"Saya tak jeles awak keluar dengan Aryan, saya jeles kenapa awak tak ajak saya sekali. Saya pun tak pernah pergi rumah awak."
Hek eleh! Poyo pulak dia ni. Jeles tu cakap jelah jeles. Yulia dah tersenyum sinis memandangnya. Macam dia tak tahu, Harraz memang selalu jeles dengan Aryan. Entah apa yang nak dijeleskan, padahal Aryan cuma abangnya saja.
"Awak nak jeles apa, Aryan tu anggap saya ni macam adik dia je. Dah banyak kali saya bagitau awak."
Harraz cuma diam. Kalaulah kau tahu Yuya, kalau lah kau tahu apa yang aku tahu.
Dan Harraz pun tak tahu sebenarnya yang Yulia dah tahu pun apa yang dia ingat Yulia tak tahu. Aishh berbelit saraf otak author ni nak menulisnya.
🌸🌸🌸🌸
Yulia memerhati blok-blok kayu dihadapannya seperti hendak tembus. Khusyuk dia memerhati. Setitik peluh di dahi disapu dengan belakang tapak tangan. Dia kena buat pilihan yang tepat.
YOU ARE READING
Mr Tutor (ON HIATUS)
Teen FictionKalau tak gagal pun, E. Kalau tak E, gagal. Sudah puas Puan Maryam menasihati anaknya yang satu itu namun tetap tiada perubahan. Bagi Dahlia Yuliana pula, dah tak suka takkan nak dipaksa-paksa. Bukan dia tidak cuba, tapi otaknya susah sungguh nak m...